شناسهٔ خبر: 178445 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

عضویت ایران در پیمان شانگهای مشکلات بانکی و پولی را برطرف می‌کند / رفع بسیاری از محدودیت‌های صادراتی

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:حضور ایران در پیمان شانگهای و همکاری با کشورهای عضو این پیمان، می‌تواند ایران را به مبادلات پولی جهانی متصل کند.

به گزارش «نماینده»، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ، درباره فواید عضویت ایران در پیمان شانگهای اظهارکرد: پیمان‌های بین‌المللی در دنیا برای تعیین میزان اهمتیشان دارای دو شاخص هستند؛ یک شاخص میزان جمعیت، جغرافیا و اقتصاد آن پیمان و شاخص دیگر، متن و محتوای آن پیمان است.

وی افزود: پیمان شانگهای جزء پیمان‌هایی است که از لحاظ جمعیت و جغرافیای تحت پوشش و اقتصاد کشورهای عضو آن، یکی از پیمان‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود؛ از لحاظ نوع محتوا و تفاهم‌نامه‌هایی که بین کشورهای عضو شانگهای به امضا رسیده است نیز می‌تواند در راستای رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی مفید باشد.

زنگنه ادامه داد: یکی از مشکلات مهم جمهوری اسلامی، مبادلات پولی و بانکی است؛ حضور ایران در پیمان شانگهای و همکاری با کشورهای عضو این پیمان، می‌تواند ایران را به مبادلات پولی جهانی متصل کند و عملا یکی از اصلی ترین مشکلات تحریمی کشور برطرف خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره مشکلات حوزه صادرات گفت: درحال حاضر جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی، خدمات فنی و مهندسی، هسته‌ای، صنایع هوایی و...، توانمندی‌های بسیار زیادی دارد که البته وجود تحریم‌ها مشکلات زیادی را برای صادرات محصولات این حوزه‌ها ایجاد کرده است. لذا حضور در پیمان شانگهای می‌تواند بسیاری از محدودیت‌های صادراتی را برطرف کند و امکان تهاتر کالاها و تامین کالاهای اساسی را فراهم می‌کند.

نظر شما