شناسهٔ خبر: 180102 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دخالت های بی‌ثبات کننده آمریکا در شرق و غرب آسیا را تقبیح میکنیم

«احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین در دیدار با در دیدار با لی شوئه بانک عضو کنگره ملی خلق و رییس گروه دوستی پارلمانی چین و ایران تاکید کرد: باید حق توسعه و رفاه اقتصادی برای همه به رسمیت شناخته شود و ما دخالت های بی ثبات کننده آمریکا در شرق و غرب آسیا را تقبیح میکنیم.

به گزارش«نماینده»، احمد امیرآبادی فراهانی رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و چین در دیدار با لی شوئه بانک عضو کنگره ملی خلق و رییس گروه دوستی پارلمانی چین و ایران گفت: تبادل پیام ها می تواند به شفاف سازی موضوعات و تبادل نظر در حوزه های مورد علاقه دو کشور کمک کند و سهم مهمی در ارتقا همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی خواهد داشت و گسترش همه جانبه مناسبات به ویژه همکاری های پارلمانی با دوستان آسیایی به ویژه چین از اولویت های جمهوری اسلامی ایران است.

وی در این دیدار افزود: مجالس دو کشور نقش مهمی در سیاستگذاری و بهبود سیستم حکمرانی کشورها دارند و مراکز تصمیم ساز و دارای نفوذ بر ارکان سیاستگذاری دو کشور می توانند روند تقویت مشارکت راهبردی دو کشور را تسریع کنند. معتقدم، تقویت دیپلماسی پارلمانی میتواند به تقویت پایدار روابط دو کشور منجر شود ،ایران و چین نگاه مشترکی به ارتباط صلح با توسعه و سرنوشت مشترک کشورها در جهان امروز دارند و در عین حال تحریم را تجربه کرده اند و با سیاستهای یکجانبه گرایی آمریکا در منطقه مخالف هستند.

امیر آبادی خاطر نشان کرد: باید حق توسعه و رفاه اقتصادی برای همه به رسمیت شناخته شود انحصار در برخورداری از مزایای تجارت و تعامل پربازده برای هیچ کشوری صلح و امنیت را تضمین نمی کند و ما دخالت های بی ثبات کننده آمریکا در شرق و غرب آسیا را تقبیح میکنیم و بر لزوم هماهنگی و همکاری بیشتر کشورهای مستقل و صلح دوست برای دفاع از همگرایی منطقه ای و بین المللی و احترام به تفاوت ها و مقابله با روندهای واگرایانه و اختلاف را مدنظرداریم.

وی با اشاره به موضوع پیوستن ایران به شانگهای گفت: چندی پیش مجلس شورای اسلامی اسناد پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را بررسی و تصویب کرد. ما معتقدیم ترتیبات چند جانبه منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای و ترتیبات متشکل از اقتصادهای نوظهور همچون بریکس بستر مناسبی برای تصمیمات و اقدامات جمعی ایجاد می کنند.

امیرآبادی لغو محدودیتهای کرونا را نوید بخش استمرار تبادل هیئت های بلند پایه در سال ۲۰۲۳ دانست و گفت:بی تردید استمرار این گونه سفرهای متقابل برای عملیاتی کردن توافقات دو کشور و اجرای مفاد مشارکت راهبردی ایران و چین ضرورت دارد علاوه بر این گروههای دوستی، پارلمانی به عنوان پل بین مجالس دو کشور نقش تاثیر گذاری را در ایجاد فضای قانونی مناسب بر عهده دارند و از طریق تسهیل قوانین و مقررات به ویژه تسهیل قوانین تجاری نقش مهمی در تعمیق همکاری های راهبردی دارند. امیدوارم دور جدید نشستهای مشورتی گروه دوستی پارلمانی مجددا برگزار شود در آن نشست در رابطه با موضوعات بیشتری با هم تبادل نظر خواهیم کرد.

نظر شما