شناسهٔ خبر: 178140 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

دولت سیزدهم با توزیع عادلانه یارانه‌ها قدرت خرید مردم را تقویت کرد

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توزیع عادلانه یارانه‌ها، ثروت کشور را به طبقات ضعیف جامعه منتقل کرد ، گفت: قدرت خرید دهک‌های پایین با افزایش ۸ برابری یارانه‌های نقدی تقویت شد.

به گزارش «نماینده»،جعفر قادری مردمی‌سازی ارز ترجیحی و صیانت از ذخایر ارزی کشور را یکی از بزرگترین اقدامات دولت سیزدهم در یک سال گذشته دانست و گفت: مشکلات انباشته شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و حتی دولت‌های قبل به سرعت قابل حل شدن نیست. اما دولت سیزدهم با حرکتی جهادی و عملی، اصلاح شرایط گذشته را در دستور کار قرار داد و پس از بررسی‌های علمی و کارشناسی و رصد شرایط کشور، به این نتیجه رسید ادامه مسیر قبلی در خصوص استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی به زیان کشور است و موجب هدر رفتن بیشتر منابع می‌شود.

توزیع عادلانه یارانه‌ها، ثروت کشور را به طبقات ضعیف جامعه منتقل کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولت در اقدامی شجاعانه و انقلابی به نحوی که رییس جمهور از اعتبار خود هزینه کرد، دست به جراحی اقتصادی در ارز ترجیحی زد و هوشمندسازی ارز ترجیحی به ویژه در کالاهای اساسی را دستور کار قرار داد تا توزیع عادلانه یارانه‌ها انجام شود و منابع از طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دهک‌های پایین و طبقات ضعیف جامعه انتقال یابد.

اصلاح ارز ترجیحی موجب کاهش چشمگیر فساد، رانت و دلالی در اقتصاد کشور شد

قادری با بیان اینکه اصلاح ارز ترجیحی سبب استقلال در سیاست ارزی و کاهش چشمگیر فساد، رانت و دلالی در اقتصاد کشور می شود، گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت قبل به واردات کالاهای اساسی سبب شده بود کالا با قیمت بسیار پایین وارد کشور شود اما در مقابل واردکننده کالاها را با قیمت گزافی در بازار به فروش برساند و در عمل زمینه ایجاد فساد ارزی در کشور فراهم شود. بر همین اساس وقتی کالایی از مرز و گمرک وارد کشور می‌شود تا به مصرف کننده واقعی برسد، در چرخه قاچاق و فساد قرار می‌گیرد.

تقویت قدرت خرید دهک‌های پایین با افزایش ۸ برابری یارانه‌های نقدی

این نماینده مجلس بهبود ضریب جینی را از دیگر مزینت های اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی برشمرد و تصریح کرد: یکی از مواردی که منجر به کاهش ضریب جینی می‌شود افزایش قدرت خرید دهک‌های کم درآمد کشور است. بنابراین زمانی که یارانه نقدی به‌صورت هدفمند به مردم پرداخت می‌شود ضریب جینی کاهش پیدا کرده و شکاف طبقاتی کمتر می‌شود. از طرفی بر اساس این طرح یارانه‌های نقدی واریزی به حساب سرپرستان خانوار تا ۸ برابر افزایش یافت و موجب تقویت قدرت خرید دهک‌های پایین و اقشار کمتر برخوردار جامعه شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: با الگوی مصرفی که خانوارها بعد از حذف ارز ترجیحی در پیش گرفته‌اند، حجم مصرف داخلی کاهش پیدا خواهد کرد و در آینده نه‌ چندان دور شاهد مازاد عرضه و تولید در کشور خواهیم بود. از همین رو دولت می‌تواند با ایجاد شرایطی مناسب این مازاد محصول موجود در بازار را صرف صادرات کند و حجم صادرات افزایش یابد.

نماینده مردم شیراز در مجلس، عملکرد دولت در بیشتر بخش‌ها از جمله فروش نفت، تعامل و توسعه ارتباط با همسایگان، بهبود روابط با کشورهای آسیایی شرقی، روسیه، کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی را از مهمترین اقدامات انجام شده دولت در یک سال گذشته برشمرد و گفت: دولت سیزدهم در این مدت موفق شد از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به بهترین شکلی استفاده کند و توجه به استارتاپ‌ها و بخش خصوصی و تلاش برای واگذاری بخش‌های دولتی به غیردولتی را در دستور کار قرار دهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه دولت در ادامه راه باید به اجرای مصوباتی سرعت ببخشد، خاطرنشان کرد: دراین راه مجلس هم با دولت همکاری خواهد کرد تا مغایرت‌های قانونی رفع شده و امیدواریم دولت بیش از پیش به کسب و کارها توجه جدی نشان دهد.

نظر شما