شناسهٔ خبر: 178058 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

جزییات تازه از توافق احتمالی/ برخی از نمایندگان برای پرداخت اجاره مسکن با مشکل مواجه‌اند

امیرآبادی یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات را خوب توصیف کرد و گفت: برجام و مساله مذاکرات برای حل مشکلات اقتصادی مردم است پس هر مذاکره‌ای که با حفظ حقوق، شأن و اقتدار ملت ایران به حل مشکلات اقتصادی منتج شود، مورد تایید نمایندگان مجلس است؛ ما کاری به شرق، غرب و آمریکا نداریم و فقط حقوق ملت برایمان مهم است.

به گزارش «نماینده»، احمد امیرآبادی فراهانی درباره واردات خودرو نیز اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی داخلی می‌گویند دست ما را نبسته و آزاد بگذارید، در این شرایط ما از فولکس واگن هم جلو می‌زنیم، اجازه دهید ما ضرر نکنیم و از تکنولوژی‌های روز استفاده کرده و محصولمان را به قیمت روز عرضه کنیم و در این صورت ما از شرکت‌های خودروساز خارجی هم بهتر می شویم؛ چون چنین توانی داریم. ما هم می گوییم بسم الله. اما نمی گذاریم ضمن داشتن انحصار، خودروهایتان را به قیمت آزاد بفروشید بعد هم مردم هزینه های مدیریتی شما را پرداخت کنند.

رییس فراکسیون ایثارگران مجلس همچنین درباره تبدیل وضعیت ایثارگران با بیان این آمار که حدود ۸۷ هزار نفر در دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون ایثارگران،‌ تبدیل وضعیت شدند در عین حال گفت:‌ اگر دستگاه‌ها کوتاهی کرده و تصور می‌کند با اخراج ایثارگران و عدم تبدیل وضعیت آن ها مجلس کوتاه می‌آید، اشتباه می‌کنند. اگر این تبدیل وضعیت تا پایان سال جاری صورت نگیرد، تلاش می‌کنیم تا آن را مجددا در بودجه ۱۴۰۲ تکرار کنیم.

امیرآبادی فراهانی نماینده قم و عضو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در خبرگزاری ایسنا به سوالات خبرنگار ایسنا پاسخ داد که در زیر می‌خوانید.

علیرغم مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی، هنوز برخی از دستگاه‌ها قانون را اجرا نکرده و نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی مشمولین اقدامی انجام ندادند. مجلس از بعد نظارتی چه اقدامی انجام داده است؟

در حال حاضر تعداد زیادی از دستگاه‌ها اقدام به تبدیل وضعیت کارمندان مشمول قانون کرده‌اند. این کار تقریبا در وزارت نفت به مرحله آخر رسیده و حدود ۳۶ هزار نفر تبدیل وضعیت می‌شوند. در وزارت بهداشت هم تعداد زیادی تبدیل وضعیت شده و تعداد زیادی هم در مرحله آخر قرار دارند که مجموعا حدود ۶۳ هزار نفر تبدیل وضعیت خواهند شد. در مجموعه دولت نیز تبدیل وضعیت حدود ۸۷ هزار نفر در دستگاه‌های مختلف انجام شده است.

اهرا قرار شده در بازه زمانی ۱۲۰ روزه، ۵۰ میلیون بشکه نفت به کشورهایی فروخته شود که تاکنون حق خرید نفت بدون اجازه آمریکا را نداشته‌اند

در این بین هنوز شرکت مخابرات برای انجام این قانون کارشکنی می‌کند. وزیر ارتباطات یکسری اقدامات و کمک‌هایی را انجام داده اما شرکت مخابرات با کوتاهی، قانون‌شکنی می‌کند. در همین راستا ما طرحی تهیه کردیم که به موجب آن ۱۸ درصد سهم دولت در شرکت مخابرات به عنوان سهام ممتاز تعریف می‌شود. همچنین در این طرح ودیعه مردم در شرکت مخابرات برای تلفن‌های ثابت، تبدیل به سهام مدیریتی می‌شود و مدیریت آن در اختیار دولت قرار می‌گیرد. با این طرح وزارت ارتباطات به عنوان دستگاه تخصصی مکلف می‌شود صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیأت مدیره و مدیران مخابرات را تأیید کند، این همان کاری است که بانک مرکزی برای بانک‌ها انجام می‌دهد. این موضوع در طرح پیش‌بینی و بارگذاری شده که ان شاءالله به زودی به کمیسیون تخصصی برای ادامه مراحل قانون‌گذاری ارجاع می‌شود.

