شناسهٔ خبر: 178102 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بخش مسکن زیر سایه بخش حمل و نقل گم شده است/ برخی افراد در دولت اعتقادی به ساخت مسکن ندارند

 رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آشفتگی وسیعی در تولید مسکن وجود دارد، گفت: برخی از اعضای دولت چندان اعتقادی به ساخت مسکن نداشته و همراهی نمی‌کنند این در حالی است که شخص رئیس جمهور نسبت به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و اجرای قانون جهش تولید مسکن مصمم است.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا رضائی کوچی با تاکید بر لزوم ساماندهی بازار مسکن گفت: وضعیت مسکن خوب نیست به طوری که مقام معظم رهبری این موضوع را متذکر شدند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما تمامی ملزومات ساخت مسکن را اعم از نیروی انسانی متخصصی، نیروی کارگری، مصالح ساختمانی و .. را در کشور داریم و به راحتی می‌توانیم کمبودهای واحد مسکونی را جبران و سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم.

وی با تاکید بر اینکه آشفتگی وسیعی در تولید مسکن وجود دارد، عنوان کرد: متاسفانه برخی از اعضای دولت چندان اعتقادی به ساخت مسکن نداشته و همراهی نمی‌کنند این در حالی است که شخص رئیس جمهور نسبت به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و اجرای قانون جهش تولید مسکن مصمم است. در این مسیر بانک‌ها نیز به درستی همراهی نکرده و نقش کم رنگی دارند. ضمن اینکه برخی از دستگاه‌ها از واگذاری اراضی تحت تملک خود به وزارت راه وشهرسازی طفره می‌روند و وزارت راه به ناچار در زمین های حاشیه شهرها سرمایه‌گذاری می‌کند که به دلیل نبود زیر ساخت کافی هزینه تمام شده آنها به شدت بالا می‌روند.

رضایی کوچی تصریح کرد: البته که وزارت راه هم به وظایف خودش به خوبی عمل نمی‌کند، در قانون جهش تولید و تامین مسکن پیش بینی شده که اگر دستگاه‌های دولتی از واگذاری اراضی خود به وزارت راه طفره رفتند، به درخواست وزارت راه، سازمان ثبت اسناد مربوط به اراضی را به نام وزارت راه ثبت می‌کند. از طرفی وزارت اقتصاد و دارایی نیز باید با بانک‌هایی که همکاری نمی‌کنند، برخورد کرده و طبق قانون آنها را جریمه کند که متاسفانه این موضوع هم به درستی اجرایی نمی‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: هم اکنون وزارت راه و شهرسازی در جایگاه سیاست گذار و تسهیل کننده نیست و نقش پیمانکاری به خود گرفته است و جای حضور انبوه سازان و بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن بسیار خالی است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: ضمن اینکه نقش وزارت راه و شهرسازی در حوزه های مهمی نظیر رانش و فرونشست زمین، حاشیه نشینی، بازآفرین شهری، طرحهای تفصیلی، طرح‌های جامع، سازمان نظام مهندسی دیده نمی‌شود به نحوی که بخش مسکن در وزارت راه زیر سایه حمل و نقل گم شده و این وزارتخانه بیشتر تمرکز خود را در حمل و نقل گذاشته است لذا اگر این وزارت خانه تفکیک شوند، بسیاری از مشکلات کنونی حل خواهد شد.

نظر شما