شناسهٔ خبر: 179970 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تولید و صادرات در بودجه باید تقویت شود

محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بر لزوم حمایت از بخش تولید در بررسی لایحه بودجه تاکید کرد.

به گزارش «نماینده»، محسن زنگنه با بیان اینکه هزینه های تحمیل شده بر تولید در لایحه بودجه نگران‌کننده است، گفت: به عنوان مثال ما در یک بند از بودجه سال ۱۴۰۲ آوردیم که باید صادرات کنندگان محصولات کشاورزی آب بر سه درصد عوارض پرداخت کنند این در حالی است که ما بسیاری از محصولات مان را آب بر کرده ایم.

وی تاکید کرد: به واقع این نوع مقررات گذاری نه تنها تشویق بلکه تنبیه بخش صادرات قلمداد می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین در بخش دیگر آمده ایم و قیمت خوراک گاز را برای برخی صنایع افزایش داده ایم - حتی ما قیمت گاز مصرفی را افزایش داده‌ایم - به واقع وقتی ما دست به افزایش قیمت در این بخش‌ها می زنیم باید بدانیم این افزایش قیمت گاز بالاخره چه میزان از هزینه های آن کارخانه را پوشش می دهد چراکه این مسئله عملاً باعث تورم سمت عرضه خواهد شد.

زنگنه با اشاره به سایر موارد در این بخش گفت: همچنین ما برخی احکام را همواره در بودجه داشته‌ایم به عنوان مثال مناطق محروم همیشه از معافیت دائمی ۱۵ الی ۲۰ ساله برخوردار بودند اما این بند مقداری در بودجه سال آتی محدود شده است به عنوان مثال در لایحه بودجه و در این بخش ، زمان تعیین شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد : بنابراین عمده نگرانی ما بر این اساس است که هزینه هایی که به صورت جانبی برتولید تحمیل می کنیم و یا مد نظر قرار گرفتن موضوع اجبار عرضه ارز نیما از سوی صادرکنندگان، تورم سمت عرضه را افزایش دهد.چراکه تورم عرضه با یک ضریبی تورم سمت مصرف کننده را افزایش خواهد داد.

نظر شما