با چند نفر از نمایندگان هم این موضوع را در قالب سوال از وزیر ارتباطات پیگیری می‌کنیم. سوالاتی که از تعداد دیگری از دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، وزارت اقتصاد برای برخی از بانک‌ها پرسیده شده و باید به زودی وزرا در مجلس پاسخگو باشند. استنکاف برخی از دستگاه‌ها برای تبدیل وضعیت ایثارگران و اجرای این قانون را در قالب ماده ۲۳۴ آیین‌نامه پیگیری خواهیم کرد.

با توجه به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ موضوع اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران آمده است، آیا مهلت اجرای این قانون تا پایان سال خواهد بود؟

موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران در بودجه‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آمده است، منتها اگر دستگاه‌ها کوتاهی کرده و تصور می‌کنند با اخراج ایثارگران و عدم تبدیل وضعیت آن ها مجلس کوتاه می‌آید، اشتباه می‌کنند. اگر این تبدیل وضعیت تا پایان سال جاری صورت نگیرد، تلاش می‌کنیم تا آن را مجددا در بودجه ۱۴۰۲ تکرار کنیم. البته که طبق مذاکرات صورت گرفته با دیوان عدالت اداری، نظر تخصصی دیوان بر این است که به دلیل آنکه این موضوع به عنوان حقوق مکتسبه محسوب می شود، حتی در صورت قید نشدن در بودجه ۱۴۰۲، در صورت شکایت ایثارگران به دیوان عدالت اداری، دیوان در سال‌های آینده رأی به نفع ایثارگران خواهد داد.

با این وجود ما از دولت انقلابی می‌خواهیم به این موضوع توجه کند. انصافا هم این اواخر با تغییرات صورت گرفته توسط آقای لطیفی رئیس سازمان امور استخدامی در برخی از بخش‌های این سازمان، همکاری‌ها با ایثارگران و فراکسیون ایثارگران خوب شده است. انصافا برخی از دستگاه‌ها هم خوب پیش‌ می روند که نمونه آن وزارت کشور و شهرداری‌هاست. مشخصا شهرداری تهران پیگیری‌های خوبی انجام داده ولی به هر حال برخی از دستگاه‌ها کوتاهی‌هایی داشتند که باید برای پیشبرد کار کمک کنند.

یکی دیگر از مشکلات ایثارگران بحث ارائه خدمات درمانی و عدم پوشش کافی بیمه دی است، در این باره چه اقدامی می توان انجام داد؟

براساس اطلاعاتم، بحث بیمه درمان خانواده شهدا و ایثارگران به بیمه دی محول شده منتها بیمه دی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارد. در این باره صحبتی با آقای میرکاظمی شده تا مبلغی کمک شود، شنیدم قرار است حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به بیمه دی تخصیص پیدا کند. با فرض این اتفاق وضعیت خیلی بهتر می‌شود البته که باید هر چه زودتر حق بیمه برای درمان ایثارگران به شرکت بیمه دی پرداخت شود.

اختصاص سهام برخی شرکت‌ها به خانواده‌های ایثارگران و عدم توانایی فروش سهام آن‌ها از دیگر مشکلات خانواده‌های ایثارگران است، چه اقدامی می‌توان برای آن‌ها انجام داد؟

بخشی از مدیریت سهام خانواده‌های شهدا و ایثارگران برعهده بنیاد شهید است و عمده سهام مربوط به خود افراد است که باید مراقبت کرده و با مشورت با افراد متخصص نسبت به خرید و فروش سهام‌شان در بورس اقدام کنند. منتها به طور کلی آقای قاضی‌زاده هاشمی برنامه مفصلی برای ایثارگران و بنیاد شهید دارد.

