شناسهٔ خبر: 179120 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مصمم هستیم تا میزان صادرات خود به روسیه را افزایش دهیم

ابراهیم رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با بیان اینکه شرایط ویژه‌ای برای افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه فراهم شده است، گفت: تمایل داریم میزان صادرات خود را به روسیه ارتقا دهیم.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم رضایی در جمع تجار و بازرگانان روسیه، اظهار داشت: در سال‌های اخیر مناسبت‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دلایل مختلف از جمله شرایط و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی شاهد تحول جدی بوده است. در این سال‌ها آهنگ رشد مناسبات دو جانبه نسبت به گذشته از رشد شتابانی برخوردار شده و دو کشور وارد مرحله‌ای از تعامل شده‌اند که در صورت شناخت فرصت‌ها و آسیب‌شناسی تهدیدات در روابط دو جانبه و رفع به موقع موانع می‌توان شاهد شکوفایی و توسعه مناسبات فی‌مابین در ابعاد مختلف به‌ویژه ابعاد اقتصادی مناسبات در آینده‌ای نزدیک بود.

وی بیان کرد: در سال گذشته مناسبات ایران و روسیه شاهد رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه‌ای در تبادل هیئت‌های عالی‌رتبه دیپلماتی بوده که حاکی از آن است که تماس و ارتباط فی‌مابین به سطوح عالی ارتقا یافته است. عملاً این روند را می‌توان تحول و نشانه‌ای از اراده سران دو کشور برای تحکیم و تعمیق هرچه بیشتر روابط دانست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حوزه ارتباطات اقتصادی نیز همکاری دو جانبه ایران و روسیه از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است؛ اجرایی شدن قرارداد موقت تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگ دیگری از اقدامات باارزش و مهم روابط اقتصادی ایران و روسیه به شمار می‌رود.

رضایی با بیان اینکه بستر خوبی برای فعالیت بازرگانان و تجار دو کشور فراهم شده است، خاطرنشان کرد: این ابتکار می‌تواند نه تنها در عرصه دو جانبه باعث گسترش مبادلات تجاری شود، بلکه در عرصه منطقه‌ای نیز باعث گسترش تجارت آزاد و بازرگانی در منطقه حیاتی اوراسیا و رساندن حجم مبادلات تجاری به بیش از ۱۰ میلیارد دلار شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قابلیت‌های فراوان ایران در بخش‌های اقتصادی، کشاورزی، معادن، صنایع، گردشگری و موارد دیگر، گفت: این قابلیت می‌تواند زمینه مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری باشد؛ این ظرفیت‌ها و داشته‌ها موجب تهاجم، بدخواهی و کینه‌توزی کسانی است که در طول اعصار بر ملت‌های آزاده جهان تاخته‌اند و دارایی و استقلال آنها را به تاراج برده‌اند. شیوه‌های استعماری گذشته آنها به شکل‌های دیگری همچون تهدید، دخالت، تحریم، ترور و فشار خودنمایی می‌کند.

وی افزود: در این چارچوب شرایط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو همسایه بزرگ به دلیل درک مشترک از وضعیت جدید ژئوپلیتیک، یک جانبه‌گرایی آمریکا در نظام بین‌الملل با رویکرد تحریم و الزامات همسایگی ایجاب می‌کند به سمت همگرایی و همکاری هرچه بیشتر گام بردارند؛ جمهوری اسلامی ایران و روسیه در کنار هم یک صدا در مبارزه با تروریسم افراطی در منطقه عمل کرده و در ابعاد و جهات مختلف تجربه‌های موفقی را در کنار هم سپری کرده‌اند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه ادامه داد: اگر همدلی و همراهی و همگرایی ایران و روسیه نبود اکنون دامنه تروریسم و افراط گرایی کل منطقه خاورمیانه و حتی قفقاز و منطقه شمال ارس را در سیاهی و تباهی خود فرو برده بود. اکنون جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحریم‌ها و فشارها به عنوان برقرار کننده ثبات در غرب آسیا عمل می‌کند و توانسته با استفاده از ظرفیت خود از جمله مردم‌سالاری در برابر همه فشارها و نابرابری‌ها و ناعدالتی‌ها مقاومت و ایستادگی کند.

رضایی در ادامه خطاب به تجار و بازرگانان، بیان کرد: خوشبختانه روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حال گسترش است و در دوران خوب روابط دو ملت قرار داریم. جمهوری اسلامی ایران با فعال کردن کریدور شمال جنوب آمادگی دارد تا ارتباط فدراسیون روسیه با شبه قاره هند را تسهیل کند. ایران به علت هزینه پایین تولید و انتقال کالا مسیر مناسبی برای فعالان اقتصادی روسیه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تمایل داریم که میزان صادرات خود را به روسیه ارتقا دهیم و برای این منظور و برای به اشتراک گذاشتن تجارب موفق خود در خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها و حذف ارزهای خارجی در مبادلات دو جانبه و ایجاد مناطق آزاد تجاری مشترک مصمم هستیم.

وی ضمن دعوت از تجار و بازرگانان روسیه برای بازدید از ظرفیت‌های توانمندی‌های متنوع و متکثر ایران، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از همکاری میان وزارت‌خانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های ایران و روسیه و تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برای تقویت و تحکیم همکاری‌های اقتصادی حمایت می‌کند.

نظر شما