شناسهٔ خبر: 179405 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

برقراری ارتباط با چین برای حفظ منافع ملت است

امیرآبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران- چین تاکید کرد: ملت ما بدانند که اگر با چین ارتباطی برقرار می کنیم برای حفظ حقوق ملت ایران است و مراقب صدای بلند رسانه های معاند باشیم که قرارداد با عربستان را بهترین قراردادعالم می دانند اما قرارداد تهران و پکن را بد می بینند.

به گزارش «نماینده»، احمد امیرآبادی فراهانی شب گذشته (سه شنبه 22 آذرماه) با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پیرامون همکاری‌های گسترده تهران و پکن با اشاره به مواضع چین برسر جزایر سه گانه گفت: رابطه ما با چین در طول سال های گذشته به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فراز و فرودهایی داشته در این مدت به خصوص بعد از تحریم های یکجانبه آمریکا و بعضا تحریم های سازمان ملل، چینی ها در برخی موارد خوب عمل و به نفع ایران کار کردند و در جاهایی با قدرت های جهانی همراه شدند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای هسته ای علاقه‌مند نیستند به تعداد قدرت های هسته‌ای اضافه شود، افزود: چین روسیه نیز خیلی علاقه‌مند نیستند کشورهای هسته ای به قدرت های هسته ای دنیا افزوده شود از این رو در ادوار گذشته در شورای امنیت سازمان ملل با آمریکایی ها همکاری هایی داشتند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران – چین ادامه داد: در سال های اخیر همکاری ایران با چین خوب بود. در بحث کرونا انصافا با ما خوب همکاری کردند 120 میلیون دز واکسن دادند 5 میلیون دُز واکسن رایگان دادند. اخیرا هم در بحث حقوق بشر که قطعنامه ای علیه ما صادر شد، چین رای منفی داد و پیشنهادی به نفع ایران داد که رای نیاورد، اینکه کشور ابرقدرت و دارای حق رای پیشنهادی دهد که رای نیاورد هزینه بر است.

رئیس جمهور چین شخصا برای جزایر سه گانه موضع گیری نکرد

عضو هیات رئیسه کمیسیون مجلس تاکید کرد: اما این دلیل نمی شود برای برقراری ارتباط با کشورهای منطقه بر روی تمامیت ارضی ایران صحبت کنند. البته رئیس جمهور چین شخصا موضع نگرفت این بحث در بیانیه مشترک آمد که معمولا کارشناسان بیانیه را می نویسند، روسای جمهور نگاه سطحی می کنند و اعلام می شود.

وی افزود: با این حال امروز مقام دولتی رسما به عنوان معاون نخست وزیر چین موضعی غیر از آن بیانیه مشترک گرفت، البته رئیس جمهور ایران در سطح عالی نسبت به بیانیه مشترک بین کشورهای حوزه خلیج فارس،عربستان و چین صادر شد واکنش نشان داد، همچنین معاون اول ما اعتراض کرد از سوی دیگر نمایندگان مجلس در این چند روز از تربیون صحن علنی در این موضوع تذکر دادند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه انتظار ما از شرکای منطقه ای مان به خصوص چین که با یکجانبه گرایی آمریکا مخالف هستند این است که باید خیلی مراقب باشند و در اتخاذ مواضع دقت کنند و توضیح داد: واقعیتی وجود دارد آمریکایی ها در منطقه و دنیا رو به افول هستند اروپایی ها در سطح منطقه و دنیا عددی نیستند. چین و هند قدرت نوظهور در منطقه هستند آمریکایی ها بر اساس برنامه ای که دارند در مسئله قدرت نظامی روسیه را در منطقه به رقیب خود می دانستند. از نظر اقتصادی چین را رقیب می‌دانند چرا که چینی هابه دنبال این بودند به هر طریقی شده که قدرت اول دنیا شود پیش بینی ها بر این است که در سال 2025، چین قدرت اول اقتصادی دنیا می شود.

وی بیان کرد: رقابت آمریکا با ما بر سر مسئله گفتمان است، ایران در دنیا گفتمان ایجاد کرده و در مقابل گفتمان لیبرالیسم ایستاده ایم که بسیاری از ملت ها گفتمان ما را پذیرفته اند. آمریکا دارد از منطقه می رود چینی ها به دنبال آن هستند که از نظر اقتصادی جایگزین آمریکا در منطقه شوند. آنها دنبال منافع خودشان هستند و حضورشان در عربستان، قراردادهایی که امضا شد در همین راستا است البته ما هم باید دنبال منافع خود باشیم.

در زمینه تمامیت ارضی به کشوری اجازه صحبت و مذاکره نمی دهیم

امیرآبادی فراهانی یادآور شد: باید چینی ها و دیگران بدانند، ما در مسائل مختلف منطقه آمادگی گفتگو داریم اما در زمینه تمامیت ارضی کشورمان اجازه نمی دهیم صحبت کنند و مذاکره ای حتی طرف های ثالث با هم داشته باشند لذا موضع گیری چین اصلا قابل نبود، از طرف قوه مجریه و قوه مقننه و نظام جمهوری اسلامی ایران محکوم شد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین افزود: اعضای گروه دوستی پارلمانی به سفیر چین در تهران پیغام هایی دادند و مواضع مجلس را اعلام کردیم دولت هم اعلام موضع کرد. پیامی که امروز از چینی ها دریافت کردیم مشخص شد آنها دنبال همکاری اقتصادی با ما هستند و حرف شان این است که به بیانیه مشترک توجه نکنیم اما ایران اصرار دارد که بیانیه اصلاح شود و از این موضوع به این راحتی نمی‌گذریم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت‌ها در تنظیم روابط با یکدیگر به گذشته ها نیم نگاهی می کنند توضیح داد: به‌طور مثال در روابط مان با انگلیس اعتماد کافی نداریم انگلیس را کشور خبیث نسبت به ایران می دانیم از قدیم انگلیسی ها خاطره خوشی در اذهان ایرانی ها ندارد درباره روس هم همین است.

