شناسهٔ خبر: 178845 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

وضع تعرفه بر صادرات محصولات جالیزی مغایر با حمایت از تولید است

حجت الله فیروزی فسا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در کشوری که شعار حمایت از تولید داخل را می‌دهیم، وضع تعرفه بر صادرات محصولات جالیزی مغایر با این شعار است.

به گزارش «نماینده»، حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، درباره اثرات منفی تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای وضع عوارض بر محصولات جالیزی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی اجازه وضع عوارض را برای تنظیم گری بازار دارد و می‌تواند برای تنظیم بازار داخل و جلوگیری از خروج برخی از محصولات از کشور برای آنها عوارض وضع کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه نکته مهم قضیه اینجاست که تنظیم‌گری بازار باید با حفظ منافع کشاورزان و تولیدکنندگان باشد، تصریح کرد: کشاورز با علاقه و سرمایه‌اش محصولی را کشت می‌کند تا در زمان برداشت از آن منفعت ببرد. اما اینکه به طور ناخودآگاه عوارض بر صادرات این محصولات وضع کنیم، به تولید داخل ضربه می‌زند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در کشوری که شعار حمایت از تولید داخل را می‌دهیم وضع تعرفه بر صادرات مغایر با این شعار است، بیان کرد: نکته بعدی که در مقابل اجرای این سیاست باید به آن توجه کنیم این است که سیاست‌گذاری‌ها باید قبل از شروع فصل کشت اعلام شود تا کشاورز قبل از اقدام به کاشت خودش را با این سیاست تنظیم کند و علاوه بر این باید کشاورزان را برای کشت راهنمایی کنند.

فیروزی افزود: نکته دیگری که همیشه مغفول می‌ماند و مهم این است که برخی مناطق کشور فقط استعداد کشت بعضی محصولات را دارد و نمی‌توان با سیاست‌گذاری‌ها قاعده کشت را تغییر داد و کل کشور را به هم ریخت. به عنوان مثال برخی مناطق کشور فقط مستعد کشت پیاز است و نمی‌توان محصولی دیگر در این مناطق کاشت. در کشور ما سیر، زیره و زعفران هر کدام مخصوص یک منطقه است و در آن منطقه جغرافیایی آن محصول به عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری باید منطبق با مناطق و نوع کشت باشد، ادامه داد: نکته بعدی این است که برخی محصولات جالیزی در فصلی در کشور کشت می‌شود که محصولات سایر کشورها هنوز به بازار نرسیده و ارزآوری بالایی دارد و برخی از محصولات هم در استان‌هایی کشت می‌شود که مسافت برای صادرات آن به کشورهای دیگر کم است و به همین دلیل با اقبال روبرو می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: به همین دلیل نمی‌توانیم کشت محصول جالیزی در استانی که لب مرز است و صادرات آن آسان‌تر است را از بین ببریم و یک قاعده را برای کل کشور در نظر بگیریم. هر منطقه‌ای محصول خاص و شرایط خاص خودش را دارد و باید این مسائل را در سیاست‌گذاری در نظر گرفت.

فیروزی توضیح داد: وضع عوارض اختیاری است که به دولت برای تنظیم‌گری در بازار داخل داده شده نه اینکه این مسئله یک قاعده اساسی شود و کشاورز نداند که برای سال زراعی بعد باید چه کاری انجام دهد.

وی افزایش اعتراض کشاورزان و بیکار شدن آنها را از اثرات این سیاست اعلام کرد و گفت: وقتی ثبات در سیاست‌گذاری وجود نداشته باشد، این مسئله موجب بی انگیزگی و تردید کشاورز برای کشت می‌شود. برخی از اقدامات ما در حوزه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری نباید موجب تشویش اذهان عمومی و عصبانیت مردم شود.

این نماینده مجلس درباره تأثیر این سیاست‌گذاری بر از دست دادن بازارهای منطقه‌ای، گفت: این مسئله گله بزرگی است که صادرکنندگان دارند و حرفشان هم درست است، چرا که آنها با وجود مشکلات زیاد و با وجود تحریم‌ها، بازارهای منطقه‌ای را به دست آورده‌اند. با این سیاست‌گذاری‌های داخلی، بازار منطقه‌ای را از دست می‌دهیم.

فیروزی افزود: بحث بازرگانی و بازاریابی و تأمین نیازهای یک بازار یک مسئله طولانی مدت است و کسی که محصول را از ما خریداری می‌کند، اطمینانش را از دست می‌دهد. بعضاً امکان به دست آوردن مجدد این بازارها برای ما وجود ندارد. این مسائل قواعد بازی است نباید با تصمیم‌های لحظه‌ای این بازارها را از دست دهیم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی کشور نیاز داخلی اش را تأمین کرد، می‌تواند مازاد تولید را صادر کند. می‌توان از ابتدا هم برنامه‌ریزی کرد که در هر منطقه‌ای چقدر از یک محصول کشت شود و چه میزان از آن صرف داخل و چقدر از آن صادر شود. این مسئله ابتدای کار مدیریت در تأمین نیازهای داخلی است.

نظر شما