شناسهٔ خبر: 179204 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دستگاه‌ها در اخذ مالیات از خانه‌های خالی به وظیفه خود عمل نکرده‌اند

اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی چندان موفق نبوده‌ایم، گفت: در این زمینه ضعف وجود دارد و وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی نتوانسته‌اند به وظیفه خود عمل کنند.

به گزارش «نماینده»، اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، گفت: در این باره اعضای کمیسیون اقتصادی چندین جلسه با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان امور مالیاتی جلسه برگزار کرده‌اند که اینها در این جلسات عنوان کردن که در شناسای خانه‌های خالی دچار مشکل هستند و سامانه مربوطه برای شناسایی خانه‌های خالی چندان کارآمد نبوده است.

وی افزود: مسئولان دعوت شده در جلسات کمیسیون اقتصادی عنوان کردند که قرار است این سامانه را اصلاح کنند تا شناسایی خانه‌های خالی امکان پذیر باشد و به توان این قانون مصوب مجلس را به درستی اجرا کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما در اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی چندان موفق نبوده‌ایم، گفت: در این زمینه ضعف وجود دارد و وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی نتوانسته‌اند به وظیفه خود عمل کنند؛ مسئولان سازمان مالیاتی عنوان می‌کنند که وزارت راه و شهرسازی خانه‌های خالی به صورت محدود به ما معرفی کرده و مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیز عنوان می‌کنند که با معیارها و شاخص‌هایی که در اختیار هست امکان شناسایی این خانه‌ها وجود ندارد.

سلیمی با بیان اینکه حدود 2 میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد که باید از آنها مالیات اخذ شود، گفت: لذا ضروریست که قانون اجرا شود و با اجرای آن، این 2 میلیون خانه خالی به بازار وارد شود که باعث تعادل بخشیدن به قیمت‌ها در این بازار شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بسیاری واحد مسکونی را خریداری و احتکار می‌کنند و نگاهشان به خانه به عنوان کالای سرمایه‌ای است نه مصرفی که همین رویکرد مشکلاتی را در زمینه افزایش قیمت در این بازار ایجاد می‌کند، اگر این خانه‌ها به چرخه بازار بازگردد می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها اثر گذار باشد.

نظر شما