شناسهٔ خبر: 178319 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

علی‌پور: هم‌خوانی مصارف با منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه از دغدغه‌های مجلس است

یارانه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از منابع تبصره ۱۴صرف پرداخت یارانه می‌شود»، تاکید کرد: گرچه سایر موارد مصرفی منابع این تبصره رقم‌های درشتی نیستند، اما باید درباره آنها نیز در قانون هدفمندی تجدید نظر شود.

به گزارش «نماینده»، محمد علی‌پور با بیان اینکه «در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱سال در صحن مجلس مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه (منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها) تعدیل شد»، تاکید کرد: دغدغه مجلس این است که درآمدهای این تبصره واقعی‌تر شود تا هزینه‌هایی که برای این تبصره تراشیده می‌شود با درآمدها هم‌خوانی داشته باشد.

وی با اشاره به برخی اعمال فشارها درباره منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه گفت: امروز منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه عمدتاً برای پرداخت یارانه‌ها مصرف می‌شود؛ چراکه از اهداف این طرح نیز این بود که هم یارانه نقدی پرداخت شود هم از بخش تولید حمایت‌هایی صورت گیرد اما فشار گروه‌ها، جریانات و سازمان‌ها و برخی دخل و تصرف‌ها بر این تبصره تاثیر می‌گذارد و این دستگاه‌ها تلاش می‌کنند تا با رایزنی به نوعی مبلغی از منابع این تبصره را به خود اختصاص دهند؛ شاید نمایندگان نیز در این زمینه بی تقصیر نباشند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: هدف اصلی تبصره ۱۴ قانون بودجه پرداخت یارانه نقدی است اما متاسفانه خاصیت خود را از دست داده است؛ هرچقدر بار اضافی بر دوش این تبصره بگذاریم و هزینه تراشی کنیم، این تبصره را از مسیر اصلی‌اش دور کرده‌ایم.

علی‌پور افزود: به نظر من حتی امروز خود هدفمندی یارانه نیز از هدف اصلی خود دور شده است؛ چراکه از ابتدا قرار بود اقشار نیازمند از یارانه استفاده کنند اما امروز مثلاً هر کسی که پول بیشتر و تعداد خودروی بیشتری دارد از یارانه غیر مستقیم سوخت استفاده بیشتری می‌کند.

وی با بیان اینکه «در حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از منابع تبصره ۱۴صرف پرداخت یارانه می‌شود»، تاکید کرد: گرچه سایر موارد مصرفی منابع این تبصره رقم‌های درشتی نیستند، اما باید درباره آنها نیز در قانون هدفمندی تجدید نظر شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: یکی از موقعیت‌هایی که می‌توان در قانون بودجه را ساماندهی و اصلاح کرد، زمان رسیدگی به برنامه هفتم توسعه اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ کشور است؛ به نظر من دولت حتماً برای استفاده بهتر از منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه برنامه خواهد داشت؛ اگر دولت در این خصوص اقدامی نکرد حتماً خود نمایندگان به موضوع ورود خواهند کرد.

نظر شما