متاسفانه در این بین جوسازی‌های زیادی علیه آقای قاضی‌زاده شده و حتی تجمعاتی علیه او برگزار کردند. مردم هوشیار و مراقب باشند که براساس اطلاعات به دست آمده از دستگاه‌های امنیتی، برخی از این تجمعات پشت پرده‌هایی دارد؛ رییس بنیاد شهید سفری به عراق داشت که علیه او جو بدبینی در بین ایثارگران و مردم به وجود آمد. گفته شد سفر آقای قاضی‌زاده به عراق برای این است که به عراقی‌هایی که در جنگ ایران و عراق صدمه دیدند، خدمات دهند. موضوعی که اساسا درست نیست چون برنامه بنیاد شهید عراق برای ارائه خدمات به شهدای جنگ داعش بوده و همچنین برای کسانی است که در ایران علیه صدام جنگیدند و نخست وزیر عراق برای آن ها برنامه جداگانه‌ای دارد، پس ربطی به آقای قاضی‌زاده ندارد

آقای قاضی‌زاده به عراق سفر کرد تا از استاندار کربلا و نجف برای ساخت هتل زمین بگیرد که به جامعه هدف خود خدمات بدهد. همچنین بخش اقتصادی بنیاد شهید ایران قراردادی با بنیاد شهید عراق منعقد کرد تا در مسکن‌سازی با آن ها همکاری کند نه اینکه به صورت رایگان مسکن برای آنها ساخته شود. این اقدام به معنای صادرات مصالح از کشورمان به عراق وهمچنین اشتغال برای ایرانیان است که آورده‌ای برای بنیاد شهید هم خواهد داشت.

غربی‌ها به خصوص آمریکا جنگ به راه می اندازند تا اسلحه بفروشند و بعد از اتمام جنگ، علاوه بر وارد کردن شرکت‌های امنیتی‌شان، شرکت‌های عمرانی‌شان را وارد همان کشور کرده تا سود ببرند. حال ما اصلا جنگی راه نینداختیم و کشور همسایه برای مشارکت در ساخت و ساز از ما درخواست کمک کرده است. در این باره علیه بنیاد شهید و دولت جوسازی زیادی شد. باید رسانه‌ها و آگاهان سیاسی منصف اطلاع‌رسانی درستی به مردم داشته باشند چون برخی از افراد در فضای مجازی با بیان مطالبی به دنبال منافع خودشان و مستکبران هستند.

این توضیحات شما بدان معناست که بنیاد شهید برنامه مدونی برای بهبود وضعیت معیشت ایثارگران دارد؟

بنیاد شهید برنامه‌ای برای بهبود وضعیت معیشت، حل مشکل مسکن و درمان ایثارگران دارد. البته ما چند مسئله با سازمان برنامه و بودجه داریم؛ یکی بحث حق پرستاری جانبازان است که باید طبق قانون این میزان به اندازه افزایش حقوق و دستمزد کارگران بوده و اضافه هم شود، پس تامین اعتبار برعهده سازمان برنامه و بودجه است که از طریق آقای میرکاظمی پیگیری می کنیم.

بحث دیگر پرداخت کمک معیشت و مستمری والدین شهدا است. حقوق آن‌ها تا پارسال دو میلیون تومان بود که طبق مصوبه بودجه ۱۴۰۱ حداقل حقوق به اندازه حقوق کارمندان تعیین شد البته که سازمان برنامه می‌گوید اعتباری برای پرداخت ندارد. درباره اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد هم بحثی صورت گرفته که براساس قانون کار ۱۲ هزار نفر مشمول می شوند، منتظر تأمین منابع هستیم تا حکم استخدامی آن‌ها صادر شود.

