شناسهٔ خبر: 179950 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

درآمدهای مالیاتی پایدار در بودجه ۱۴۰۲ سبب کاهش وابستگی به نفت می‌شود

خلیل بهروزی فر عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، برنامه ریزی دولت در شفاف سازی مالیاتی را از نکات ویژه لایحه بودجه سال آینده برشمرد و گفت: کسب درآمدهای مالیاتی پایدار در بودجه ۱۴۰۲ سبب کاهش وابستگی کشور به نفت خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، خلیل بهروزی فردرباره لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: لایحه بودجه به رغم برخی اشکلات از نقاط قوت زیادی نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱ برخوردار است که از جمله می توان به تلاش دولت برای پایدارسازی منابع خود اشاره کرد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، بودجه ۱۴۰۲ را برنامه محور دانست و افزود: توسعه خدمات بیمه پایه و سلامت که برای سه دهک جامعه به صورت رایگان در بودجه دیده شده از مسائل مهم لایحه است.

نماینده مردم شفت و فومن در مجلس برداشت نکردن دولت از صندوق توسعه ملی را از دیگر نکات مهم لایحه بودجه ۱۴۰۲ برشمرد و گفت: این عامل در کنترل تورم و جلوگیری از رشد نقدینگی بسیار حائز اهمیت است که دولت به خوبی در لایحه آن را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به چاپ اوراق اسلامی بر اساس لایحه بودجه اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ سررسید چاپ اوراق به صورت نیم سال در نظر گرفته شده تا سررسید اوراق بیشتر از یک سال نشود. این موضوع علاوه بر جلوگیری از خلق پول، مانع تورم خواهد شد.

بهروزی فر با بیان اینکه بیشتر منابعی که دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده است، پایدار است، یادآور شد: روند برنامه محوری لایحه بودجه ۱۴۰۲ سبب شده دولت در بیشتر بخش‌ها از جمله ارتقای معیشتی مردم بتواند موافق عمل کرده و این لایحه تاثیر خود را بر بهبود کیفیت زندگی مردم خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به توجه دقیق دولت به مالیات در بودجه سال آینده اظهار داشت: دقت نظر در این بخش سبب ایجاد درآمد پایداری برای کشور خواهد شد و دولت در تدوین لایحه به نحوی عمل کرده تا آنهایی که فرار مالیاتی دارند یا شناسنامه مالیاتی ندارند، از شناسنامه مالیاتی برخوردار شده و قانون برای آنها صریح و روشن اعمال شود تا همه تکیه دولت در درآمدزایی به نفت نباشد.

نماینده مردم شفت و فومن خاطرنشان کرد: در موضوع اخذ مالیات مسئله در وجود چند خزانه در کشور است که اگر همه این خزانه‌ها تجمیع شوند، درآمدها از ناحیه دستگاه‌های مختلف، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های هلدینگ دولتی و غیردولتی به حساب یک خزانه داری کل واریز خواهد شد و از یک منبع توزیع درآمدها انجام می‌شود.

نظر شما