شناسهٔ خبر: 179667 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مستندات کافی برای محکوم کردن آمریکا در ترور حاج قاسم وجود دارد

نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آمریکا رسما از صدور دستور ترور حاج قاسم خبر داده است بنابراین مستندات کافی برای محکوم کردن آمریکا در این جنایت وجود دارد.

به گزارش «نماینده»، حسین نوش آبادی با اشاره به پیگیری های قضایی ترور فرمانده نیروهای قدس در خاک عراق توسط آمریکا، گفت: پیگیری شهادت حاج قاسم و مجازات عاملان این جنایت بزرگ باید با سرعت عمل بیشتری صورت گیرد و از تمام ظرفیت های ملی، منطقه ای و بین المللی برای پیگیری کیفری این جنایت استفاده شود.

نماینده مردم پیشوا و ورامین در مجلس ادامه داد: در سطح ملی و در محاکم داخلی باید هر چه سریعتر رئیس پیشین دولت ایالات متحده، ترامپ محکوم شود و در سطح منطقه ای باید دولت عراق از طریق نهادهای امنیتی، نظامی و قضایی با عوامل پرونده جنایتی که حتی یک نیروی عراقی نیز در آن به شهادت رسیده، برخورد کند. دولت عراق باید از حق اتباع خود در این جنایت و هم از حق سردار سلیمانی دفاع کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مسئولان امنیتی و اطلاعاتی عراق باید در این رابطه پاسخگو باشند چرا که ترور در آن سرزمین رخ داده آنها باید برای جمع آوری اطلاعات برای محکوم کردن رئیس جمهور و دولت آمریکا کمک کنند. در سطح بین المللی محاکم قضایی و کیفری مسئولیت دارند که اگر جنایتی صورت می گیرد باید به درخواست و شکایت ها رسیدگی کنند از این رو باید پاسخگوی ایران در برابر ترور سردار سلیمانی باشند.

وی مطرح کرد: آمریکا رسما اعلام می کند فرمان ترور سردار سلیمانی را شخص ترامپ داده است بنابراین مستندات در این جنایت موجود است. نهادهای قضایی تحت فشار آمریکا و کشورهای غربی قرار دارند اما قضات مستقل در دیوان دادگستری بین المللی و دیوان کیفری حضور دارند و کافی است خود باوری صورت گیرد.

نوش آبادی اظهار داشت: نماینده جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی وجود دارد و با کمک کشورهایی که عضویت دارند با تبیین موضوع و تشریح ابعاد این جنایت رای علیه آمریکا و ترامپ را بگیریم. تجربیات قبل نشان داده است که محاکم قضایی بین المللی با وجود فشارهای غربی در برخی مسائل توانسته اند مستقل عمل کنند تا کنون چندین رای علیه آمریکا گرفته ایم در بحث سرنگونی هواپیمایی مسافرتی در دهه 60 رای علیه آمریکا را گرفته‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در مجموع خوش بین هستیم اگر مدارک و مستندات به خوبی جمع آوری و تحویل نهادهای کیفری بین المللی داده شود حکم مناسبی خواهیم گرفت از سوی دیگر تلاش بخش سیاسی، بین المللی و قضایی مکمل این پیگیری ها باشد تا موضوع به سرانجام برسد

نظر شما