شناسهٔ خبر: 179087 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

طرح برگزاری جلسات نقد و گفت‌وگو به صورت عادی بررسی می‌شود

صحن مجلس نمایندگان با بررسی طرح الحاق یک ماده به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد برگزاری جلسات نقد و گفت وگو در مجلس به صورت عادی موافقت کردند.

به گزارش«نماینده»، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، ۲۲ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح الحاق یک ماده به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با ۶۰ رأی موافق، ۱۶۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند که بر اساس آن طرح مذکور به صورت عادی مورد بررسی قرار می گیرد.

محسن زنگنه به عنوان نماینده متقاضیان بررسی یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: ما مفتخریم که پیرو مکتبی هستیم که پیامبر اکرم و امامان همام آن و ولایت معظم فقیه که امروز نظام اسلامی زیر سایه او به حیات خود ادامه می‌دهد همواره بر نقش و جایگاه مردم، مردمی بودن و شنیدن حرف مردم و منتقدان تأکید می‌کردند.

نماینده تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس ادامه داد: نظام اسلامی، نظامی است که هم ریاست جمهور و مجلس و نمایندگان آن و همچنین قوای سه‌گانه همواره در بین مردم هستند و حرف مردم را می‌شنوند و در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مجلس نیز شاهد رفت و آمد نمایندگان اصناف، نخبگان و مسئولان برای بررسی طرح‌ها و لوایح هستیم اما ایجاد فضای نقد و گفت‌وگوی موثر باید در دستور کار قرار گیرد و در جامعه این احساس به وجود آید که مسئولان عالیرتبه کشور و نمایندگان و قوای سه‌گانه حرف و نظر مردم، فرهیختگان و نخبگان را می‌شنوند و چنانچه این احساس در مردم ایجاد نشود گفتمان و نقد موثر نیست و نمی‌تواند سرمایه اجتماعی را حفظ کند.

زنگنه یادآور شد: نقد موثر نقدی است که هرگونه ارتباط با مسئولان را تسهیل و موانع را برطرف کند و همچنین افراد بتوانند به صورت مستقیم درباره مسائل کشور و طرح‌ها و لوایح نظر دهند؛ نقد موثر باید اثرگذار باشد و مطالب گفته شده توسط مردم از جانب مسئولان پیگیری شده و اثرات آن به مردم ارائه شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در این طرح نواقص و نظرات نمایندگان را اخذ و بر اساس آن هیأت رئیسه می‌تواند جلساتی را با موضوعات اصلی کشور و مطالبات عمومی با حضور اقشار مختلف، نخبگان، تشکل‌ها و نمایندگان اصناف برگزار کند و ما به دنبال نقد موثر هستیم و این مهم می‌تواند پیام خوبی از لحاظ تقنینی برای مردم و همچنین جواب محکمی به بدخواهان باشد؛ در مورد نحوه برگزاری جلسات نیز در کمیسیون آیین‌نامه بحث و گفت‌وگو خواهد شد؛ می طلبد مجلس به برگزاری چنین جلساتی رأی مثبت دهد تا بتوان پیام مثبتی را برای جامعه و آنهایی که از خلأ‌ها برای تشویش اذهان عمومی استفاده می‌کنند، داشت.

گفتنی است در جریان بررسی تقاضای یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون آیین نامه داخلی مجلس، مهدی سعادتی بیشه سری در موافقت با این تقاضا گفت: موضوع جایگاه و نقش مجلس شورای اسلامی برای همگان مشخص است، اخذ نظر کارشناسان مدنظر مرکز پژوهش ها و کمیسیون های مجلس می باشد و این ارتباط در حال حاضر وجود دارد.

نماینده مردم بابل در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در شرایط فعلی جامعه نیازمند تضارب آرا و اخذ نظر کارشناسان هستیم، بیان کرد: فضای کنونی جامعه به گونه ای است که باید بتوانیم این فضا را بیشتر ایجاد کنیم، باید چارچوب قانونی که به آن اشاره شد، ذیل این تقاضا آورده شود تا اگر محدودیتی وجو دارد برطرف گردد.

وی با بیان اینکه باید براساس شرایط فعلی، مردم نظر خود را ارائه کنند، تصریح کرد: داوطلبان کنکور نیز در قالب پیامک از نمایندگان برای حل مشکلات ایجاد شده در زمینه کنکور تقاضای رفع مشکل دارند و از سوی دیگر نیز در استان های شمالی مرکبات بر روی درخت با قیمت حدود ۴ الی ۵ هزار تومان از باغداران خریداری می شود که آنها را دچار مشکل کرده است.

