شناسهٔ خبر: 178537 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

موافقت کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و آموزش برای رای اعتماد به زاهدی وفا

صحن گزارش کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و درمان و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مبنی بر موافقت با رای اعتماد به زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون،کار،رفاه اجتماعی در صحن علنی قرائت شد.

به گزارش «نماینده» ، در ادامه جلسه علنی روز -سه شنبه ۱۲ مهر -مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رای اعتماد به زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون،کار، رفاه اجتماعی گزارش کمیسیون های اجتماعی، بهداشت و درمان و آموزش و تحقیقات در مورد صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی قرائت شد.

بر این اساس کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و درمان و آموزش و تحقیقات صلاحیت ها و برنامه های وزیر پیشنهادی را تایید کرده و گزارش موافقت خود برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی را در صحن علنی مجلس قرائت کردند. 

کمیسیون اجتماعی برنامه‌ها و صلاحیت‌های وزیر پیشنهادی تعاون،کار، رفاه اجتماعی را تایید کرد

حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، گزارش کمیسیون متبوع خود را در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و موافقت با رای اعتماد به وی را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی گفت: وزرات تعاون کار و رفاه اجتماعی به واسطه ارتباط با اقشار مختلف جامعه اعم از کارگران، کارفرمایان ، صنعتگران، کشاورزان، مستمری بگیران، مددجویان ،معلولان، بازنشستگان، و اقشار کم درآمد جامعه یکی از مهمترین وزارتخانه های دولت است.

وی بیان داشت: در این وزارتخانه و سازمانها و شرکتهای تابع آنها حدود۳ هزار پست مدیریتی وجود دارد و لذا وزیر این وزارتخانه باید نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و آموزشی جامعه هدف، تسلط کامل داشته و در عمل از توانایی بالایی برخوردار باشد تا بتواند همه امور مربوطه را به درستی راهبری و کنترل نماید.

لطفی افزود: کمیسیون اجتماعی با عنایت به تکالیف قانونی در ماده ۲۰۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری جلسات متعدد با جناب آقای زاهدی وفا و تطبیق برنامه‌های ایشان بر مبنای معیارهای عمومی، تناسب، واقع‌گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت آینده‌نگری، سنجش پذیری و زمانبندی اقدام و در نهایت بر اساس مباحث مطروحه تدوین برنامه‌ها ، تعهدات شفاهی، رفع ابهامات و ایرادات مطروحه و پاسخ به سوالات نمایندگان گزارش خود را در سرفصل های ذیل به استحضار و ملت شریف ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می رساند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مورد استعلامات تایید مدرک تحصیلی زاهدی وفا گفت: بر اساس استعلام به عمل آمده از وزارت علوم تحقیقات و فناوری آقای زاهدی وفا در سال ۱۳۶۹ در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در رشته معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام دانش‌آموخته گردید و مفاد مدارک ایشان مورد تایید است. همچنین مدرک تحصیلی خارجی مقطع دکتری نامبرده در کمیسیون تخصصی بررسی و دکترا در در رشته اقتصاد از دانشگاه اتاوا کانادا ارزش یابی شده است.

وی در مورد تابعیت وزیر پیشنهادی کار گفت: بر اساس استعلام به عمل آمده از وزارت امور خارجه و مراجع امنیتی کشور و بررسی انجام شده هیچگونه سابقه ای از اقامت دائم و یا اخذ تابعیت کانادا توسط آقای زاهدی وفا همسر و فرزندان ایشان به دست نیامده است.

لطفی در مورد شرح توضیحات و تعهدات شفایی وزیر پیشنهادی در کمیسیون اجتماعی بیان داشت: تحول در روش های پرداخت یارانه به دلیل ناکارآمدی روشهای فعلی، پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در پذیرش مسئولیت ها، ارتقاء نظام تعاون، به روز رسانی پایگاه رفاه ایرانیان تعامل فعال با نمایندگان و سازمان‌های مردم نهاد از جمله برنامه های زاهدی وفا بوده است.

کمیسیون آموزش و تحقیقات صلاحیت علمی زاهدی وفا را تایید کرد

در ادامه گزارش کمیسیون آموزش درباره صلاحیت زاهدی وفا در مجلس قرائت شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ضمن قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت این کمیسیون با تصدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط محمدهادی زاهدی وفا را اعلام کرد.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در نشست علنی روز (سه شنبه، ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

وی ادامه داد: با توجه تحولات سریع فناوری در عصر جدید، لازم است همه افراد از آموزش‌های لازم فنی و حرفه‌ای برخوردار شوند. همگان ناگزیر به آموختن مهارت های جدید می باشند. مسلما حل مشکل اشتغال کشور نیز بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه ای، امکان پذیر نیست.

رضا حاجی پور گفت: به همین منظور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بعنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور می باشد. بویژه پس از تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی که دبیرخانه شورای عالی آن را در وزارت کار پیش بینی نموده است که اهمیت این وزراتخانه و وزیر مربوطه را در حل ریشه ای مشکل اشتغال بیان می نماید.

