شناسهٔ خبر: 178387 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

مجلس از عملکرد «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» تحقیق و تفحص می‌کند

صحن علنی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب نمایندگان رسید.

به گزارش «نماینده»، در نشست علنی امروز - سه شنبه ۲۹ شهریور - مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با ۱۲۰ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از ۲۲۰ رای ماخوذه با این درخواست موافقت کردند.

سید محمد مولوی از نمایندگان متقاضی این تحقیق و تفحص گفت: فلسفه تشکیل دانشگاه شهید رجایی در توسعه آموزش، توسعه آموزش های مهارتی،فنی و حرفه ای و کاردانش بود. در ماده ۲۱ اساسنامه دانشگاه سه ماموریت را برای دانشگاه مشخص شده که شامل تربیت دبیر در بخش فنی و حرفه، برگزاری دوره های کوتاه مدت تخصصی و همکاری با دانشگاهها و موسساتی که در زمینه تربیت دبیر کار می کنند، است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان داشت: مهمترین و اساسی ترین چالشی که دانشگاه شهید رجایی با آن مواجهه است انحراف از این ماموریت است؛ مطابق ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده که سهم آموزش های فنی و حرفه ای را از ۳۸ درصد به ۵۰ درصد برساند اما با بررسی مختصری که انجام گرفت، این شاخص در سال تحصیلی ۱۳۹۹ به ۳۷/۹ درصد افت کرده یعنی تربیت دبیر در این دانشگاه نه تنها رشدی نداشته بلکه کاهش نیز یافته است.

نماینده مردم آبادان بیان داشت: براساس آمارهای آموزشی در سال ۱۴۰۰ از ۶۷۴۰ دانشجو اکنون ۳۰۲۰ دانشجو به عنوان تربیت دبیر، ۴۶۰ دانشجو تحت عنوان کارشناسی سایر رشته ها، ۱۷۰۰ دانشجو کارشناسی ارشد، ۳۰۰ دانشجو دکتری و ۱۲۰۰ دانشجو در رشته های مختلف بین المللی و شبانه و همچنین نوبت دوم مشغول تحصیل هستند، در حالی که ماموریت این دانشگاه تربیت دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری نبوده است و در مشکل اشتغال در مناطق مرزی رد پای دانشگاه شهید رجایی وجود دارد. زمانی که فنی و حرفه ای توسعه نیابد و دانشجویان با فن آشنا نشوند، مجبورند که سهم فنی و حرفه ای را کاهش و سهم نظری را افزایش دهند، در حالی که این موضوع با رویکرد نظام و دولت به طور کامل مغایرت دارد.

عضو کمیسیون آموزش بیان داشت: در سال های تحصیلی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در بهترین حالت فنی و حرفه ای سهم دانش آموزان در مراکز آموزشی، فنی و حرفه ای به تناسب کل دانش آموزان در متوسطه دوم استان سمنان بوده که سهم آن ۴۴.۱۲ درصد است و آمار تخلفات دانشگاه در زمینه های مختلف باعث ورود ما به تحقیق و تفحص شده است.

مولوی افزود: متاسفانه در دانشگاه شهید رجایی، با تعارض منافع، آمار کذب و توسعه رشته های ارشد بدون مجوز مواجهیم، در حالی که بحث عدم تربیت دبیر متخصص به اشتغال مناطق مرزی آسیب می زند؛ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی چه ارتباطی به شهرداری آبادان دارد که یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان برای قراردادهای پژوهشی به این نهاد می دهد. می طلبد دانشگاه به وظایف و ماموریت های اصلی خود عمل کند، ما به این دانشگاه فرصت ۳ ماهه دادیم و گزارش خواستیم، اما گزارش مطلوبی ندادند، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها به این موضوع ورود کرده و می طلبد نمایندگان به این تحقیق و تفحص رأی مثبت دهند.

نظر شما