شناسهٔ خبر: 179447 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اقدامات قابل قبول دولت در حوزه دیپلماسی منطقه ای/از دولت انتظار می رود اقدامات دیپلماتیک با همسایگان را عملیاتی تر کند

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: اقدامات دولت در حوزه دیپلماسی منطقه ای قابل تقدیر است و انتظار می رود این اقدامات به صورت عملیاتی تر و اجرایی تر به ویژه در حوزه دیپلماسی اقتصادی در آید.

به گزارش «نماینده»، مجتبی یوسفی در اظهار داشت: دیپلماسی منطقه ای یکی از نشانه های موفقیت یک کشور در حوزه تاثیرگذاری است،البته دیپلماسی فرا منطقه ای یکی از هدف های مهم است اما هر کشوری در توسعه روابط منطقه ای موفق بوده است هم در استفاده از ظرفیت های منطقه ای موفق بوده است و هم در موضوعات فرامنطقه ای و باید قبول کنیم جنگ امروز جنگ اقتصادی است.

وی با اشاره به وضعیت مراودات جمهوری اسلامی با کشور همسایه عراق گفت: ما با عراق به صورت سنتی و از نظر اعتقادات دینی و موضوعات فرهنگی مشترکات فراوانی داریم و با توجه به بازار 50 میلیارد دلاری کشور عراق می توانیم در حوزه انرژی و خدمات فنی مهندسی منافع مشترک زیادی را با طرف عراقی تعریف کنیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما مرز پهناوری با کشور عراق در استان های جنوبی و غربی داریم و این ها نشان می دهد که ظرفیت قابل توسعه زیادی با عراق وجود دارد و بسیاری از مراودات اقتصادی و توریستی در صورت توجه در آمد مطلوبی برای دوکشور خواهد داشت.

وی تاکید کرد:ما امروز از حداقل ظرفیت موجود استفاده می کنیم و باید بپذیریم در گذشته همه سیاست خارجی را با چند کشور محدود گره زده بودیم و در این دولت شاهد هستیم دیپلماسی منطقه ای و انرژی با جدیت بیشتری دنبال می شود و رایزن های اقتصادی به این موضوع می توانند کمک کنند و البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه از دولت انتظار می رود اقدامات دیپلماتیک با همسایگان را عملیاتی تر کند تصریح کرد:شناسایی ظرفیت ها انجام شده است و برداشتن قوانین دست و پا گیر و تسهیل در فعالیت بخش های مختلف خصوصی و دولتی از وظایف دولت ها و وزارت خارجه است و لازم است بخش های فعال در حوزه مرز هرچه سریعتر اقدامات عملی را آغاز کنند.

عضو کمیسیون عمران خاطر نشان کرد: یکی از دلایل از دست رفتن فرصت های اقتصادی در مرزهای کشور تعدد دستگاه های تصمیم گیر است و این موضوع باعث شده اقدامات سریع و گره گشا با تاخیر همراه باشد و این سبب شده در مواردی تجار ما دچار خسارت زیادی شوند و لازم است تصمیم گیری در مرز به وزارت راه واگذار شود و ما در قانون جدید و در اصلاح قانون حمل نقل اختیارات برون شهری این موضوع را اصلاح کردیم./

نظر شما