شناسهٔ خبر: 179128 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

محمودی: روند بررسی اعتبارنامه نمایندگان در ابتدای هر دوره مجلس اصلاح شد

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به اصلاح روند بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان در این کمیسیون، گفت: پیش از این شعب صرفا درباره اعتبارنامه‌ها «تصمیم‌گیری» می‌کردند که اعضای کمیسیون با اصلاح آن مقرر کردند که اعتبارنامه‌ها باید با رأی گیری به «تصویب» برسد.

به گزارش «نماینده»، سمیه محمودی در تشریح نشست کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه روز گذشته (سه شنبه، ۲۴ آبان ماه) به بررسی طرح اصلاح مواد ۲۸، ۲۹، ۳۱ و ۳۲ آیین نامه داخلی پرداختیم که توسط روح الله نجابت و جعفر قادری نمایندگان شیراز طراحی شده و پیرامون نحوه بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس در ابتدای هر دوره بود.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی درباره مصوبات کمیسیون در این خصوص تصریح کرد: مقرر شد تمام واژه‌های «تصمیم‌گیری» در حوزه بررسی اعتبارنامه‌ها به «تصویب» تغییر پیدا کند تا ابهامی که در ابتدای دوره یازدهم وارد شد مجددا رخ ندهد.

وی افزود: این ابهام به گونه ای بود که برخی نمایندگان معتقد بودند «تصمیم گیری» به معنای رأی گیری و تصویب نیست و مفهوم مبهمی داشت که با این اصلاح مقرر شد از این پس برای تأیید اعتبارنامه ها رأی گیری صورت گیرد تا به «تصویب» مجلس برسد.

محمودی در ادامه با بیان اینکه شعبه ها باید تمام اعتبارنامه های مورد بررسی قرار گرفته را به رأی بگذارند، عنوان کرد: همچنین با تصویب اعضای کمیسیون آیین نامه مقرر شد چنانچه اعتبارنامه های هر یک از شعب یک جا به تصویب نرسد، مجددا رأی گیری شده و در این نوبت اعتبارنامه ها به تفکیک به رأی گذاشته شود تا مشخص شود مشکل برای کدام اعتبارنامه بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه به مصوبه دیگر اعضای کمیسیون آیین نامه در خصوص بررسی اعتبارنامه ها اشاره و بیان کرد: تا پیش از این روال بررسی اعتراض به اعتبارنامه ها به این نحو بود که اعتراض در شعبه بررسی می شد و در صورت اعتراض به کمیسیون تحقیق می رفت و همانجا تعیین تکلیف می شد اما با مصوبه جدید کمیسیون مقرر شد اگر معترض در کمیسیون تحقیق نیز همچنان بر اعتراض خود اصرار داشت این بار به صحن مجلس رفته و آنجا بررسی شود.

وی در خصوص نحوه بررسی اعتراض نماینده ای نسبت به اعتبارنامه نماینده دیگر در صحن، اظهار کرد: طبق مصوبه جدید کمیسیون جلسه ای که در صحن برای بررسی اعتراض برگزار می شود به صورت غیرعلنی بوده و نماینده معترض می تواند به مدت ۱۵ دقیقه موضوع خود را مطرح کرده و نماینده مورد اعتراض نیز می تواند به مدت ۳۰ دقیقه از خود دفاع کند.

محمودی ادامه داد: در جلسه صبح امروز(چهارشنبه، ۲۵ آبان ماه) نیز کلیات طرح دستورالعمل اجرایی تشکیل فراکسیون های مجلس شورای اسلامی که پیش از این در کمیته مباحث اداری و ساختار بررسی شده بود به رأی گذاشته و پس از تصویب آن کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس وارد بررسی جزئیات شد که روند آن ادامه دارد.

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دستور کار بعدی کمیسیون موضوع اصلاح آیین نامه تردد اشخاص و مقامات به مجلس بود که بر این اساس ماده ۴ آن اصلاح شد و دبیران و اعضای شوراهای عالی منصوب مقام معظم رهبری نیز به این ماده اضافه شدند تا شرایط تردد آنها به مجلس نیز مشخص باشد.

نظر شما