یکی از موضوعات به وجود آمده در جریان حج تمتع امسال، بازداشت یکی از زائران ایرانی است که قصد عکاسی با تصویر شهید سلیمانی در کنار کعبه را داشته است. با توجه به اینکه شما نایب رئیس فراکسیون زیارت هستید، چه اطلاعاتی درباره آخرین وضعیت زائر ایرانی بازداشت شده دارید؟

طبق صحبت با آقایان وزارت خارجه، آن‌ها با بهانه‌هایی این فرد را دستگیر کردند. البته تنها صحبت از دستگیری یک مورد خاص شده که در حال عکاسی بوده است و ظاهرا چند نفر دیگر هم بوده اند؛ به هر حال وزارت خارجه و مشخصا معاون کنسولی این وزارتخانه در حال پیگیری است تا سریع‌تر این افراد آزاد شوند. قرار است، گفت‌وگوهایی در سطح سیاسی بین ایران و عربستان شروع شود و احتمالا در جریان این گفت‌وگوها این موضوع مطرح و حل خواهد شد. درخواست ما از دولت عربستان این است که نسبت به آزادی ایرانیان در مراسم حج تمتع ورود کنند. آن‌ها زائر بیت‌الله الحرام بودند پس احترام آن‌ها را نگه داشته و هر چه زودتر آزاد کنند

اطلاعی دارید که چه زمانی قرار است مجددا حج عمره برگزار شود؟

آقای حسینی رئیس سازمان حج برای شروع مراسم حج عمره مذاکراتی با مسئولین عربستانی داشته اند. قرار است، آقای حسینی با حضور در فراکسیون زیارت توضیحاتی ارائه کند.

با توجه به عضویت شما در کمیسیون اقتصادی مجلس، بعد از اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور مجلس قرار گرفت نگرانی در بین مردم از این بابت به وجود آمد که این مالیات شامل سپرده‌های بانکی آن‌ها شود. آیا چنین چیزی در طرح پیش‌بینی شده است؟

در این طرح چیزی به عنوان مالیات بر سپرده‌های بانکی مردم وجود ندارد، چون حتی کمیسیون اقتصادی مخالف مالیات بر سپرده اشخاص حقوقی بود که در بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است. ما الان در حال پیگیری هستیم که این موضوع از بودجه حذف شود. اگر قرار بر ورود به سپرده‌های مردم باشد بحث پولشویی و خروج منابع مردم از بانک‌ها رخ می‌دهد.

بیشترین مسئله ما بحث سرمایه‌های منقول و غیرمنقول است که بعضا سودهای آنچنانی به جیب دلالان وارد می‌کند. مثلا طرف زمینی را خریداری می‌کند و در عرض یک سال میلیاردها سود به دست می‌آورد پس باید مالیات آن را پرداخت کند. در موضوع مسکن هم اگر خانه‌ای علاوه بر نیاز فرد خریداری شده و اقدام به خرید و فروش می‌شود باید به دولت مالیات دهند. در مواردی هم تورم باعث می‌شود که افراد به سودهای کلان برسند. طبیعتا اگر کسی در بازارهای مختلف مثل ملک، طلا و خودرو ورود می‌کنند و سودهای آنچنانی به دست می‌آورد باید مالیات آن را هم پرداخت کند.

آیا پیش‌بینی‌هایی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم با قانونی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه صورت گرفته است؟

طبق بازدید از وزارت ارتباطات، تمام درگاه‌های ارتباطی دولت در یک پنجره واحد در حال تجمیع شدن است. همه مردم می‌توانند به این پنجره واحد دسترسی پیدا کنند که این کار بزرگی است. قرار بود این کار تا پایان ۱۴۰۱ به اتمام برسد اما زودتر از موعد یعنی در شهریورماه همه دستگاه‌های کشور اطلاعات خود در درگاه‌های الکترونیکی را یکپارچه کرده و در پنجره واحد دولت قرار می دهند. ما حتی تأکید کردیم که درگاه قانون‌گذاری و دسترسی مردم به قوانین مختلف نیز در این درگاه قید شود، این کار بسیار خوبی است که دولت در حال انجام دادن است.با این کار خدمات رسانی و دسترسی‌ها آسان شده و همه چیز در پنجره واحد قرار می گیرد و حتی باعث کاهش ترافیک هم می‌شود.

