شناسهٔ خبر: 178482 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

قالیباف: الگوی مدیریت جهادی و فرهنگ دفاع مقدس راه حل مشکلات اقتصادی است

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه الگوی مدیریت جهادی و فرهنگ دفاع مقدس راه حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی است بر لزوم تقویت این الگو و حرکت در این مسیر تاکید کرد.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر قالیباف شامگاه پنجشنبه در مراسم یادواره شهدای شهرستان های لامرد و مهر فارس اظهار داشت: نماد و الگوی مدیریتی را باید در فرهنگ دفاع مقدس جستجو کرد؛ یک بخش از این نماد برگرفته از دوران باشکوه دفاع مقدس و شیوه حکمرانی جهادی است.

وی اظهار داشت : الگویی دیگر نیز بیانگر فاصله گرفتن و دوری جستن از این فرهنگ ناب است که مشکلات اقتصادی ریشه در این الگو و نماد دارد.

او گفت: امروزه به واسطه توسعه علم و فناوری های دفاعی ایران در این عرصه جزو چند کشور اول دنیا است و به چنان قدرتی دست یافته ایم که موشک های بالستیک ما امروزه در عین آنکه نقطه زن هستند می توانند اهداف متحرک را هم مورد هدف قرار دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است که صنایع خودروسازی کشور را شاهد هستیم که با عدم الگوپذیری از فرهنگ دفاع مقدس و فاصله گرفتن از این نوع مدیریت جهادی و یا بدون آنکه این نوع فرهنگ را باور کرده باشند و بپذیرند، سالهاست همه ما را امانمان را بریده و مردم همواره از کیفیت پایین و قیمت خودرو رنج ها می برند.

وی ادامه داد: اینجاست که معتقد هستیم که اگر ما می توانیم با الگوگیری از فرهنگ و سنت ها و ارزش های والای انقلاب اسلامی و الهی و تکیه بر مردم را نهادینه می کردیم بر بسیاری از مشکلات و نارسایی ها در حوزه های مختلف غلبه می کردیم.

قالیباف یادآور شد: امروزه ما اگر واقع بینانه به مسایل و چالش های موجود نگاه کنیم می بینیم که در یک جنگ نابرار اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته ایم و هیچ راهی نداریم مگر اینکه با همین الگوی مدیریت جهادی و فرهنگ ناب دفاع مقدس در مقابل این چالش ها می ایستیم.

وی تاکید کرد: دشمن امروزه اساس مبارزه با کشورمان را در درون جامعه گذاشته است؛ او به دنبال این است که مردم را مقابل هم قرار دهد، می خواهد که کارآمدی نظام را زیر سئوال ببرد و فاصله امام و امت را زیاد کند و باید در مقابل اینها با همان نوع نگاه درست و عالمانه و با فرهنگ دوران دفاع مقدس ایستاد و همواره بر کارآمد کردن نظام همت گماشت.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: امروز اگر در مناطق مختلف کشور اقدام به برگزاری یادواره و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا می کنیم به این دلیل است که ما در حقیقت می خواهیم بر نوع مدیریت و نحوه حکمرانی برگرفته از دوران دفاع مقدس تاکید ورزیم .

قالیباف از فرهنگ دفاع مقدس به عنوان بی بدیل ترین فرهنگ مدیریت جهادی یاد کرد و گفت: بهترین و با ارج ترین الگوی مدیریتی از دل دوران دفاع مقدس بیرون آمده است.

وی ابراز داشت : برخی ها بر این باورند که جمهوری اسلامی آغازگر جنگ بوده یا به دبنال دشمن تراشی است، اما اینها به هیچ وجه پشتوانه منطقی ندارد و این آمریکای جنایتکار ، مستکبر و وظالم و رژیم غاصب و کودک کش صهیونیسم است که تاب و تحمل انقلاب اسلامی و ارزش ها و حرکت های انقلاب و درخت تنومند این نظام را ندارند و دست از دشمنی با جمهوری اسلامی بر نمی دارند.

وی گفت: آنها به دنبال توطئه هستند و از مسایل داخلی و خارجی و در هر برهه زمانی در پی ایجاد آشوب و جنگ و و دامن زدن به فتنه انگیزی بوده اند.