وی در تشریح برنامه های وزیر پیشنهادی در این بخش گفت: بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی؛ جناب آقای دکتر زاهدی وفا دارای  اقتصاد از دانشگاه اتاوا کانادا می باشد. از سوابق اجرایی ایشان می توان به معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره نمود.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات در تشریح تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون گفت: در جلسه کمیسیون با آقای دکتر زاهدی وفا به اولویت های زیر اشاره شد:
- مهارت آموزی و توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
- صدور شناسنامه فنی و حرفه ای برای همه کارگران کشور
- ایجاد انگیزه در میان مربیان فنی و حرفه ای با تدوین و تصویب نظام رتبه بندی مربیان
- تعیین استاندارد مهارتی برای کارگران و تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد نظام استاندارد مهارت
- مشتری محور بودن مهارت ها
- ایجاد پویایی در آموزش ها و ارتباط آنها با بازار کار
- هم افزایی با کارخانه ها و واحدهای تولیدی

حاجی پور اظهار داشت: در پایان ایشان تعهد نمودند که تمام توان خود را جهت اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب ۲۴/۸/۱۳۹۶ و رفع چالش های پیش روی اجرای این قانون به کار گیرند. همچنین متعهد شدند که با توجه به مشکل اشتغال در کشور و عدم مهارت کافی جوانان، سازمان آموزش های فنی و حرفه ای کشور در اولویت اول همه معاونت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات در بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی گفت: برنامه ارائه شده ایشان از نظر تناسب، واقع گرایی، شفافیت، صراحت و انسجام مطلوب می باشد ولی متأسفانه جامعیت لازم و زمان بندی ندارد. هرچند این وزارتخانه بسیار گسترده می باشد و اما نباید موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که متولی مهارت آموزی کارورزان را برعهده دارد، مغفول بماند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد، گفت:  که ۷۶ درصد برنامه های وزیر پیشنهادی « منطبق» و « همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۲۴ درصد از احکام اشاره ای نشده است. این موارد لازم است در جلسه رأی اعتماد مورد تبادل نظر نمایندگان محترم و وزیر پیشنهادی قرار گیرد تا ایشان توضیحات شفاهی خود را در خصوص موضوعات ذکر نشده، ارائه نمایند.

حاجی پور اظهارداشت: اگرچه ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه وتجربه کاری مستقیمی نداشته است لکن با توجه به رشته تحصیلی و فعالیت های اقتصادی متناسب وظایف با آن وزارتخانه در نهادهای دیگر، به نظر می رسد صلاحیت لازم برای تصدی پست وزارت را داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: بررسی برنامه های پیشنهادی جناب آقای دکتر زاهدی وفا نشان می دهد که ایشان از تسلط نسبی بر مسائل اقتصادی مرتبط با حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار می باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه مناسب از جمله معاونت در وازرت امور اقتصادی و دارایی و سوابق علمی در حوزه اقتصاد هستند، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه ویژه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، کمیسیون من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.

کمیسیون بهداشت شایستگی زاهدی وفا برای وزارت تعاون،کار،رفاه اجتماعی را احراز کرد 

در ادامه  زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت گزارش کمیسیون متبوع خود را قرائت کرد.

وی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامنه ابعاد فعالیت‌های مختلفی است که می تواند در تحقق بخش بزرگی از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، قانون اساسی و منویات مقام معظم رهبری و سیاست راهبرد دولت ایفای نقش کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: حمایت از فرصت های شغلی برای اشتغال مولد با هدف پیشرفت ملی و بهره گیری از سرمایه انسانی، رسیدگی به اقشار مختلف جامعه، کارگران، کارمندان و بازنشستگان و نیز محرومان و مددجویان و تامین نیازهای اساسی آنها به ویژه در حوزه‌های مختلف دارویی، از ماموریت‌های اصلی این وزارتخانه است که نیازمند مدیریت دانا و تونا است. از این‌رو گزینش فرد شایسته برای تصدی این مسئولیت، امری حساس و مهم است.

شیخی ادامه داد: کمیسیون درمان و بهداشت نیز پس از دریافت معرفی نامه و مستندات مربوط به آقای زاهدی وفا، به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی صلاحیت وی را انجام داد.

وی تصریح کرد: آقای محمدهادی زاهدی وفا در نشست کمیسیون علاوه بر تاکید بر وظایف قانونی و برنامه‌ای در حوزه‌های رفاه، اشتغال، تعاون، صندوق‌های بازنشستگی و بیمه، سلامت را به عنوان یکی از ماموریت‌های عمده معطوف به تحلیل داده های کلان ملی و استفاده از ابزارهای نوین و فناورانه دانسته و خود را متعهد به ایفای وظیفه دراین زمینه ها می داند.در این گزارش تاکید شد: همچنین رفع فقر مطلق و دسترسی همه آحاد جامعه به حداقل امکانات مورد نیاز را به عنوان حق همگانی و از دغدغه های خود در مستند وزارت پس از کسب رای اعتماد مجلس برشمرد. همچنین وی در حوزه سلامت به ضرورت اجرای قانون نظام ارجاع و پزشک خانواده تاکید نمود و در حوزه ارتقاء زیرساخت های لازم توانبخشی، سالمندی و بهزیستی بر حمایت از بیمارهای کم بضاعت و خدمت از بخش دولتی و خصوصی، متعهد گردید.

وی ادامه داد: ایشان متعهد شدند در انجام مسوولیت های خود، اصول و قوانین مورد تصدی خود را مدنظر قرار دهند. همچنین با توجه به ارائه راه کاریهای اعلامی برای نیل به اهداف مدنظر، به نظر می رسد وزیر پیشنهادی فردی مقید به انجام این ماموریت ها است.

شیخی تاکید کرد: این کمیسیون پس از بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انحرافی در برنامه ها را مشاهده ننمود و سیاست های و برنامه های ایشان در زمینه های رفع مشکلات جاری، اهمیت صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی و کشوری، سازمان تامین اجتماعی، دارو، کرامت بازنشستگان منطبق با اسناد بالا دستی دانست.

وی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پس از بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی، به این نتیجه رسید که شایستگی آقای دکتر زاهدی وفا برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احراز نموده و در صورت کسب رای اعتماد در صحن علنی مجلس برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

نظر شما