شناسهٔ خبر: 178516 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لزوم توجه ویژه دولت به مباحث امنیتی و دفاعی در برنامه هفتم

آقا زاده دافساری رئیس کمیته دفاعی مجلس با اشاره به مباحث مرتبط با حوزه دفاعی و امنیتی در سیاست‌های برنامه هفتم، گفت: شرایط دفاعی ما در حد قابل قبول است اما انتظار می‌رود که با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد امنیت منطقه و انتظاراتی که در منطقه از ما دارند، به طور ویژه‌تری به مسائل پشتیبانی نیروهای مسلح و حوزه دفاعی کشور در برنامه هفتم توجه شود.

به گزارش «نماینده»، سیدعلی آقازاده دافساری در خصوص محورهای مرتبط با تقویت حوزه دفاعی و امنیتی سیاست‌های برنامه هفتم، گفت: متاسفانه در برنامه‌های توسعه گذشته کشور، نیازهای حوزه دفاع و بودجه دفاعی از جایگاه کمتری برخوردار بوده است و برنامه نویسان کمتر مورد به این موضوعات پرداختند هرچند اقدامات خوبی انجام گرفته است.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: شرایط دفاعی ما در حد قابل قبول است اما انتظار می‌رود که با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد امنیت و انتظاراتی که در منطقه از ما دارند، به طور ویژه‌تری به مسائل پشتیبانی نیروهای مسلح و حوزه دفاعی کشور در برنامه هفتم توجه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: نقصان‌هایی که در برنامه‌های گذشته وجود داشته باید در برنامه هفتم رفع و مورد توجه بیشتر قرار گیرد. دولت و نهادهای ذیربط با توجه به چشم انداز قدرت دفاعی ایران باید برنامه هفتم را تدوین کنند و نمایندگان در مجلس هم قطعا با همین نگاه به بررسی و تصویب لایحه دولت خواهند پرداخت.

آقازاده همچنین اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده میان احکام ارائه شده در «لایحه اجرای احکام مورد نیاز برنامه ششم» در حوزه امنیتی و دفاعی و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ارتباط ضعیفی وجود داشت، حتی در برخی موارد موضوعات اساسی مطرح شده در سیاست‌ های کلی مورد غفلت قرار گرفته‌اند. دولت سیزدهم باید اهتمام ویژه داشته باشد که احکام برنامه هفتم را مطابق با سیاست‌های ابلاغی تدوین و به مجلس ارائه کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، یادآور شد: همانطور که در این سیاست‌ها به «تقویت بنیه دفاعی به منظور ارتقاء بازدارندگی و اکتساب فناوری‌های اقتدار آفرین مورد نیاز صنایع دفاعی و امنیتی با تأکید بر خودکفایی» اشاره شده و گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است، برنامه و احکام هم بر همین اساس باید نوشته شود.

وی افزود: دولت در جریان تدوین برنامه هفتم باید نگاه ویژه ای به موضوع تقویت زیرساخت‌ها برای مصون‌سازی و ارتقاء تاب‌آوری در قبال تهدیدات به ویژه تهدیدات سایبری توجه داشته باشد.

نظر شما