شناسهٔ خبر: 179603 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مهار تورم افسارگسیخته؛ راهکار کنترل بازار ارز

محمد علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت دلار به نوعی به پاشنه آشیل اقتصاد کشور تبدیل شده است، گفت:تجربه بیانگر این است رشد نرخ ارز بر افزایش قیمت سایر کالاها تاثیرات اقتصادی و روانی دارد.

به گزارش «نماینده»، محمد علی پور درباره دلایل کاهش ارزش پول ملی علیرغم تاکیداتی که بر تقویت آن می‌شود، گفت: در جهت تقویت ارزش پول ملی باید اقداماتی همچون مهار تورم افسارگسیخته، افزایش درآمدهای پایدار ارزی و پذیرش مسئولیت ازسوی مدیران مربوطه صورت بگیرد هرچند دولت در تلاش است موضوع کسری بودجه برای سال آینده را با وصول درآمدهای مالیاتی و افزایش فروش نفت کم کند که این مهم می‌تواند در کنترل بازار تاثیرگذار باشد.

نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار به پاشنه آشیل اقتصاد کشور تبدیل شده است، ادامه داد: رئیس جدید بانک مرکزی نیز باید برنامه مدون و جامعی برای تقویت پول ملی داشته باشد چراکه نمی‌توان نقش بانک مرکزی را در افزایش نرخ ارز و شرایط نابسامان ارزی در کشور نادیده گرفت. درواقع افزایش قیمت دلار بر افزایش نرخ سایر کالاها تاثیرات اقتصادی و روانی دارد.

وی به راهکارهای کنترل نرخ ارز اشاره کرد و افزود: قطع کردن دست مافیا قدمی در این مسیر است چراکه دست‌های پیدا و پنهان و آلوده‌ای که می‌خواهند بازار ارز را بر هم بریزند در این مسئله تاثیرگذار هستند، لذا نهادهای امنیتی باید این مهم جدی را دنبال کنند، دومین گام مبارزه جدی تر با پولشویی است که بانک مرکزی باید با جدیت تمام به این موضوع ورود کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بی‌تردید وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی باید درخصوص بی‌ثباتی نرخ ارز، پاسخگو باشند و در این راستا گزارشی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کنند چراکه شرایط اقتصادی جامعه ظرفیت افزایش قیمت مجدد ناشی از رشد نرخ ارز را ندارد.

نظر شما