شناسهٔ خبر: 178289 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

فضای آموزشی برای سال تحصیلی مهیاست/عدالت آموزشی را با جدیت دنبال می‌کنیم

مهدی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل خاصی از نظر فضای آموزشی و نیروی انسانی برای آغاز سال تحصیلی جدید وجود ندارد و وزارت آموزش و پرورش بر اساس ماموریتی که دارد باید در مسیر برقراری عدالت آموزشی در جای جای کشور گام بردارد.

به گزارش «نماینده»، مهدی اسماعیلی درباره میزان آمادگی فضای آموزشی کشور برای آغاز سال تحصیلی جدید، بیان کرد: برگزاری کلاس های آموزشی به صورت حضوری از اوایل سال جاری و اواخر سال تحصیلی گذشته پس از کنترل بیماری کرونا کلید خورد بنابراین دانش آموزان ما به صورت حضوری در کلاس های آموزشی حضور یافته اند و به نظر می رسد مشکل جدی در فضای آموزشی برای حضور دانش آموزان نباشد.

جایگزینی معلمان بازنشسته برای آموزش و پرورش مسئله مهمی است

وی در ادامه با بیان اینکه مسئله حائز اهمیت، نوسازی و مقاوم سازی مدارس است، اظهار کرد: حجم قابل توجهی از کلاس های ما نیازمند بازسازی هستند که هر ساله مجلس و دولت اعتبارات لازم را برای این موضوع تخصیص می دهند. طبق اطلاعات دریافتی از وزارت آموزش و پرورش مشکل جدی در فضای آموزشی برای بازگشایی مدارس وجود ندارد. اما در خصوص نیروی انسانی و معلمان ما هرساله حدود ۵۰ هزار نفر بازنشسته از آموزش و پرورش داریم که طبیعتا جایگزین کردن این نیروها برای وزارت آموزش و پرورش یک مسئله بوده تا در مهرماه کلاس درسی بدون معلم نماند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آموزش و پرورش به دنبال ماموریت مهمی که دارد باید در تمام نقاط کشور خدمات آموزشی ارائه دهد، بنابراین ما به تعداد معلم بیشتری در آموزش و پرورش نیازمندیم تا این وزارتخانه بتواند ماموریت خود را به درستی انجام دهد. آموزش و پرورش بخشی از کسری نیروی خود را از طریق هماهنگی با سازمان امور استخدامی تامین می کند از سوی دیگر باید وزارتخانه نسبت به جذب و ساماندهی معلمانی که در انواع مختلف در این وزارتخانه شاغل هستند اقدام کند.

جای جای کشور باید خدمات آموزشی یکسانی دریافت کنند

اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: آموزش و پرورش فعلا بخشی از فعالیت های خود را بر استفاده از ظرفیت معلمان حق التدریسی و اضافه تدریسی ها و معلمان بازنشسته متمرکز کرده تا سال تحصیلی را بدون کسری نیرو آغاز کند. ما این روش را چندان نمی پسندیم چراکه آموزش و پرورش باید به طور اساسی مشکل نیروی انسانی خود را مرتفع کند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه در حال حاضر طبق ادعای آموزش و پروش برای شروع سال تحصیلی مشکل خاصی نداریم، گفت: طبیعتا عدالت آموزشی اقتضا می کند هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی تمام مناطق کشور از خدمات آموزشی برخوردار باشند و تبعیضی وجود نداشته باشد. باید در جای جای کشور برنامه های وزارت آموزش و پرورش هم از نظر محتوایی و هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر فضای فیزیکی اختلاف چندانی نداشته باشد اما متاسفانه فعلا به این سطح از عدالت آموزشی نرسیده ایم.

اسماعیلی در پایان گفت: ما در کمیسیون آموزش به دولت متذکر شدیم که آموزش و پرورش را یاری کند تا در همه نقاط کشور امکانات آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و امکان رشد برای دانش آموزان با استعداد در تمام نقاط کشور فراهم گردد.

نظر شما