رئیس مجلس یازدهم گفت: با صراحت می گویم اگر ما امروزه در مسایل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هم با چالش مواجه هستیم و مشکل داریم و حرکت و حل مشکلات و دغدغه های مردم در یک وضعیت قابل قبولی نیست، دلیل اصلی آن فاصله گرفتن با همین نوع مدیریت جهادی و دوری از فرهنگ دوران دفاع مقدس است.

قالیباف تصریح کرد: مشکلات ما در حوزه فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی از زمانی آغاز شد که از فرهنگ دفاع مقدس فاصله گرفتیم و این شکاف هم در حقیقت امروزه در حوزه های مختلف مدیریتی، در اداره کشور و حتی در تصمیم گیری ها و قانون گذاری هایمان ودر سایر بخش های دیگرهم نمایان است.

ایران جزو ۱۰ کشور برتر دفاعی دنیا

قالیباف: الگوی مدیریت جهادی و فرهنگ دفاع مقدس راه حل مشکلات اقتصادی است

او بیان کرد که اگر ما به همان مبانی دفاع مقدس توجه می کردیم به مراتب شرایط ما امروز بهتر بود.

قالیباف تاکید کرد: جوانان و رزمندگان ما حتی و در اوایل شروع جنگ تحمیلی از ابتدایی ترین موضوعات و امکانات و تجهیزات دفاعی هم محروم بودند و امکان تامین حتی لباس ساده بسیجی و یا یک قبضه اسلحه ژ۳ هم برایمان فراهم نبود.

قالیباف یادآور شد: اما امروزه آن فرهنگ ناب دفاع مقدس به انقلاب اسلامی عمق بخشیده است و درخت آن را تنومندتر کرده و همچنان این بازتولید فرهنگی با قوت ادامه دارد وایران اسلامی ما در حوزه بعد امکانات دفاعی جزو ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد.

رئیس مجلس یازدهم تصریح کرد: همواره برخی اختلاف نظرها و تفاوت سلیقه ها و یا تضاد در روش های و تصمیم سازی ها امروزه وجود دارد و به طور حتم در دوران دفاع مقدس هم وجود داشت اما در آن دوران این اختلاف ها به سرعت به سمت دوستی و همدلی و انسجام پیش می رفت و امروز می توان از این الگوی مهم و فرهنگ ناب هم در راستای همدلی و انسجام کمک گرفت.

تکیه به مردم رمز موفقیت در دوران دفاع مقدس

قالیباف همچنین دو موضوع مهم در دوران دفاع قدس را رمز واقعی و موفقیت آن دوران دانست و گفت: این ۲ مولفه مهم شامل تکیه بر ارزش های الهی و دینی و همچنین تکیه بر مردم بود.

رئیس مجلس یازدهم گفت: البته وقتی سخن از مردم می کنیم باید هر گونه سازوکاری که اعلام می کنیم در حقیقت باید مبنایش هم بر پایه مردم استوار باشد.

در این آیین باشکوه و یادواره شهدای شهرستان های لامرد و مهر ، خانواده معزز شهید حاج عبدالله اسکندری ، به عنوان سید الشهدای استان فارس و شهید مدافع حرم هم حضور داشتند و همچنین از مقام شامخ ۱۰ سردار شهید این ۲ شهرستان هم تجلیل شد.

سردار شهید عبدالله اسکندری متولد سال ۱۳۳۷ در محله قصردشت شیراز که به «سردار بی‌سر» شناخته می‌شود، خردادماه سال ۱۳۹۳ در جریان دفاع از حرم‌های مطهر در محور حلب سوریه به شهادت رسید و پیکر پاک وی پس از هشت سال از شهادت به همراه جمعی از شهدای حرم همزمان با ایام محرم در منطقه خان طومان تفحص و پس از تشییع باشکوه در شهرهای مختلف در روز عاشورای حسینی در شیراز به خاک سپرده شد.

شهرستان های لامرد و مهر ۴۱۰ شهید را در دوران دفاع مقدس تقدیم این نظام و انقلاب کردند؛این شهرستان ها به ترتیب در فاصله ۳۶۵ و ۳۳۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارند.

نظر شما