یکی دیگراز موضوعات مورد گلایه مردم مربوط به کیفیت پایین خودروهای داخلی است تا جایی که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در موارد متعددی به بیان انتقاداتی پرداخته است؛ راهکار مجلس در بودجه ۱۴۰۱ واردات خودرو برای رقابتی کردن بازار بود اما آیا این راهکار به تنهایی برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی و داشتن حق طبیعی خودروی با کیفیت برای مردم کافی است؟

برای بررسی کیفیت خودرو باید به زنجیره تولید آن نگاه کرد؛ بخشی از تولید خودرو به فولاد و ورق وابسته است و همین امر نشان از اهمیت ارزیابی کیفیت و قیمت فولاد دارد. بخشی هم مربوط به موتور و مباحثی مانند شیشه است پس باید در بررسی وضعیت خودرو و کیفیت آن به تمامی این عوامل توجه کرد.

در همین راستا چندی پیش به آقای رییسی گفتم که نباید دولت زلف سهام ۱۳ درصد خود در ایران خودرو و سایپا را به سهام دیگران ببندد؛ به ایشان گفتم که اجازه ندهید هزینه های ایران خودرو و سایپا به دولت تحمیل شود؛ البته ما در هیأت واگذاری در وزارت اقتصاد، واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی را به بخش غیردولتی تصویب کردیم و باید سهام دولت در ایران خودرو و سایپا واگذار شود، سازمان خصوصی سازی نیز مکلف به واگذاری سهام دولت شد، اما نبود رقابت سالم در کشور و اجازه ندادن به شرکت‌های خودروسازی برای تعیین قیمت ها به صورت آزاد، باعث این وضعیت شده است.

مثلا شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا می‌گویند که هزینه تمام شده تولید پژوپارس ۵۰۰ میلیون تومان است؛ می‌گوییم آن‌ها مجوز عرضه پژوپارس با همین قیمت را در بازار داشته باشند منتها مجوز واردات به سایر شرکت‌های خودروسازی دنیا به ایران هم داده شود چون اصلا راضی نیستیم که آقایان در ایران خودرو و ساپیا ضرر بدهند. آن‌ها هم باید بتوانند خودروهایشان را به قیمت آزاد بفروشند اما اجازه واردات سایر خودروهای تولیدی دنیا هم داده شود و آن ها هم از بازار ایران استفاده کنند و مردم حق انتخاب داشته باشند. اصلا آن شرکت‌های خودروسازی وارد کشور شوند که با ملت ایران مشکل ندارند

آیا این حرف شما را به عنوان راهکار مجادله‌ای تلقی شود یا اینکه یک راهی برای حل مشکل می‌دانید؟

این یک راه حل است؛ ما براساس ادعای شرکت‌های خودروسازی داخلی تصمیم گیری می‌کنیم. آن‌ها می‌گویند دست ما را نبسته و آزاد بگذارید، در این شرایط ما از فولکس واگن هم جلو می‌زنیم، اجازه دهید ما ضرر نکنیم و از تکنولوژی‌های روز استفاده کرده و محصول‌مان را به قیمت روز عرضه کنیم و در این صورت ما از شرکت‌های خودروساز خارجی هم بهتر می‌شویم چون چنین توانی داریم. ما هم می‌گوییم بسم الله. اما نمی‌گذاریم ضمن داشتن انحصار، خودروهای‌تان را به قیمت آزاد بفروشید بعد هم مردم هزینه‌های مدیریتی شما را پرداخت کنند.

مردم با واردات خودرو حق انتخاب خواهند داشت؛ شاید مردم در روزهای اول فولکس واگن را انتخاب کنند اما ممکن است بعد از چند وقت به این نتیجه برسند که کیفیت خودروهای ایران خودرو بهتر شده و آن را انتخاب کنند. هیچ اشکالی ندارد چون بازار رقابتی است.

