شناسهٔ خبر: 178771 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

واردات دارو و شیرخشک از مالیات بر ارزش افزوده معاف می شوند

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت هفته گذشته پیشنهاد کاهش مالیات بر ارزش افزوده بر واردات دارو و تجهیزات پزشکی را ارائه کرده و در کمیسیون بررسی و تصویب شد و در اولین جلسه صحن ارائه و طی سه هفته آینده نهائی خواهد شد که انشاءالله در اواخر آبان شاهد کاهش قیمت ها معادل ۹ درصد در دارو و ... خواهیم بود.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی امروز ۲۸ مهرماه در همایش بیمه سلامت به مناسبت هفته بیمه سلامت(۳۰ مهرماه تا ۶ آبان ماه) اظهار کرد: عملکرد بیمه سلامت در استان کرمان و کشور قابل تقدیر است و کرمان جزو رتبه سوم در حوزه خدمات بیمه سلامت در کشور است و بسیاری از پیشنهادات استان در قوانین و دستورالعمل ها آمده و نشان دهنده ظرفیت بنیه کارشناسی استان است و در ارائه خدمات نسخه الکترونیکی کرمان پایلوت بود.

وی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف یارانه های پرداختی دارو و خدمات درمانی را در مجلس دنبال می کنیم، افزود: عدد مصرف واقعی دارو در کشورمان نسبت به تخصیص منابع واردات دارو ۰.۲ درصد بیشتر بود و سال ها هزینه سنگینی به کشور تحمیل می شد که دولت سیزدهم با جسارت ورود کرد و یارانه بخش دارو را در دستور کار قرار داد و به جز از بین بردن رانت و مصرف غیرواقعی، تقویت تولید در کشور را به دنبال داشت.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در اجرا نیز باید منابع کامل دیده شود، تصریح کرد: صرفه جوئی قابل توجهی صورت گرفته و طرح دارویار برای کاهش فشار بر روی مردم اجرا شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در ادامه با اشاره به مشکلات اتباع بیگانه برای حوزه بهداشت و درمان استان بیان کرد: اساس تصمیم دولت در سرشماری افغانه این بود خدمات براساس سرشماری ارائه شود و هر گونه خدمت به افراد فاقد هویت پس از این طرح، خلاف است.

وی با بیان اینکه برای کسانی که هویت دارند سرانه تعریف شده و کسی که هویت ندارد نمی تواند و نباید از خدمات استفاده کند، گفت: دولت عزم خود را برای تعیین تکلیف افاغنه جزم کرده و باید براساس تعداد افراد خدمات بدهیم و بدانیم وضعیت چگونه است و نیازمند تصمیم جدی در استان کرمان در این بخش هستیم زیرا برآورد این است حداقل ۳۰۰ هزار نفر اتباع در استان کرمان داریم.

پورابراهیمی در ادامه اظهار کرد: یک واحد درصد از مالیات بر ارزش افزوده به بخش سلامت می رود و کمک بزرگی بوده است و با شناسائی مودیان جدید و اتصال دستگاه های پوز به سامانه جامع مالیاتی، این عدد دو برابر می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت هفته گذشته پیشنهاد کاهش مالیات بر ارزش افزوده بر واردات دارو و تجهیزات پزشکی را ارائه کرده و در کمیسیون بررسی و معافیت مالیاتی ارزش افزوده بر دارو، شیرخشک و تجهیزات پزشکی تصویب شد و در اولین جلسه صحن ارائه و طی سه هفته آینده نهائی خواهد شد و انشاءالله در اواخر آبان شاهد کاهش قیمت ها معادل ۹ درصد در دارو و ... خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات مطرح شده درباره بخش درمان و تامین اجتماعی بیان کرد: منابع تامین اجتماعی مربوط به کارگر و کارفرماست و چالش اساسی این سازمان این است منابع بسیار زیاد به جای سه جانبه گرائی با رویکرد کاملا دولتی اداره شده و تا زمانی مسیر این باشد، چالش پابرجاست.

پورابراهیمی تصریح کرد: یکی از موضوعات پیشنهادی برای حل مشکلات این است تعهدات در مقابل مطالبات تهاتر شود.

نظر شما