شناسهٔ خبر: 178970 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نقض حقوق بیماران ایرانی بدلیل خودداری آمریکا از اجرای قرارموقت دیوان بین‌المللی دادگستری

عباس مقتدایی نماینده اصفهان نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: بر اساس خودداری آمریکایی ها از اجرای قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری حقوق کودکان و بیماران و برخی اقشار خاص نقض شده است.

به گزارش «نماینده»، عباس مقتدایی در واکنش به خودداری آمریکایی ها از اجرای قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری و اعمال تحریم های مستمر علیه کشورمان، گفت: کاخ سفید به شیوه ای خارج از موازین شناخته شده بین المللی همانگونه که در تحریم ها موضوعات حقوق بشری و حقوق انسان ها را نادیده گرفته است، صرفا بر اساس منافع سیاسی اقدامات تحریمی خودش را پایه‌ریزی می کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عبارتی آمریکایی ها در زمینه های مختلف این رویکرد خصمانه علیه ایران را محقق کرده و اکنون به عنوان کشور ناقض مقررات بین المللی می توانیم از آنها شکایت کنیم؛ وزارت امور خارجه کشورمان باید در این جهت اقدامات ویژه انجام دهد.

وی ادامه داد: گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم های یکجانبه ای که آمریکایی ها علیه کشورمان برقرار کرده اند چندی پیش اعلام کرد در نتیجه این تحریم ها حقوق کودکان و بیماران و برخی اقشار خاص نقض شده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قوه مقننه تصریح کرد: در واقع علی رغم گزارش آلنا دوهان، گزارشگر ویژه به عنوان مقام رسمی سازمان ملل متحد مشاهده می شود آمریکایی ها و کشورهای اروپایی مجددا تحریم های ضدایرانی وضع می کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: چنین رفتارهایی نشان می دهد استاندارد های دوگانه، متناقض و ریاکاری به عنوان بخشی از سیاست اعمالی کشورهای اروپایی و آمریکا علیه ایران است که همگی نقض کننده حقوق بشر است زیرا آنها نباید تحریمی وضع می‌کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمریکایی ها و برخی کشورهای اروپایی کنوانسیون های سال 1961 و 1963 وین در خصوص سفارتخانه ها و کنسولگری ها را نیز نادیده گرفتند، اظهار کرد: در کشورهای اروپایی عملا سفارتخانه های ایران یا نمایندگی های کشورمان مطابق قوانین بین المللی باید از امنیت کامل برخوردار باشند و شرایط لازم برای انجام فعالیت های اداری برایشان مهیا شود، اما سفارتخانه هایمان در عمل دچار ناامنی ناشی از کوتاهی کشورهای خارجی از جمله اروپایی شدند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین در روزهای اخیر برخی از دفاتر نمایندگی ایران از نظر انجام فعالیت های اداری دچار خدشه شدند به این جهت که برخی از افراد جلوی در سفارتخانه های تجمع می کنند که موجب آسیب در ورود و خروج می شود.

نظر شما