شناسهٔ خبر: 179311 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

رفیعی: شهرداری تهران متولی رسیدگی به موضوع ابر متانی جنوب تهران است

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی شهرداری تهران را متولی رسیدگی به موضوع ابر متانی جنوب تهران دانست و اظهار کرد: تکنولوژی مورد نیاز برای برای استحصال گاز متان مراکز پسماند فرآیند پیچیده‌ای نیست و چنانچه دستگاه متولی با شرکت‌های دانش بنیان وارد بحث شود، می‌تواند نیازهای خود را بر طرف نماید.

به گزارش «نماینده»، سمیه رفیعی درباره سرنوشت ابر متان تشکیل شده در جنوب تهران با تاکید بر اینکه در محل‌های دفع پسماند و کارخانجاتی که کار پردازش پسماند انجام می‌شود، تولید گاز متان (CH4) بدیهی و انکار ناپذیر است، گفت: در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۲۱ در اسکاتلند برگزار شد، محل‌های دفع پسماند و همچنین اماکن تولید و نگهداری کودهای حیوانی نظیر دامداری‌ها به عنوان منابع آلاینده تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای و گاز متان، تعیین شده است.

وی با بیان اینکه «امروز دیگر وجود ابر متان در منطقه آرادکوه تهران مورد تائید همه است»، اظهار کرد: بیش از یک ماه قبل ناسا با انتشار تصاویری اعلام کرد که در بررسی‌هایی که انجام داده، در ۵۰ نقطه از دنیا ابرهای غول پیکری از گاز متان را شناسایی کرده است که یکی از این نقاط در آسمان جنوب تهران و حوالی مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه است. در این زمینه بر اساس استعلامات انجام شده از مرکز تحقیقات فضایی ایران، در بازه ۱۰ مهر تا ۱۰ آبان وجود این ابر متان تائید شد؛ حال اینکه ممکن است این ابر در هر زمانی طی ۶۰ سال اخیر در این منطقه وجود داشته است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه «بعد از ۵ سال از هر زمان که زباله در هر محلی دفن شود، تولید گاز متان در آن محل به اوج خود می‌رسد»، ادامه داد: مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه از سال ۱۳۴۲ برای بازیافت و دفع زباله‌های تهران فعالیت خود را آغاز کرده و امروز روزانه حدود ۶ الی ۷ هزار تن پسماند وارد این مجتمع می‌شود که حدود ۳ هزار تن از این میزان را مواد آلی تشکیل می‌دهند.

رفیعی با اشاره به وجود ۳ منبع به عنوان منابع اصلی تولید گاز متان در جنوب تهران، تاکید کرد: علاوه بر مجتمع آرادکوه که عمده‌ترین منبع تولید گاز متان است، دامداری‌های موجود در اطراف فرودگاه امام(ره) از دیگر منابع انتشار گاز متان در جنوب تهران محسوب می‌شود.

نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه بهترین اقدام جهت جلوگیری از تولید انبوه گاز متان، تفکیک زباله در مبداء و منازل شهروندان است، اظهار کرد: اگر بتوانیم تفکیک زباله از مبداء را به خوبی اجرا کنیم به گونه‌ای که مواد آلی از مواد غیر آلی جدا و حتی یکسری پردازش‌های اولیه داخل منازل انجام دهیم، حجم کمتری از مواد آلی به سایت‌های دفع پسماند منتقل می‌شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه دستگاه اجرایی متولی مدیریت پسماندهای شهری، شهرداری‌ها هستند، گفت: در تهران مشخصاً سازمان مدیریت پسماند شهرداری متولی مدیریت پسماند و موضوع ابر متان است؛ با این حال شهرداری می‌گوید که ۶۰ سال است که در آرادکوه پسماند دفن می‌شود و گازی که الان تبدیل به ابر متان شده برای امروز نیست و حداقل ۵ سال قبل تولید شده است.

رفیعی در پایان تصریح کرد: تکنولوژی مورد نیاز برای برای استحصال گاز متان مراکز پسماند فرآیند پیچیده‌ای نیست و در حال حاضر نیز تکنولوژی هاضم بی هوازی در اصفهان بصورت آزمایشی در حال اجراست؛ چنانچه دستگاه متولی با شرکت‌های دانش بنیان وارد بحث شود، می‌تواند نیازهای خود را بر طرف نماید.

نظر شما