شناسهٔ خبر: 179287 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد

علیرضا نظری نماینده خمین نماینده مردم خمین در مجلس گفت: هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد که ما با مذاکره با آمریکایی‌ها مشکلاتمان را حل کنیم و مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد.

به گزارش «نماینده»، علیرضا نظری ، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه مشکل آمریکا با ایران حل می‌شود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشست‌های گوناگونی با آمریکایی‌ها داشته است که تجربه ما در همه این سال‌ها نشان می‌دهد آمریکا قابل اعتماد نیست و مشکل آنان با ما با مذاکره حل نخواهد شد.

وی بیان کرد: برای مثال، آنان در موضوع آزادسازی گروگان‌های آمریکایی تعهداتی دادند که به آن عمل نکردند. در قضایای مربوط به عراق با آمریکایی‌ها نشست‌هایی برگزار شد که به نتیجه نرسید. درباره افغانستان هم نشست‌هایی داشتیم که به نتیجه نرسید. در موضوع برجام در سال ۸۲ و آن زمانی که با تروئیکای اروپا مذاکره کردیم، آمریکا پشت صحنه بود و آن مذاکرات هم به نتیجه نرسید.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در موضوع برجام هم بعد از این همه زمان و تبلیغاتی که انجام شد، آمریکا به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرد و دولت ترامپ برجام را زیر پا گذاشت و از برجام خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد.

نظری یادآور شد: در چهار دهه گذشته هیچ نتیجه مطلوبی از نشست و مذاکره با آمریکایی‌ها به دست نیاوردیم و آمریکایی‌ها در همه مذاکرات با ما فقط به دنبال فریب و رسیدن به اهداف خودشان بودند. بنابراین هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد که ما با مذاکره با آمریکایی‌ها مشکلاتمان را حل کنیم و مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: حتی در ماجرای برجام هم تاکید شد که ما فقط با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم و اگر قرار است آمریکایی‌ها در مذاکرات باشند، باید در همان جمع تروئیکای اروپایی قرار گیرند. در واقع، ما در مذاکرات برجام هم نشان دادیم که آمریکا را به عنوان یک طرف مذاکره به رسمیت نمی‌شناسیم.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما باید تمرکزمان را روی توانمندی‌های خودمان بگذاریم و با پشتیبانی مردم و حمایت از نظام به دنبال راهکارهای داخلی و بی‌اثرسازی نقشه‌های دشمن باشیم. تاکنون هر جا که پیشرفت کردیم، آن جایی بوده است که از غرب و به ویژه آمریکا قطع امید کردیم و همین روحیه باعث شد بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و خنثی کردیم و به ظرفیت‌های دفاعی مطمئنی برسیم. اتفاقاً ما در جایی دچار ضعف و مشکل شدیم که می‌خواستیم با نشستن و مذاکره با آمریکا مشکلات خود را حل کنیم.

نظری گفت: توپ برجام در میدان آمریکایی‌هاست. ما به همه تعهدات خود عمل کردیم اما این آمریکایی‌ها بودند که به تعهدات خود عمل نکردند و از برجام خارج شدند. بعد از چند دور نشستی که از اواخر دولت قبل و در دولت فعلی برای احیای برجام انجام شد، مشخص شد که اهداف ما با این نشست‌ها حاصل نخواهد شد. برای ما مشخص شد که غربی‌ها به ویژه آمریکا باز هم دنبال طلبکاری‌های جدیدی هستند و دیگر از برجام برای ما آبی گرم نمی‌شود.

نظر شما