شناسهٔ خبر: 179166 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

وضعیت ساخت مسکن قابل قبول نیست/ با مدل فعلی به نتیجه نمی‌رسیم

 رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی تواند ساخت مسکن را به نتیجه برساند از سوی دیگر مدلی که اکنون برای ساخت مسکن نیز پیش گرفته شده است نمی تواند کار را به نتیجه مطلوب برساند.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا رضایی کوچی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن، بیان کرد: اجرای قانون مصوب مجلس و تولید مسکن نیازمند هماهنگی بین دستگاهی است و همه دستگاه ها برای ساخت مسکن باید به میدان بیایند. صرفا وزارت راه و شهرسازی نمی تواند به تنهایی مسکن بسازد، لازم است وزارتخانه های صمت، اقتصاد و بانک ها نیز به میدان آمده و همه در کنار یکدیگر بایستند تا ما بتوانیم مسکن تولید کنیم.

صندوق ملی مسکن همچنان خالی است

نماینده مردم جهرم در ادامه اظهار کرد: دستگاه های دولتی زمین های خود را برای ساخت مسکن عرضه نمی کنند، بانک ها نیز برای ساخت مسکن تسهیلاتی ارائه نمی کنند. سازمان برنامه و بودجه نیز منابع را تخصیص نمی دهد. امروز صندوق ملی مسکن خالی است. چطور می توان با این وضعیت برای متقاضیان خانه ساخت. این مسائل باعث شده ما این روزها در حوزه مسکن شرایط خوبی نداشته باشیم.

اقساط بالای ۶ میلیون در توان متقاضیان مسکن نیست

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز اصلا وضعیت مسکن قابل قبول نیست. ساخت حدود ۲۰۰ هزار واحد کلید خورده است اما مردم باید قسط اول، دوم و سوم را پرداخت کنند. حدود ۵۰۰ میلیون باید آورده مردم باشد و حدود ۳۵۰ میلیون نیز بانک ها وام ارائه کنند. با بهره ۱۸ درصد متقاضیان باید ماهانه بالای ۶ میلیون تومان قسط پرداخت کنند که این رقم از توان مردم خارج است. مخاطب ما در این قانون جامعه متوسط رو به پایین است، حقوق این قشر ماهانه ۱۰ میلیون تومان است و طبیعی است که نمی تواند ۶۰ درصد حقوق خود را برای مسکن بپردازد.

عدم هماهنگی بین دستگاهی ساخت مسکن را متوقف کرده است

رضایی کوچی با بیان اینکه مدلی که اکنون پیش گرفته شده است به ساخت مسکن نمی رسد و باید روش های دیگری در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: ما چندین مدل تعریف کرده و در اختیار وزارت راه قرار داده ایم که باید اجرایی شود.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر بنده عدم هماهنگی بین دستگاه های متولی مسکن و وزرایی که باید در این حوزه نقش آفرینی کنند از جمله وزیران صمت، اقتصاد، نیرو و بانک مرکزی باعث شده ساخت مسکن بر روی زمین بماند. متاسفانه فاصله بین جلسات شورای عالی مسکن نیز زیاد شده و مصوبات آن نیز اجرایی نشده است. همه این عوامل سبب شده تا مسکن خیلی وضعیت خوبی در کشور نداشته باشد.

نظر شما