شناسهٔ خبر: 179038 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

باید کم‌کاری‌ها درباره انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی جبران شود

عباس مقتدایی نماینده اصفهان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کم‌کاری‌های گذشته درباره انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی گفت: آموزش‌ و پرورش و وزارت علوم لازم است جبران کم‌کاری‌های گذشته در این باره را بیش‌ از همیشه مورد توجه قرار دهند.

به گزارش «نماینده»، عباس مقتدایی خوراسگانی، نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتاب‌های درسی تاکید کرد: ما در سال‌های گذشته مفاهیم مرتبط با مقاومت، استقلال، خودکفایی و نظایر آن را در مفاهیم درسی و کلاس‌های درس به بحث گذاشته‌ایم اما واقعیت آن است که یک کم‌کاری مفرط در زمینه تبدیل این مفاهیم به متون درسی عمیق و اثرگذار نیز داریم و لازم است وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، جلوگیری از این کم‌کاری و مقابله با آن و تبدیل مفاهیم و ارزش‌های انقلاب اسلامی در خصوص استکبارستیزی و مقاومت در برابر نظام سلطه را در متون درسی، بیش‌از همیشه مورد توجه قرار دهند.

مقتدایی با اشاره به سالگرد 13 آبان تصریح کرد: سیزدهم آبان فرصتی است تا فرم برخی از خلقیات آمریکایی‌ها و رویکردهای دیپلماتیک و رفتارهای سیاسی آن‌ها را با حساسیت و دقتی بیشتر مورد ارزیابی و تجزیه‌وتحلیل قرار بدهیم.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها از همان زمانی‌که وارد عرصه مناسبات جهانی در زمینه‌های روابط بین‌الملل شدند، روحیه ریاکاری و لاپوشانی و درعین‌حال خنجر از پشت زدن به‌عنوان یک اصل پذیرفته‌شده در رفتارهای آن‌ها قابل‌مشاهده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها همواره تلاش کرده‌اند تا با چنین رویکردهایی در کنار دزدی‌های آشکار و پنهان، کشور خودشان را به‌عنوان محورهای سازندگی و همه کشورهای دیگر را فدایی این سازندگی قرار دهند. آنچه که تحت عنوان انواع دزدی‌های دریایی، غارتگری‌ها، استفاده از سلاح‌های ممنوعه، تجاوز به کشورها، حضور در مناطق مختلف جهان، بمباران اتمی ژاپن و یا حمله به کوبا و حمله به عراق و همه موارد دیگر، در همین راستا است و گویی آمریکایی‌ها تغییری از قرن نوزدهم به این‌سو نداشته‌اند.

مقتدایی با بیان اینکه آمریکایی ها از ابزارهای مختلفی برای رسیدن به اهداف خود در عرصه جهانی استفاده می کنند،‌ تصریح کرد: یکی از ابزارهایی که آمریکایی ها به‌صورت آشکار و پنهان در اختیار دارند، ابزار مجامع و سازمان‌های بین‌المللی برای استفاده از کشورها برای همراه ساختن دولت‌ها با خودشان است. آن‌ها در ایران نیز چنین موضوعی را پیگیری کردند.

وی در ادامه با تشریح اقدامات خائنانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: دخالت آن‌ها در امور داخلی ایران، کودتای 28مرداد 1332 و حتی موضوع استفاده از سفارت‌خانه به‌عنوان یک پوشش و تبدیل کردن آن به جاسوس‌خانه، همگی دنباله‌ همان خطی است که آن‌ها از دهه‌های گذشته دنبال کرده‌اند. همچنین دزدی نفت در سوریه و غارت اموال و دارایی‌های عراق و افغانستان نیز گوشه‌های دیگری از این روند است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تا کید کرد: آن‌ها علی‌رغم این‌که توانسته‌اند ظرفیت‌های علمی و رسانه‌ای قابل‌توجهی در اختیار داشته باشند، اما هیچ‌گاه از این توانمندی‌ها در جهت حقوق بشر استفاده نکردند. دخالت آن‌ها در امور مختلف ایران از جمله امور دانشگاهی و تلاش برای تربیت نسل جدید متناسب با غارتگری‌های خودشان، گوشه‌های دیگری از این روند است که ایرانیان نسبت‌به آن واکنش نشان دادند.

وی افزود: دانشجویان و دانش‌آموزان ایران در سیزده آبان و همه مقاطع پس‌از آن نشان دادند که زیر بار این زورگویی ها نمی‌روند و اکنون دشمنان تلاش می‌کنند تا روند غارتگری خودشان که در ایران به آن عادت کرده بودند را همچنان حفظ کنند.

مقتدایی در ادامه با اشاره به دخالت آشکار و پنهان آمریکا در امور داخلی ایران در هفته‌های گذشته گفت: نادیده گرفتن قواعد و قوانین بین‌المللی در امور ایران، نقض کنوانسیون 1961 و 1963 وین در خصوص سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها و تلاش آنان برای این‌که نوعی آشوب گری و شورش و بلوا سراسر ایران را فرا بگیرد تا آن‌ها بتوانند با گل‌آلود کردن این آب برای خودشان ماهی بگیرند، همگی در راستای رفتارهای قبلی آمریکایی‌هاست و گویی خوی دزدی بین‌المللی و چپاولگری، همچنان در رگ و ریشه دولت‌مردان آمریکایی موج می‌زند و به خاک و خون کشیدن افراد در سایر کشورها برای دسترسی به منافع خودشان را جزئی از سیاست خارجی خودشان می‌دانند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان تاکید کرد: این رویکرد در مقابل رویکرد استقلال‌طلبانه ایران است و دانش‌آموزان و دانشجویان ایران این را یاد گرفته‌اند که اگر بخواهند استقلال و پیشرفت علم و فناوری خودشان را به دست آورند و ادامه دهند، باید پای آمریکا را از کشور و منطقه کوتاه کند.

نظر شما