شناسهٔ خبر: 179965 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

۴۰ درصد از افزایش بودجه ۱۴۰۲ تهران مربوط به حوزه حمل و نقل است

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیش‌بینی افزایش ۴۰ درصدی بودجه برای توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه ۱۴۰۲، گفت: بنا داریم در سال آینده به موضوع حمل و نقل و ترافیک توجه ویژه داشته باشیم و مجلس باید برای کلانشهر تهران اعتبار ویژه درنظر گیرد.

به گزارش «نماینده»، مهدی پیرهادی اظهار داشت: مجموع بودجه‌ای که شورا و شهرداری برای موضوعات مرتبط با آلودگی هوا در نظر گرفت، قابل توجه بود و نسبت به سال‌های گذشته از رشدی قابل ملاحظه‌ای برخودار است که البته این افزایش براساس نیازسنجی و توان شهرداری تنظیم شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با ناهمخوانی توان اعتباری شهر در برابر عقب‌ماندگی‌ها گفت: مجلس و دولت باید توجه کنند که تهران علاوه بر اینکه یک کلانشهر است، پایتخت سیاسی و شاهراه اصلی مبادلات اقتصادی و تجاری محسوب می‌شود و همه وزارتخانه‌ها و پردیس‌های حاکمیتی در تهران واقع شده است و از خدمات شهری برخودار می‌شوند.

پیرهادی تاکید کرد: اگر به حجم خدمات شهر تهران و نیاز آن توجه نشود، عقب افتادگی در این حوزه تشدید خواهد شد که به راحتی نمی‌توان آن را جبران کرد؛ بنابراین مجلس و دولت باید به وضعیت حمل و نقل، محیط زیست و آلودگی هوای تهران توجه ویژه داشته باشند.

حل معضل آلودگی هوا و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ۲ اولویت مدیریت شهری

وی با بیان اینکه در برنامه چهار ساله چهارم مدیریت شهری نیز موضوع آلودگی و حمل و نقل به اولویت تبدیل شده و محور اغلب برنامه‌ها قرار گرفته است، افزود: ما همه برنامه‌های چهارم توسعه را با محور و پیوست محیط زیست تدوین کردیم. برنامه چهار ساله چهارم چند محور اساسی داشت که حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست و آلودگی در اولویت آن طرح شده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برخی اولویت‌ها در حوزه محیط زیست گفت: توسعه وسایل نقلیه پاک از طریق سیاست‌های تشویقی و کمک‌های اعتباری، منع تردد خوردوهای سنگین دیزلی در سطح شهر، بازنگری در نحوه بهره‌برداری مرکز معاینه فنی که نیازمند نگاهی مجدد و اصلاحات است نشان از اهمیت موضوع آلودگی هوا برای مدیریت شهری پایتخت دارد.

پیرهادی بازنگری در محدودیت زمانی و مکانی تردد خودروها را از دیگر موارد دستور کار شورا و شهرداری دانست و افزود: همه این موارد قانونی برنامه چهارم به شهرداری تکلیف شده است.

پیگیری قانونی و قضایی ترک فعل‌ها

عضو شورای اسلامی شهر تهران به مسئولیت‌پذیری نهادهای مربوط به آلودگی شهر اشاره کرد و افزود: قطعاً همه دستگاه‌ها بر اساس قانون هوای پاک باید به تعهدات و وظایف خود عمل کنند.

پیرهادی با بیان اینکه بسیاری از نهادهای دولتی از خدمات شهری برخودار و خود از زمینه سازان آلودگی هستند، تاکید کرد: آن دستگاه‌ها و نهادهایی که بر طبق قانون به وظیفه خود عمل نمی‌کنند حتما باید از طریق مراجع قضایی از سوی شهرداری و شورا مورد پیگرد قرار گیرند تا علت این ترک فعل‌ها مشخص شود و به یک رویه برای مجموعه‌های دیگر تبدیل نشود.

وی موضوع آلودگی هوا را مسئله مرتبط با جان مردم دانست و افزود: شورای اسلامی شهر تهران هیچ کوتاهی در برابر سلامت و جان مردم را نمی‌پذیرد.

به گزارش ایرنا، در جلسه روز سه شنبه ۱۱ بهمن در شورای اسلامی شهر تهران، بخش هزینه‌ای بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت؛ بخش هزینه‌ای بودجه ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که با تصمیم اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ۱۰ هزار میلیارد به بخش حمل و نقل اضافه شد و سهم این بخش به ۲۰ هزار میلیارد رسید و ۱۸ هزار میلیارد برای بقیه هزینه‌ها باقی ماند؛ تصمیم شورای شهر در راستای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور کاهش ترافیک و رفع آلودگی هوای تهران به عنوان دو معضل اساسی کلانشهر تهران انجام شد.

نظر شما