شناسهٔ خبر: 178182 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سهم تسهیلات بخش کشاورزی و مسکن در ۱۰ سال گذشته کاهش داشته است

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم اینکه بخش مسکن و کشاورزی پیشران‌های بخش اقتصاد هستند اما طی ۱۰ سال گذشته شاهد کاهش سهم این دو بخش از تسهیلات هستیم.

به گزارش «نماینده»، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توجه به بخش کشاورزی و همچنین بیانات معظم له درباره عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مسکن گفت: با وجود اینکه بخش مسکن و کشاورزی پیشران‌های حوزه اقتصاد هستند اما ما شاهد کاهش سهم تسهیلات این دو بخش در طول ۱۰ سال گذشته هستیم.

وی افزود: در سال ۹۰ سهم بخش مسکن از تسهیلات ۱۷.۱ درصد، بخش کشاورزی ۸.۶ درصد، بخش خدمات و بازرگانی ۴۲.۹ درصد و بخش صنعت ۳۱.۷ درصد بود. در سال ۱۴۰۰ و پس از گذشت ۱۰ سال ما شاهد افزایش ۵۶ درصدی تسهیلات هستیم که سهم بخش مسکن پس از گذشت ۱۰ سال از تسهیلات از ۱۷.۱ به ۶.۲ کاهش یافته و بخش کشاورزی نیز از ۸.۶ به ۶.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. در بخش خدمات نیز شاهد افزایش سهم این بخش از تسهیلات از ۴۲.۹ به ۵۶.۸ درصد هستیم و سهم بخش صنعت هم در این ۱۰ سال ثابت مانده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: سهم بخش مسکن و کشاورزی به عنوان پیشران‌های اقتصادی از تسهیلات در ۱۰ سال گذشته کاهش یافته و در مقابل بخش خدمات و بازرگانی که بخش قابل توجهی از آن سفته‌بازی است، افزایش چشمگیری داشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: ما در قانون جهش تولید مسکن آورده‌ایم که ۲۰ درصد از تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص یابد که مبلغی معادل چهار هزار میلیارد تومان می‌شود اما تاکنون این مسئله اجرایی نشده است. البته رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به طور جد پیگیر اجرای این قانون هستند و رئیس‌جمهور در طول یک سال گذشته پنج بار جلسه شورای عالی مسکن را تشکیل داده است، اما برای اجرای این مسئله باید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی پای کار بیایند.

وی افزود: برخی از اعضای کابینه معتقدند که اعطای تسهیلات به بخش مسکن تورم‌زاست اما وقتی به روند اعطای تسهیلات به بخش مسکن در ۱۰ سال گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم برعکس این مسئله اتفاق افتاده است.

این نماینده مجلس گفت: در سال ۹۰ که سهم بخش مسکن از تسهیلات ۱۷.۱ درصد بود ما شاهد تورم ۱۸ درصدی بودیم اما در طول سال‌ها تا سال ۹۹ که سهم بخش مسکن از تسهیلات سال به سال کمتر می‌شد، شاهد تورم ۲۴ درصدی بودیم.

نظر شما