شناسهٔ خبر: 178357 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

همراهی همه دستگاه‌ها لازمه اجرایی شدن سیاست‌های برنامه هفتم است

فدا حسین مالکی.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با یادآوری نکات مطرح در سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم، گفت: متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها حتی دستگاه دیپلماسی با سایر بخش‌ها در اجرای برنامه‌های توسعه کشور هماهنگ نیستند، حال آنکه همراهی و هماهنگی دستگاه‌ها لازمه اجرایی شدن اسناد منطقه‌ای و بین‌المللی و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها است که در تدوین برنامه هفتم باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش «نماینده»، فداحسین مالکی با اشاره به نکات مطرح در سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم، گفت: مباحث مرتبط با سیاست‌های خارجی و تقویت رویکرد اقتصاد محور با وجود قید در سیاست‌های ابلاغی و برنامه‌های توسعه کشور از موضوعات مغفول مانده است چراکه در برنامه‌های رسمی دولت‌ها وجود نداشته و همه دستگاه‌ها ملزم به اجرای آن نبودند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیاست‌های برنامه هفتم که اخیرا از سوی رهبری معظم انقلاب ابلاغ شده حاکی از ظرفیت‌های بالای کشور است، موقعیت استراتژیک ایران در منطقه را هیچ کدام از کشورهای دنیا ندارند و ما در تدوین برنامه هفتم باید آنها را پیاده سازی کنیم.

وی یادآور شد: چند سال پیش در یکی از اجلاس‌های مهم بین المللی در تلاش بودیم تا چابهار به عنوان مهمترین معبر تجاری مصوب شود، همه کشورهای اروپایی و منطقه مانند هند، روسیه و چین با آن موافقت کردند. ایران از ظرفیت دسترسی به دریاهای آزاد برخوردار است اما کمتر از این موقعیت‌های ممتاز استفاده شده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجلاس پیش روی سران کشورهای شانگهای، گفت: این سازمان ها از مهمترین سازمان‌های تجاری و اقتصادی در منطقه اوراسیا هستند که همکاری با این سازمان‌ها باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد.

مالکی با اشاره به مباحث مرتبط با روابط منطقه‌ای و تقویت پیوندهای اقتصادی با اولویت همسایگان در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: دولت سیزدهم و رئیس جمهور در یکسال اخیر سفرهای مختلفی به کشورهای منطقه و همسایه داشتند و اسناد همکاری دو جانبه هم با آنها امضا کرده است، این مباحث به طور مشخص و دقیق تر باید در برنامه هفتم گنجانده شود تا تمام دستگاه ها ذی ربط همراه شوند.

وی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها حتی دستگاه دیپلماسی با سایر دستگاه‌ها هماهنگ نیستند، در سفرهایی که رئیس جمهور به کشورهای منطقه و همسایه می‌رود، اسنادی امضا می‌شود که دستگاه‌ها باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند اما این همراهی و هماهنگی در بین نهادها و دستگاه‌های داخلی وجود ندارد لذا ما باید در برنامه هفتم برای این موضوعات برنامه‌ریزی کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین بیان کرد: سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم باید عملیاتی تدوین شود، مجلس هم با نظارت‌های دقیق اجرای شدن آن را رصد کند.

نظر شما