شناسهٔ خبر: 179353 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

نظام بانکی به سمت بنگاه‌داری حرکت می‌کند/ مدیریت نقدینگی بانک‌ها به درستی انجام نمی‌شود

طهماسبی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه بانک‌ها باید در خدمت توسعه زیرساخت‌های تولید باشد، اما سیستم بانکی برخلاف انتظار عمومی و سیاست کلی نظام به سمت بنگاه‌داری حرکت کرده و شاهد سرمایه گذاری گسترده از سوی آنها در این حوزه هستیم.

به گزارش «نماینده»، فرهاد طهماسبی درباره عدم همکاری سیستم بانکی با تولیدکنندگان در جهت تسهیلات دهی به آنها اظهار داشت: اکنون موضوع تامین مالی و تسهیلات‌دهی به دغدغه اصلی تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور تبدیل شده است، زیرا اعطای تسهیلات از وظایف اصلی سیستم بانکی است و در زمینه تسهیلات دهی نیز کم کاری‌های زیادی انجام شده است.

وی افزود: بانک‌ها در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی سهام‌دار هستند و هنوز نسبت به فروش املاک خود که نگهداری آنها برخلاف قانون است، هیچ اقدام کارگشایی انجام نداده‌اند.

نظام بانکی برای تامین سرمایه در گردش تولید عزم جدی ندارد

به گفته این نماینده مجلس، نظام بانکی کشور نسبت به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولید عزم جدی ندارد و تسهیلات تکلیفی بانک‌ها به خوبی پرداخت نمی‌شود.

وی هشدار داد: در آینده‌ای نزدیک شاهد رکود در بخش تولید و تعدیل نیروی کار کارخانه‌ها خواهیم بود، زیرا روند پرداخت سرمایه در گردش تقریبا به صفر رسیده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: بانک‌ها موظفند با ذکر جزئیات آمار دهند چه میزان تسهیلات در طول ماه‌های گذشته و به چه بخش ها و شرکت‌هایی پرداخت شده است.

وی ادامه‌داد: سیستم بانکی درحال حاضر روش درستی برای کنترل تورم انتخاب نکرده که ریشه این موضوع هم نبود نظارت درست است.

بانک‌ها در بنگاه‌ها و پتروشیمی‌ها سهم دارند

طهماسبی درباره برنامه مجلس به‌منظور نظارت بر بانک‌ها و چگونگی تسهیلات‌دهی آنها به حوزه‌های مولد کشور، گفت: در روزهای اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تذکرات مهمی را در نطق‌های خارج از دستور به بانک‌ها داده‌اند، اما بانک‌ها به صراحت می‌گویند که در بنگاه‌ها و پتروشیمی‌ها سهم دارند.

وی اضافه‌کرد: اگر سیستم بانکی تغییراتی را در مسیر خود ایجاد نکند به‌طور حتم در روزهای آینده شاهد اقدام‌های موثرتری نسبت به دولت و وزارت اقتصاد خواهیم بود.

طهماسبی بیان‌داشت: در مجموع معتقدم که مدیریت نقدینگی بانک‌ها به شکل درست خود انجام نمی‌گیرد.

روش‌های نوین تامین مالی واحدهای تولیدی از سوی دولت

وی در خصوص لزوم اتخاذ روش‌های نوین تامین مالی واحدهای تولیدی از سوی دولت، اظهار داشت: صندوق ذخیره ارزی سبب بی انگیزگی و بی‌میلی مدیران تصمیم ساز برای تامین نقدینگی شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه همیشه برای عبور از بحران‌ها نخستین گزینه صندوق ذخیره ارزی بوده است، افزود: هدف از ایجاد چنین صندوقی تسهیل امور آیندگان است و قرار نیست که این صندوقی پاسخی برای بی‌تدبیری مسوولان باشد.

وی تصریح‌کرد: برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی باید برنامه ریزی دقیقی انجام شود و از روش‌های درآمدی پایدار به‌منظور تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بهره برد.

طهماسبی تاکید کرد: ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران از اقداماتی است که باید مجدانه پیگیری شود.

نظر شما