شناسهٔ خبر: 178855 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

هشدار برای ناامن‌کنندگان قفقاز جنوبی؛ مخالفت جدی ایران با تغییر مرزها

آرا شاوردیان نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان با اشاره به اهمیت افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان ارمنستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران به شدت با تغییر مرزها و ژئوپلتیک منطقه قفقاز جنوبی مخالف بوده و افتتاح این سرکنسولگری می‌تواند به افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور تا سقف بیش از یک میلیارد دلار کمک کند.

به گزارش «نماینده»، آرا شاوردیان با اشاره به افتتاح سرکنسولگری ایران در شهر قاپان کشور ارمنستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران برنامه افتتاح این سرکنسولگری را از سال گذشته داشت که اخیرا درباره شهر آن تصمیم گرفته شد و قاپان در استان سیونیک ارمنستان که با ایران هم مرز است به عنوان محل ایجاد این سرکنسولگری انتخاب شد.

نماینده مردم ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت افتتاح این سرکنسولگری، عنوان کرد: این اقدام به این معنا است که جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی دهد کشورهای ثالث و رژیم صهیونیستی در درگیری میان جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان حضور داشته باشند و اگر کشوری هم با هدف میانجی گری وارد می شود، ایران نیز باید به عنوان یک کشور قدرتمند و همسایه در این موضوع حضور داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، تعامل با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان در حوزه های سیاسی، اقتصادی و دفاعی در اولویت قرار گرفت، عنوان کرد: سرکنسولگری ایران در قاپان نیز در همین راستا افتتاح شد و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان شخصا و به صورت زمینی به این منطقه سفر کرد تا در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشد که این اقدام حاکی از اهمیتی است که دولت سیزدهم به موضوع می دهد.

شاوردیان با اشاره به بخشی از اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در ارمنستان، یادآور شد: امنیت مردم ارمنستان مانند امنیت مردم ایران بوده و جمهوری اسلامی ایران قویاً با تغییر مرزها و ژئوپلتیک ها مخالف است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه افتتاح این سرکنسولگری می تواند میزان مبادلات تجاری میان دو کشور را از 700 میلیون دلار به بالای یک میلیارد دلار برساند، گفت: در همین راستا در حوزه کشورهای اوراسیا و مشترک المنافع، موضوع کریدور شمال-جنوب بسیار مهم است و اگر تفاهمنامه سه جانبه ای میان هندوستان-ایران-ارمنستان شکل گیرد راه ترانزیتی از بندر چابهار به ارمنستان و از این طریق به گرجستان، دریای سیاه و اروپا ایجاد خواهد شد که اهمیت اقتصادی بسیاری دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه همین موضوع باعث شده بسیاری از کشورها نخواهند امنیت و آسایش در این منطقه به وجود بیاید، اظهار کرد: اخیرا در برخی از رسانه ها اخباری مبنی بر ارسال تسلیحات نظامی از ایران به ارمنستان منتشر شده که صریحا تکذیب می شود همچنین جمهوری اسلامی ایران هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار نداده و تمام این موضوعات مطرح شده تنها برای ایجاد تنش و ناامنی در منطقه قفقاز است.

شاوردیان در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایرانی مخالف جنگ بوده و به حفظ تمامیت ارضی کشورها معتقد است، عنوان کرد: از این رو با هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه قفقاز جنوبی مخالف بوده و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدارهایی که با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه داشتند بر حفظ مرز تاریخی ایران و ارمنستان تأکید کردند لذا ما نیز هیچ گاه اجازه مخدوش شدن مرزها را نمی دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه با استفاده از مرز 49 کیلومتری ایران و ارمنستان می توانیم در بازارهای اوراسیا و اتحادیه اروپا حضور داشته باشیم، ابراز داشت: همچنین برای حل مشکل تبادلات بانکی می توانیم شیوه ای همچون شیوه مبادله با روسیه که از ارز روبل استفاده می شود را در پیش بگیریم که در این خصوص باید تفاهمنامه ای میان تهران و ایروان به امضا برسد.

وی ادامه داد: گفتنی است در این خصوص جلساتی در تهران با حضور وزرای امور خارجه و صنعت، معدن و تجارت و همچنین رؤسای کمیسیون های مختلف داشته ایم تا از این طریق بتوانیم تراکنش های تجاری را به بالاتر از مرز یک میلیارد دلار در سال برسانیم.

شاوردیان در ادامه به اهمیت موضوع راه اشاره و بیان کرد: قرار است راه های جدیدی از مرز ارمنستان به سمت استان سیسیان در این کشور احداث شود که پیمانکاران و مهندسان ایرانی می توانند در حوزه جاده سازی، تونل کاری و پل سازی فعال باشند چرا که در حوزه دانش فنی و مهندسی حرف اول را زده و از تکنولوژی خوبی هم در این خصوص برخورداریم.

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان در پایان با اشاره به استقبال گرم مردم شهر قاپان از هیأت ایرانی، خاطرنشان کرد: مردم ارمنستان، ایران را حامی خود می دانند و ما نیز به عنوان همسایه مقتدر جمهوری ارمنستان از آنها حمایت می کنیم.

نظر شما