وی افزود: در روابط بین عربستان و چین با این حال که عربستان تحت حاکمیت آمریکا بوده و بسیاری از شرکت های نفتی سعودی ها وابسته به آمریکا است و نیروهای مسلح هم وابسته است اما سعودی ها سعی کرده اند روابط منطقه ای خود را چین را حفظ کنند اما در برخی مواقع در روابط مان از هول حلیم افتادیم در دیگ؛ بعد از برجام رفتاری که دولت قبل تمام تخم مرغ های خود را در سبد اروپایی ها و غربی ها گذاشت و محترمانه چینی ها را کنار گذاشت وزرا دولت قبل به خصوص وزیر نفت و راه، طوری رفتار کردند که چینی ها از ایران رفتند با وجود اینکه بعد از برجام فضا برای سرمایه گذاری باز شد اما چینی ها را تحویل نگرفتند.

امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: این تنظیم رابطه وضعیت ما را در مقطعی بهم زد، چینی ها اعتراض داشتند که در بدترین شرایط با شما بودیم حالا که فضا باز شده چرا با ما این رفتار می شود به نوعی دولت قبل با این رفتار ظلمی در حق ملت ایران کرد با وجودی که عربستانی ها همه مواردشان را با آمریکایی ها چک می کنند چنین رفتاری با چینی ها نداشتند.

وی با اشاره به طرح قرارداد 25 ساله با چین گفت: تمام مخالفین و معاندین جمهوری اسلامی حتی در داخل کشور، حتی نماینده مجلس به ناحق گفتند با این قرارداد، کیش، قشم و ایران را به چینی ها دادند و چقدر رسانه ها وارد فضا شدند که مردم بی خبرند و قرارداد محرمانه نوشتند و همه ایران را به چینی ها دادند. اما امروز همین قرارداد را با سعودی ها نوشته اند و از آن به عنوان "بهترین قرارداد عالم" یاد شد. در ملاقات هایی که با سفیر چین داشتم همیشه طرف چینی گفته است که می خواهند با ایران قرارداد راهبردی داشته باشند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه راهبرد دولت رئیسی در سیاست خارجی، توجه به همسایگان و کشورهای بلوک شرق است گرفته و هر جا منافع ملت حکم کند آنجا حضور پیدا می کند، گفت: اگر به دنبال قرارداد 25 ساله ایران و چین، شرکت های دولتی ایران و چین قرارداد ببندند باید به تصویب مجلس برسد اما بر اساس برنامه مشترک 25 ساله بخش های خصوصی دو کشور می توانند همکاری داشته باشند که نیاز به مصوبه مجلس ندارد در کل مجلس هیچ مشکلی در رابطه با ارتباط و دفاع از حقوق مردم ندارد، میخواهد این ارتباط و تامین منافع با هر کشور اروپا، روسیه یا چین باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای با رای بالا در مجلس گفت: این عضویت منافع ایران را پوشش می دهد، ملت ما بدانند که اگر با چین ارتباطی برقرار می کنیم برای حفظ حقوق ملت ایران است و مراقب صدای بلند رسانه های معاند باشیم که قرارداد با عربستان را بهترین قراردادعالم می دانند اما قرارداد تهران و پکن را بد می بینند.

مهمترین محورهای توافق تهران- پکن

در این گفتگوی ویژه خبری مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به مهمترین مباحث و محورهای توافق 25 ساله ایران و چین در نشست تهران و پکن پرداخت و گفت: ابتدا باید بگویم این سفر در بخش اقتصادی مهم بود، همان طور که استحضار دارید بعد از شروع کرونا تا امروز همچنین هیاتی در این سطح به ایران نیامده بود. معاون نخست وزیر به همراه 70 نفر که 10 معاون وزیر و شاید بیش از 20 مدیرکل مربوطه در زمینه های مختلف همراه او بودند و در زمینه چارچوب قرارداد 25 ساله که آیتم های مختلفی داشت صحبت شد.

وی ادامه داد: دوستان در مصاحبه های خبری گفته اند که در 16 مورد توافق شد مهمترین آن در بخش انرژی، مالی، صنایع مختلف، معدن، گردشگری، کمرگ، صادرات، صدور مجوزهای جدید از طرف چینی برای کالاهای کشاورزی ایران بود همچنین ورود کالای ما به خصوص کشاورزی از پنجره واحد کمرگ از مهمترین توافقات است که می تواند سرعت مبادلات را افزایش دهد، همچنین برای سرمایه گذاری در مناطق مشترک و آزاد جمهوری اسلامی از جزایر جنوبی گرفته تا مناطق آزاد در شمال توافق شد.

این دیپلمات بیان کرد: درباره مسئله ترانزیت بحث شد، تا امروز برای انتقال کالا از چین به اروپا ایران دیده نشده بود اما توافق شد ایران مسیر میانی باشد و در هفته بین یک تا دو قطار به هدف ایران و ترانزیت به اروپا انجام شود. توافق در کنار در تفاهنامه جاده ای، دریایی و همکاری در زمینه بنادر انجام شد.

نظر شما