شناسهٔ خبر: 179787 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ترکیب شورای امنیت با نظم نوین جهانی سنخیت ندارد/ لزوم اعمال سیاست چندجانبه‌گرایی برای رسیدن به صلح پایدار

علیرضا نظری نماینده خمین نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: قدرت های بزرگ تلاش می کنند از طریق شورای امنیت و برخورداری از حق وتو در عرصه بین المللی نقش آفرینی کنند و این در حالیست که دیگر زمان اعمال سیاست چندجانبه گرایی است زیرا شاهد قدرت های نوظهور منطقه ای جدیدی هستیم که سبب شده نظم نوین جهانی تغییر کند.

به گزارش «نماینده»، علیرضا نظری در رابطه با اهمیت تغییر و افزایش تعداد کرسی‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: به وضوح می توان مشاهده کرد که امروزه سازمان ملل متحد تضعیف شده و نمی تواند کارکردهای تعریف شده اش را عملیاتی کند و دلیل اصلی آن هم عدم تغییر در ساختار این مجموعه بین المللی خصوصا شورای امنیت است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در این راستا، اظهار کرد: در واقع امروزه مسائل مختلفی در شورای امنیت مطرح می شود اما به دلیل اختلاف نظرهای اعضاء دائم و همچنین برخورداری از حق وتو این کشورها، مناقشه های طرح شده حل و فصل نمی شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل بیش از یکصد و نود عضو دارد که نشان می دهد ساوزکار اداره این نهاد نسبت به دهه 1950 میلادی باید تغییر کند، ادامه داد: به عنوان مثال وقتی مسئله ای در مورد کشورهای آفریقایی در شورای امنیت مطرح می شود، هیچ نماینده ای از این قاره وجود ندارد که بتواند اعمال نظر کند که این موضوع چالش اساسی و همچنین آسیب بزرگی برای این نهاد بین المللی تلقی می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه قدرت های بزرگ تلاش می کنند از طریق شورای امنیت و برخورداری از حق وتو در عرصه بین المللی نقش آفرینی کنند، افزود: این مهم در حالیست که دیگر زمان اعمال سیاست چندجانبه گرایی است زیرا شاهد قدرت های نوظهور منطقه ای جدیدی هستیم که سبب شده نظم نوین جهانی تغییر کند.

عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حفظ صلح جهانی موضوعی محوری برای سازمان ملل متحد است اما به دلیل اختلاف نظرهای اعضای دائم شورای امنیت یا وجود تعارض منافع از سوی این کشورها، این هدف به درستی محقق نشده است لذا اکنون زمان ایفای نقش جمعی از سوی همه کشورها رسیده است.

نظر شما