شناسهٔ خبر: 179114 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۵۰۰ میلیون نفر در دنیا مشتاق مصرف محصولات کشاورزی ایران هستند

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تقریباً ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا به محصولات کشاورزی ما علاقه دارند که ما حتماً باید این ۵۰۰ میلیون نفر را مدیریت کنیم.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد عسکری کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگوی تلویزیونی در رابطه با وضع عوارض صادراتی برای سه محصول کشاورزی اظهار کرد: ما در بند «ش» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ آورده ایم که قرار دادن عوارض روی محصولات کشاورزی باید حداقل ۶ ماه قبل اعلام شود تا امکان ارائه راهکارها و ایجاد فضاها برای صادرات فراهم شود.

وی افزود: این موضوع برای آن است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان که به عنوان صادر کننده با دیگر کشورها ارتباط می‌گیرند، بتواند با بدون موانع اقدام به صادرات کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: ما در کمیسیون کشاورزی مجلس تلاش کردیم این فضا ایجاد شود تا صادرات با سهولت صورت گیرد و ارز آوری داشته باشد و در این راستا اشتغال هم داشته باشیم.

عسکری خاطر نشان کرد: ما قبلا هم اعلام کردیم باید ۶ ماه قبل بحث اعمال عوارض را اطلاع دهند؛ امروز در دنیا هر کشوری که نتواند بازارهای هدف خود را مدیریت کرده و نگه دارد حتما آسیب خواهد دید؛ تقریباً ۵۰۰ میلیون نفر به محصولات کشاورزی ما علاقه دارند ما حتماً باید این ۵۰۰ میلیون نفر را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اینکه ما در مجلس قانون انتزاع را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دادیم،باید همه نیازهای داخلی را تامین کند و هم نظارت کند و هم در حوزه صادرات برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

عسکری با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی همه اختیارات لازم را دارد، گفت: در بحث قانون انتزاع هم همه اختیارات را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کردیم؛ وزارتخانه باید اعلام کند میتواند یا نمی تواند، اگر بگوید می‌تواند که ما مسیر را هموار کرده ایم و باید صادرات محصولات کشاورزی را دنبال کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: دنیا نمی پذیرد که پس از قرارداد محصولات کشاروزی، صادرکنندگان حین صادرات، صادراتشان را متوقف کنند که در این صورت بازار صادرات را از دست خواهیم داد؛ ما باید طوری مدیریت کنیم که هم نیاز داخل مرتفع شود و هم در حوزه صادرات خللی در روند صادرات ایجاد نشود.

نظر شما