شناسهٔ خبر: 180119 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دستیابی به اهداف عالی راهی جز اجرای قانون ندارد/ ضرورت رونمایی از ظرفیت کمیسیون اصل نود برای دریافت شکایات مردمی

پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید حرمت نگاه داشتن قانون را نهادینه کنیم و آن را خط قرمزی بدانیم که تصور از عبور آن را برای خود نداشته باشیم، گفت: ما باید اصرار کنیم تا وقتی قانون وجود دارد در مدار قانون حرکت کنیم.

به گزارش «نماینده»، نصر اله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پنجمین دوره مدرسه پارلمانی با موضوع «جایگاه، ساختار و کارکرد کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در افق کارکرد نظارتی مجلس» که صبح امروز(پنجشنبه، ۴ اسفند ماه) به همت مرکز تحقیقات قوه مقننه و کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امیدواریم در این دوره دو روزه بتوانیم موضوع ظرفیت هایی که در اصول قانون اساسی که بسیار مهم و مترقی بوده اما هنوز به واقع از این ظرفیت ها رونمایی نشده است، را رونمایی کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ما گفتگوهایی با برخی پژوهشگران در این حوزه داشته و پایان نامه ها و مقاله هایی در این حوزه نگاشته شده است، گفت: ما باید بتوانیم از این ظرفیت بسیار مهم رونمایی کنیم. اگر می خواهیم در کشور هر نتیجه مطلوبی را که به دنبال آن هستیم بگیریم باید حکمرانی قانون را در همه اجزای کشور استقرار دهیم و این مسأله از فضای حداقلی عبور پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به جلسه ای در این خصوص با معاونت حقوقی ریاست جمهوری عنوان کرد: هم اکنون در حال پیگیری کار جدی با این معاونت در خصوص توجه به قانون اساسی به عنوان قانون مادر را در حال پیگیری هستیم چرا که امروز خیلی کم درباره قانون و ظرفیت های آن صحبت می شود در حالی که معتقدیم فرزندان ما از ابتدای دوره های آموزشی خود باید با قانون و مسیری که قانون جلوی پای آنها می گذارد، آشنا شوند.

پژمان فر در ادامه با ابراز تأسف از اینکه بسیاری از افراد راه رسیدن به اهداف خود را، دور زدن قانون می دانند، اظهار داشت: این در حالی است که برای رسیدن به اهداف عالی راهی جز اجرای قانون نداریم. سیدجمال الدین اسدآبادی فردی بود که دوران مشروطه را درک نکرد اما جمله زیبایی دارد که امام(ره) روی آن تأکید دارند؛ «ایها الناس! هیچ چیز مملکت شما را آباد نمی کند، مگر مطابعت قانون، مگر حفظ قانون، مگر اطاعت قانون، مگر اجرای قانون، باز هم قانون و ایضا قانون. اطفال باید از طفولیت و مدارس قانون بخوانند و بدانند هیچ معصیتی در شریعت و دین بالاتر از مخالفت قانون نیست.»

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در ادامه با اشاره به درخواستی که به مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم و سایر نهادهای آموزشی، دانشگاهی و پژوهشی داده شود، عنوان کرد: ما باید بتوانیم موضوع ظرفیت هایی که در جاهای مختلف برای حل مشکلات کشور داریم را بیابیم و حرمت نگاه داشتن قانون را نهادینه کنیم و آن را خط قرمزی بدانیم که تصور از عبور آن را برای خود نداشته باشیم و اصرار کنیم تا وقتی قانون وجود دارد در مدار قانون حرکت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه این اقدام قدمی است در رونمایی از ظرفیت اصل نودم قانون اساسی، ابراز کرد: بسیاری از اجزای این اصل باید رونمایی شده و طرز کار آن روشن شود. بر اساس این اصل هر فردی از زن و مرد، باسواد و بی سواد، ایرانی و غیر ایرانی می تواند با استفاده از این اصل، شکایت خود را مطرح کرده و ایجاد مسئولیت کند که مجلس شورای اسلامی موظف شود به آن رسیدگی کرده و برای آن گزارشی تهیه کند.

پژمان فر در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۳ سال است که در کمیسیون اصل نود فعالیت می کنم، یادآور شد: این کمیسیون ظرفیت بسیاری دارد و می تواند بسیار در رونمایی از این ظرفیت ها و تظلم خواهی از مردم نقش داشته باشد. ما باید این حس را در جامعه ایجاد کنیم که هر کسی در هر مرحله ای می تواند به کمیسیون اصل نود مراجعه کند و مجلس نیز وظیفه دارد در مقام پاسخگویی به وی برآید.

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر ضروری می آید که برای موضوع اصل نودم و تبیین ظرفیت های آن باید دوره ها و جلسات زیادی نیز برگزار شود.

نظر شما