شناسهٔ خبر: 178668 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

توسعه اقتصاد مرزی مانع مهاجرت جمعیت مرزنشین می‌شود

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس معتقد است با توزیع متوازن اعتبارات و امکانات باید مانع خالی از سکنه شدن مناطق مرزی شد که در نتیجه آن ممکن است با کاهش امنیت منطقه، امنیت کشور نیز کاهش یابد.

به گزارش «نماینده»، ولی اسماعیلی با اشاره به اهمیت توزیع متوازن امکانات در کشور به ویژه مناطق مرزی، گفت: متأسفانه مدیریت کلان کشور در سال های بعد از جنگ دچار اشکالاتی شد و عدم توزیع متوازن مشکلات معیشتی و اقتصادی را در برخی مناطق ایجاد کرد.

نماینده مردم گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه با نگاهی به تقسیم اعتبارات و امکانات میان برخی شهرها، متوجه تفاوت ها می شویم، اظهار کرد: این اتفاق باعث کاهش جمعیت برخی شهرستان ها مثل گرمی شده که مناطق مرزی را ترک می‌کنند و باعث کاهش امنیت منطقه و به موازات آن کاهش امنیت کشور می شوند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اعتبارات باید به مناطق مرزی و محروم نیز برسد و در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد: علت مهاجرت بسیاری از مردم صرفا زندگی بهتر نیست بلکه بسیاری از آنها به دلیل عدم وجود شرایط تحصیلی و درمانی مناسب اقدام به مهاجرت از شهرها و روستاهای مرزی می کنند که این خالی شدن منطقه از سکنه می تواند تبعات بعدی در بر داشته باشد.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به 100 کیلومتر مرز مشترک با کشور آذربایجان ابراز کرد: مرزها یک فرصت برای بسیاری از کشورها هستند اما این موضوع برای منطقه ما تبدیل به یک تهدید شده چرا که هیچ گذرگاه و بازارچه مرزی و گمرکی در منطقه نیست.

در ادامه با بیان اینکه از مجلس هشتم پیگیر اقتصادی شدن مرز گرمی هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر در منطقه مشکل امنیتی هم وجود ندارد البته اخیرا مناقشه مزید بر علت شده تا اراده ای از سوی دولت برای اقتصادی کردن مرز وجود نداشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه به دیدارهایی که در این راستا با طرف های آذربایجانی از جمله استاندار مرزی و سفیر این کشور در تهران اشاره و اظهار کرد: پیش از این بازارچه مشترکی در گمرک آزادلو گرمی احداث شد که در حال حاضر بلااستفاده بوده و در حال استهلاک است چرا که جمهوری آذربایجان با راه اندازی این مرز موافقت نکرده بود اما در حال حاضر موافقت های ضمنی صورت گرفته و دولت ها باید اراده داشته باشند.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان در پایان با اشاره به کمیته ای که در وزارت کشور مسئول رسیدگی به وضعیت مرزها است، گفت: وزیر کشور در این خصوص موافقت خود را اعلام کرده از این رو برای رفع محرومیت از گرمی باید اقدامات مدبرانه ای در حوزه اقتصاد مرزی صورت گیرد.

نظر شما