شناسهٔ خبر: 178889 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نظام بین‌الملل در حال گذار به وضعیتی نوین است

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نظام بین‌الملل در حال گذار به وضعیتی نوین است، بر نقش و اهمیت جایگاه کشورهای اسلامی و به ویژه کشورهای آسیایی تاکید کرد.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نظام بین الملل در حال گذار به وضعیتی نوین است، بر نقش و اهمیت جایگاه کشورهای اسلامی و به ویژه کشورهای آسیایی تاکید کرد و گفت: تلاش بازیگران مختلف در جهت بازتعریف نظم بین المللی و خارج شدن از ساختار و ماهیت کنونی قدرت با تمرکز بر شکل گیری قطب‌های قدرت منطقه‌ای، زمینه انتقال نظام بین المللی کنونی به یک نظام چند قطبی را در جهان فراهم نموده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بازنگری در رویکردهای پارلمان‌ها را به منظور تضمین سودمندی و کارایی خویش و انطباق بهینه آنها با شرایط نوین جهانی ضروری دانست و اظهار داشت: برگزاری اینگونه نشست‌ها می‌تواند در جهت دستیابی به بهترین رهیافت‌ها برای انطباق بهتر مجالس قانونگذاری با شرایط نوین بین المللی در حال ظهور، کمک کند.

این عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی، همچنین در تشریح مواضع مجلس شورای اسلامی، گفت: نقش آفرینی این مجمع در زمینه دستیابی به فهم مشترک میان فرهنگ‌های مختلف در ساحت سازمان‌های رسمی فعلی فعال در حوزه بین المجالس و به تبع آن تسهیل ایجاد فضای گفتمان آزاد بین نمایندگان ملت‌های مختلف در چارچوب فعالیت‌های بین المجالس، کار ویژه ای بسیار ارزشمند است.

عمویی در ادامه سخنان خود بر رویکرد مجلس شورای اسلامی در استقبال از هر نوع ابتکار پارلمانی در زمینه تقویت تعاملات سازنده میان پارلمان‌ها تاکید کرد و گفت: بنیان و اساس توسعه کمی و کیفی همکاری‌ها در بین المجالس بر پایه گفتگوهای سازنده و همفکری میان پارلمان‌ها استوار است.

وی خاطر نشان کرد: رسالت این مجمع باید به گونه‌ای تبیین گردد تا بتواند به عنوان یک مجمع فکری در قالب یک ساختار منعطف و سیال به ارتقا کلیه سازمان‌های رسمی و شناخته شده در حوزه بین المجالس در سطوح منطقه‌ای و بین المللی مدد رساند.

گفتنی است، ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و عضو گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در بین المجالس کشورهای اسلامی(PUIC) نیز در اجلاس مذکور حضور دارند.

نمایندگان پارلمان‌های شرکت کننده در این اجلاس، به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون موضوعاتی همچون صلح پایدار، امنیت جهانی و عدالت اجتماعی پرداختند.

۱۵ هیأت پارلمانی حاضر در این کنفرانس، در بیانیه پایانی نشست باندونگ، از ابتکار مجلس مشورتی خلق اندونزی برای ایجاد یک مجمع مشورتی مجالس عالی، در چارچوب اتحادیه بین المجالس اسلامی استقبال کردند.

نظر شما