شناسهٔ خبر: 178064 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

دولت سیزدهم حجم تجارت ایران با کشورهای همسایه را به ۵۰ میلیارد دلار افزایش داد

اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حجم تجارت با کشورهای همسایه از ۲۰ میلیارد دلار در ابتدای دولت سیزدهم به ۵۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش «نماینده»، اصغر سلیمی در مورد اقدامات دولت در حوزه مبادلات اقتصادی گفت: بر اساس آمارها رشد ترانزیت بین المللی با تلاش های صورت گرفته دولت سیزدهم از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت رشد چشمگیری داشته و نسبت به مدت مشابه با رشد بیش از ۳۰ درصدی همراه بوده است.

عضو کمیسون اقتصادی مجلس بیان داشت: پس از هفت سال کاهش ترانزیت کالای خارجی از کشور، مسیر رشد ترانزیت در سال گذشته از سر گرفته شد و با عبور ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزارتن کالای خارجی از ایران، با رشد ۶۸ درصدی همراه بوده است.

نماینده مردم سمیرم با اشاره به گذرگاه شمال- جنوب و گشایش مسیر جدید برای توسعه کشور گفت: با توجه به شرایط جدید جهانی و قطع ارتباط روسیه با اروپا، کریدور شمال - جنوب با هدف حمل بار ترانزیتی بین هند و روسیه مورد توجه ناوگان ملی قرار گرفته است. این گذرگاه مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین کرده که کاهش ۴۰ درصدی زمان حمل بار تا رسیدن به مقصد و ۳۰ درصدی هزینه حمل را به دنبال خواهد داشت.

سلیمی تقویت تجارت خارجی با همسایگان را تحقق وعده رییس جمهور خواند و بیان داشت: حجم تجارت با کشورهای همسایه از ۲۰ میلیارد دلار در ابتدای دولت سیزدهم به ۵۰ میلیارد دلار افزایش یافته است و بر اساس آمارها ارائه شده صادرات کالاهای ایرانی به ۱۵ کشور همسایه هم رشد چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به افزایش صادرات نفت در دولت سیزدهم تصریح کرد: آمارهای اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی، افزایشی قابل توجهی یافته است. این میزان تولید بعد از اجرای کامل بازگشت تحریم‌ها به اقتصاد ایران و با خروج یک جانبه آمریکا از برجام، در سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

سلیمی با اشاره به وصول بخشی از مطالبات ارزی و درآمدهای ناشی از صادرات نفت با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم گفت: ۱/۶ میلیارد دلار از دارایی های ایران در عراق آزاد شد همچنین در سه ماه نخست سال جاری کل صادرات ایران به کشورهای همسایه ۴۳ درصد رشد حجمی داشته و وصول مطالبات حاصل از صادرات گاز به کشورهای همسایه نیز ۹۰درصد رشد داشته است.

نماینده مردم سمیرم با مثبت ارزیابی کردن اقدامات دولت در حوزه های اقتصادی بیان داشت: امیدواریم با تلاش های صورت گرفته دولت مردمی آیت الله رییسی هر چه زودتر مردم نتیجه این دستاورد را ببینند و این اقدامات بتواند مشکلات معیشتی مردم و جامعه را حل کند این مطالبه جدی نمایندگان و دولت است.

نظر شما