شناسهٔ خبر: 178299 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

برنامه ششم توسعه محقق نشد/ برنامه هفتم باید مسئله‌محور باشد

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از احکام برنامه ششم توسعه محقق نشد، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، برنامه هفتم توسعه باید مسئله محور باشد.

به گزارش «نماینده»، احسان ارکانی درباره آخرین وضعیت تدوین برنامه هفتم توسعه، گفت: سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شده است. با توجه به اینکه سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، دولت باید بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی، لایحه برنامه هفتم توسعه را تدوین و به مجلس ارسال کند تا ما در مجلس آن را بررسی و تصویب کنیم.

وی بیان کرد: الان از موعد ارسال برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی بیش از یک سال گذشته است. انتظار این است که دولت هر چه زودتر این لایحه را به مجلس ارائه دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است برنامه ششم توسعه تمدید شود یا خیر، گفت: باید درباره این مسئله در مجلس شورای اسلامی تصمیم بگیریم. اگر دولت اعلام کند که امسال هم توان تدوین و ارسال برنامه هفتم توسعه به مجلس را ندارد، ما ناگزیر باید برنامه ششم توسعه را تمدید کنیم چرا که کشور نمی‌تواند بدون برنامه باشد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته اگر تلاش بی وقفه و شبانه روزی در سازمان برنامه و بودجه و دولت انجام شود، آنان می‌توانند برنامه هفتم توسعه را ظرف چند ماه آینده به مجلس شورای اسلامی برسانند.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نهایتاً باید تا آذرماه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، گفت: حدود سه ماه تا زمان ارسال بودجه به مجلس زمان داریم. دولت می‌تواند به گونه‌ای مدیریت کند که ابتدا و سریعاً برنامه هفتم توسعه را جمع بندی و سپس لایحه بودجه سال آینده را بر اساس آن تدوین کند.

ارکانی افزود: بسیاری از احکام برنامه مشخص است و دولت می‌تواند بر اساس احکام برنامه هفتم توسعه، لایحه بودجه سال آینده را تدوین و به مجلس ارسال کند. در غیر این صورت و اگر ارائه لایحه برنامه هفتم به سال آینده موکول شود، عملاً دو سال مفید از عمر دولت سیزدهم بدون برنامه هفتم توسعه سپری می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از احکام برنامه ششم توسعه محقق نشده و محقق هم نخواهد شد، اظهار داشت: فقط حدود ۳۰ درصد از احکام برنامه ششم توسعه محقق شده است. مقام معظم رهبری فرمودند برنامه هفتم توسعه باید مسئله محور باشد که این موضوع حتماً باید در تدوین برنامه مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور نیاز ضروری و اضطراری به تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه دارد، گفت: هر یک روز که در دولت و بخش‌های دیگر در این زمینه تأخیر شود، کشور ضرر خواهد کرد. دولت و به ویژه سازمان برنامه و بودجه باید همت بیشتری کنند و وقت بگذارند تا سریعاً لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

نظر شما