شناسهٔ خبر: 179050 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اقدامات مجلس در ساماندهی بازار بورس/ واگذاری خودروسازی‌ها کماکان بلاتکلیف است

طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مجلس در ساماندهی بازار بورس گفت: بازار و عوامل بازار را باید کل بببنیم و تفکیک نکنیم و فقط با جمع کردن صف مشکل حل نمی‌شود، باید زیرساختی مشکلات را حل کرد.

به گزارش«نماینده»، مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی «تهران ۲۰ » که با موضوع نوسانات موجود در بازار بورس و بررسی وضعیت بازار سرمایه پخش شد، گفت: بازار سرمایه طی دو سال اخیر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و می‌دانیم که از جهت نظری اگر دنبال بهبود وضعیت اقتصادی کشور هستیم باید بازار سرمایه خوبی داشته باشیم. بازار سرمایه دماسنج اقتصاد است و وضعیت شرکت‌ها و کسب کارها را نشان می‌دهد. این بازار آینه اقتصاد کشور است و تلاش می‌کنیم که واقعیت بهبود پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم اخیر وضعیت بازار با نوسانات زیادی همراه بوده است. بازار ثانویه نتوانسته اطمینان را به سرمایه گذاران برگرداند. مسبب این امر باقی ماندن مسائل زیرساختی است. بخشی نقد کاستی‌ها به مجلس و بخشی به دولت مربوط است. ما همچنان درگیر قیمت گذاری دستوری و رانت در این حوزه هستیم و این روی سودآوری شرکت‌ها و خرید سهام آنها تاثیر می گذارد. حرکت‌های رفت و برگشتی دولت کماکان ادامه دارد.

وی افزود: نرخ سود بازار بین بانکی حتی از آنچه در بانک مرکزی اعلام می‌شود، بالاتر است. بعدا هم چیزی در سامانه‌ها ثبت می‌شود ولی در بانک‌ها خارج از سامانه تسویه‌هایی متناسب انجام می‌شود که اثراتش را روی بازار می‌گذارد. نباید توقع داشته باشیم در بانک اتفاقی بیفتد ولی در بازار تاثیر نگذارد. البته که رکود و کاهش قیمت‌ها در سطح جهانی در حوزه کالاها مثل فولاد و... صورت گرفته است و صرفا مربوط به ایران نیست.

* واگذاری خودروسازی‌ها کماکان بلاتکلیف است

طغیانی ادامه داد: طرح واگذاری خودروسازیها کماکان بلاتکلیف است. گرچه وزیر صمت در جلسه استیضاح قول دادند که تا قبل از عید نوروز این مسئله را عملی کنند ولی داریم علامت می‌دهیم به سرمایه گذارانش که یک کار خوب انجام شد. مانند هولدینگ خلیج فارس که اثرش را در بازار دیدیم و مردم احساس کردند که دولت به بازار اقبال دارد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما در واقعیت اینها مسکن است؛ درد را شفا نمی‌دهد. تصور اینکه همه چیز توسط مدیران بازار بورس باید انجام بشود کامل نیست. بخشی از آن قطعا به عهده آنها است مانند رویکرد نظاراتی بر رفتارها. اما بخشی از این کارها در اختیار بازار نیست مثل قیمت گذاری دستوری.

طغیانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کلیات قانون مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر سوداگری اردیبهشت سال گذشته در صحن تصویب شد. چند ماه این رفت و برگشت بین دستگاه‌های دولتی برای بند بند آن طول کشید. منطقه آزاد سر اجرای این قانون در مناطق آزاد ایراد داشت و می‌گفت نباید آنجا اجرا بشود. با این حال در این قانون بحث ما سرمایه‌گذاری سالم نیست، بلکه سرمایه‌گذاری سوداگرانه را نمی‌خواهیم رونق بدهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شاید دوماه رفت و برگشت جلسات برای این مسئله طول کشید. الان نزدیک دو ماه است که این قانون در دستور صحن پایین و بالا می‌شود. از هیئت رئیسه مجلس خواهش می‌کنم که زودتر به آن رسیدگی کنیم. اگر قرار بر این بود که مجلس همکاری نکند که کلیات را تصویب نمی کرد. شور اول تصویب شد.

وی ادامه داد: این طرح به صحن آمده و برگشته، اکنون در نوبت است. حداقل ۲۰ مورد طرح در نوبت صحن علنی مجلس شورای اسلامی است که این بحث از مهمترین‌ها است. ریاست هیئت رئیسه الان دو هفته‌ای است که صحن را در دو شیفت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌کنند که کارها انجام بشود.

* باید روند غلط گذشته را اصلاح کنیم

طغیانی در بخش دیگری گفت: بازار و عوامل بازار را باید کل بببنیم و تفکیک نکنیم. فقط با جمع کردن صف مشکل حل نمی‌شود. باید زیرساختی مشکلات را حل کرد. باید روند غلط گذشته را اصلاح کنیم. من به بعضی از روندهای مجلس و دولت نقد دارم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید به مردم و سهام‌داران برنامه بدهیم. ما می‌خواهیم نرخ خوراک را به ۹۰ درصد گاز صادراتی تبدیل کنیم. مردم بدانند که هر سال چقدر افزایش قیمت داریم. اینکه هرسال نااطمینان ببینند که دولت و مجلس چه می‌کند به بازار آسیب می‌زند. سازمان بورس به عنوان مدیر اصلی بازار باید پیگیری کند. پیشبینی پذیر کردن بازار بسیار مهم است.

طغیانی گفت: پیش‌بینی پذیر کردن بازار در مرحله اول و کاهش نااطمینانی‌هایی که در جامعه بروز می‌دهد در مرحله دوم می‌تواند به بازار کمک کند. بازار بورس بخشی از جامعه ما است وقتی که کف جامعه با مشکلات این‌چنینی مواجه است بالاخر اثراتش را روی بازار می‌گذارد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: البته وقتی که نوسان ارز داریم بازارها باهم رقیب هستند ولی اثر مثبت گذاشته و افزایش نرخ ارز به نفع بازار است. اما نوسانات ارز و قیمت‌ها نااطمینانی را بالا می‌برد. هفته گذشته در این خصوص جلسه‌ای تشکیل شد. ما در مجلس دنبال این هستیم که رارهکارهایی که به عرضه ارز در بازار می‌کند را ارائه کنیم.

وی ادامه داد: کمیسیون تشکیل شد. پیش نویسی در حال تهیه است که دیگر نهایی کنیم و با کمک دولت و مجلس وضع ارز را با دخیره بانک مرکزی کنترل کنیم به شرطی که هیجانات کاهش پیدا کند.

نظر شما