شناسهٔ خبر: 180064 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

سفر رییس جمهور به چین تدوام بخش توسعه ارتباطات تهران و پکن است

ابراهیم عزیزی شیراز نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سفر رییس جمهور به چین را تدوام بخش توسعه ارتباطات تهران و پکن عنوان کرد و گفت: این سفر می‌تواند در سرعت بخشیدن به اجرای برنامه جامع همکاری های مشترک ۲۵ ساله دو کشور موثر و کارآمد باشد.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم عزیزی در مورد سفر آیت الله رییسی به چین گفت: غربی ها با تدوین نقشه راهی به دنبال انزوای جمهوری اسلامی در نظام بین الملل بوده و مدعی هستند که ایران در انزوای بین اللملی قرار گرفته است، اما سفر رییس جمهور به پکن پیام روشنی برای آنها دارد و اینکه ایران با توسعه تعاملات خواهان ارتباط با همه کشورهای جهان است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به رویکرد دولت سابق در سیاست خارجی خود اظهار داشت: متاسفانه دولت روحانی از ابتدا تا انتها دریک جاده یک طرفه و بن بست به نام ارتباط با غرب پیش رفت و در نهایت با ناکامی و شکست روبرو شد و این موضوع خسارتهای زیادی برای کشور به دنبال داشت.

اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم دیپلماسی توسعه یافته متوازن است

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم دیپلماسی توسعه یافته متوازن با همه کشورهای جهان به استثنای رژیم صهیونیستی است و این اقدام نقش مهمی در هم افزایی تعاملات ایران با دیگر کشورها دارد و می تواند به توسعه کشور کمک کند.

عزیزی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را نقطه عطفی در توسعه تعاملات ایران عنوان کرد و گفت: با پیوستن ایران به این سازمان امکان ارتباط با کشورهای مهم منطقه برای جمهوری اسلامی فراهم شده و فرصت خوبی برای رسیدن ایران به اهداف مورد نظر خود در حوزه های اقتصادی و سیاسی است.

وی افزود: سفر آیت الله رییسی به پکن اثبات می‌کند که نه تنها ایران در انزوا نیست بلکه با همه قابلیت و ظرفیت خود با همه کشورهای بزرگ و مطرح دنیا در تعامل و هم افزایی است و این پیام معناداری برای برخی کشورهای غربی و اروپایی است که به دنبال انزوای ایران در نظام بین الملل هستند.

چین شریک راهبردی و تجاری جمهوری اسلامی ایران است

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چین را شریک تجاری و راهبردی جمهوری اسلامی خواند و گفت: ایران همیشه تعاملات خود در سطوح مختلف با چین حفظ کرده چون منافع مشترک زیادی بین دو کشور وجود داشته است.

عزیزی سفر رییس جمهور به چین را تدوام بخش توسعه ارتباطات تهران و پکن عنوان کرد و بیان داشت: بدون شک سفر آیت الله رییسی می تواند در سرعت بخشیدن به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین موثر و کارآمد باشد.

فصل نوینی از تعاملات ایران و چین در حوزه دیپلماسی اقتصادی در حال شکل گیری است

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار داشت: سرمایه گذاری مشترک بین ایران و چین می‌تواند محور اصلی این دیدارها باشد و به نظر می رسد فصل نوینی از تعاملات ایران و چین در حوزه دیپلماسی اقتصادی در این سفر شکل می گیرد.

عزیزی اظهار داشت: ایران با داشتن سابقه کهن تمدنی از تجارب و ظرفیت ها خوبی در نظام بین اللمل برخوردار است و این می تواند به حل و فصل مسائل بین المللی کمک کند و تامین کننده نیازهای کشور در حوزه زیربنایی و زیر ساختی باشد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توسعه همکاری ایران، چین، روسیه و هند را تهدیدی برای یکجانبه گرایی آمریکا عنوان کرد و گفت: دنیا رویکرد یک جانبه گرایانه آمریکا را نمی پذیرد این سفر می تواند پیام معناداری برای خیلی از کشورهای جهان باشد و بدانند که دوران یکجانبه گرایی آمریکا به پایان رسیده و امروز آنها نمی توانند به عنوان کدخدای دهکده جهانی حکمرانی کنند.

عزیزی تصریح کرد: دوران زرورگویی و قلدری آمریکا در جهان گذشته و آنها در موضع ضعف قرار دارند و باید درک درستی از این تعاملات داشته باشند و بدانند جمهوری اسلامی با قدرت اهداف مورد نظر خود را جهت تامین منافع ملی خود دنبال می‌کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در پاسخ به دعوت رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در راس هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی و برای دیدار رسمی سه روزه، ۲۴ بهمن عازم پکن شد.

چین بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود؛ بر اساس آمار ۱۰ ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده است؛ در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از چین داشته است.

نظر شما