مجلس بهترین محل برای شکل گیری گفت وگوهای سیاسی و اجتماعی است

سید شمس الدین حسینی نیز به عنوان موافق دیگر تقاضای یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون آیین نامه داخلی مجلس گفت: این طرح معطوف به اصول دوم و سوم قانون اساسی است و با اصل ۲۷ مغایرت ندارد و به نوعی مکمل آن محسوب می شود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه براساس ماده واحده، بحث مشارکت عموم در طرح ها و لوایح مطرح شده و این موضوع براساس اصول دوم و سوم قانون اساسی تدوین شده است، افزود: مدت ها بود که بین بخش خصوصی و دولت در حوزه اقتصاد گفت وگوهایی طرح نمی شد و هر دو طرف صحبت های خود را پشت تریبون مطرح می کردند تا اینکه در دهه ۹۰ شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی شکل گرفت و اکنون نیز نشست های آنها برگزار می شود که بسیار کمک کننده است تا دو طرف از مسائل و مشکلات یکدیگر مطلع شوند. این اقدام منجر به از بین رفتن شکاف اطلاعاتی می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه مدام از مسائلی مانند فقر شناختی صحبت می کنیم، ادامه داد: در مسائل اقتصادی و اجرایی دولت مسئولیت دارد و بر همین اساس شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی توسط دولت در حوزه اقتصادی شکل گرفت. برای شکل گیری گفت وگوهای سیاسی و اجتماعی، مجلس شورای اسلامی بهترین مکان می باشد، به دنبال شکل گیری جلسات نقد و گفت وگو براساس قانون اساسی هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه برخی نمایندگان اعلام می کنند که ما نماینده مردم هستیم و باید حرف آنها را بزنیم، این طرح مغایرتی با قانون اساسی ندارد و باید بتوانیم در فضایی به صورت سازمان یافته گفت وگوها را به عنوان مجلس شورای اسلامی طرح کنیم، عنوان کرد: در کمیسیون ها شاهد گفت وگوها هستیم، چه اشکالی وجود دارد در مجلس نیز این گفت وگوها را داشته باشیم. این موضوع بدعتی جدید نیست، زیرا در مجالس دیگر نیز تالارهای گفت وگو وجود دارد.

محمدحسین فرهنگی در مخالفت با یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون آیین نامه داخلی مجلس، گفت: آنچه در آئین نامه مجلس آمده است حاکی از این است که موضوعات مهم به صورت دوفوریت در مجلس مطرح شود که در خصوص این طرح مجلس مرکز پژوهش ها را به وجود آورد که وظیفه آن کمک به مجلس و کمیسیون ها برای موضوعات مختلف است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، ادامه داد: کمیسیون ها در مجلس می توانند بخش عمده فعالیت خود را با استفاده از نظرات کارشناسان و مردم و همچنین فراکسیون های متعدد مجلس نیز همین وظیفه را دارند تا با فراخور موضوع با استفاده از نظرات صاحبنظران، کارشناسان و مردم مطالب را پیگیری کنند.

وی افزود: این طرح باعث کند شدن روند خواهد شد بنابراین با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد، لازم است موضوعات مهم در مجلس به صورت دوفوریت مطرح شود بنابراین دوفوریت این موضوع اهمیت ندارد و می توان به صورت یک فوریت مطرح و بررسی شود.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نیز در مخالفت با یک فوریت این طرح، گفت: این فوریت ملاحظات بسیاری دارد اولا که قابل اجرا در مجلس نیست و دوما استفاده از نظرات مردم و کارشناسان در کمیسیون ها لحاظ شده است و عملا نیازی به قانونگذاری مجدد ندارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: این فوریت مسائل حاشیه ای را وارد مجلس می کند چرا که وظیفه اصلی مجلس قانونگذاری و نظارت است لذا لازم است مجلس وارد چنین مسائلی نشود چرا که در این فوریت تسلسل ایجاد خواهد شد بنابراین در قانون نفراتی که در مجلس می توانند در مجلس حضور پیدا کرده و نظرات خود را بیان کنند مشخص است و نیازی به قانون جدید نیست بلکه ما در قانون این موارد را لحاظ کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه از نمایندگان می خواهم با این یک فوریت مخالفت کنند چرا که مسائل حاشیه ای به مجلس ضربه خواهد زد و لازم است مسائل مهم کشوری در اولویت بررسی مجلس قرار گیرد./

نظر شما