موضوع دیگر به شفافیت آرای نمایندگان بر می‌گردد؛ مجلس یازدهم وارد سومین سال فعالیتش شده و همچنان عده‌ای مطالبه شفافیت را بیان می‌کنند، مطالبه‌ای که مجلس در پاسخ به آن طرح شفافیت قوای سه گانه را به تصویب رساند و در آن درگاهی به نام پارلمان مجازی پیش بینی کرد. چقدر این سایت می‌تواند توقع مردم درباره شفافیت آرای نمایندگان را برآورده کند؟

در حال حاضر منتشر شدن آرای نمایندگان در پارلمان مجازی اختیاری است. برخی از نمایندگان اجازه‌ای به انفورماتیک مجلس داده‌اند تا رأی‌هایشان را در پارلمان مجازی اعلام کنند و این کار صورت می‌گیرد. البته با قانونی‌شدن طرح شفافیت قوای سه گانه همه نمایندگان ملزم به اعلام رأی‌شان خواهند شد منتها شروطی هم دارد از جمله اینکه آرای مهم همچون آرای برجام و معاهدات بین‌المللی منتشر شده و آرای مربوط به اشخاص همچون انتخابات هیأت رئیسه و انتخابات‌های داخلی مجلس منتشر نمی‌شود.

علاوه بر موضوع شفافیت، از ابتدای مجلس یازدهم حواشی حول مجلس به وجود آمده است. برخی معتقدند بخشی از علت به وجود آمدن چنین حواشی به عملکرد برخی از نمایندگان همچون ارائه برخی طرح‌ها بر می‌گردد. چقدر با این موضوع موافقید؟

برخی از همکاران در ابتدای مجلس یازدهم تجربه کافی در امور تقنینی و قانون‌گذاری نداشتند و به همین دلیل برخی حاشیه ها ایجاد شد، در صورتی که چنین اتفاقاتی در ادوار قبلی مجلس هم رخ می‌داد؛ مگر در مجالس نهم و دهم به نمایندگان خودروهای پژو پارس و سوزوکی ندادند پس چرا هیچ فردی حاشیه سازی نکرد؟ در مجلس دهم ماشین پارس به عنوان ماشین نمایندگی و سوزوکی به عنوان خودروی مازاد دراختیار نمایندگان قرار گرفت.

در موضوع خرید خودرو برای نمایندگان مجلس یازدهم، قرار بود ماشین پارس خریداری شود اما اعلام شد که تولید خودروی پارس اتوماتیک متوقف شده است، پس دو پیشنهاد را مطرح کردند؛ خودروی دنا پلاس بدهند یا اینکه مجلس برای تولید ماشین تارا صبر کند. همان زمان درباره نحوه واگذاری دناپلاس به نمایندگان نیز بحث شد؛ یک نظر این بود که دناپلاس با سند به نام مجلس در اختیار نمایندگان قرار داده شود و ماهیانه قسط آن از حقوق نمایندگان کم شود، همچنین نماینده حق فروش نداشته و باید همه هزینه‌های خودرو را هم بدهد. نظر دیگر این بود که خودرو با راننده در اختیار نماینده قرار گرفته و هزینه خرید و تعمیرات آن بر عهده مجلس باشد. بر اساس محاسبات صورت گرفته با شیوه دوم چند صد میلیارد به ضرر مجلس تمام می شد و در نهایت بعد از چهار سال ماشین مستهلک روی دست مجلس می ماند که به ضرر بیت‌المال بود.

پس ما رویکرد اول را انجام دادیم که به نفع بیت‌المال بود؛ ماشینی را خریداری کرده تا نماینده به صورت ماهیانه اقساط آن را پرداخت ‌کند، حق خرید و فروش هم نداشته و تمام هزینه‌های خودرو هم با خود نماینده باشد. وقتی که وزرا برای انجام کارهایشان چندین ماشین و راننده در اختیار دارند آیا نباید حداقل شرایط برای یک نماینده برای انجام کارهای مردم در حوزه انتخابیه شان فراهم شود؟ دنا پلاس تنها بهانه‌ای برای زدن مجلس بود.

موضوع دیگر درباره پرداخت ودیعه مسکن به نمایندگان بود. در ابتدای هر دوره، مجلس مبلغی به نمایندگان برای اجاره خانه در تهران پرداخت می‌کند که این میزان در سال اول مجلس یازدهم ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن بود که این پول هم به صورت ماهیانه از حقوق نماینده کم می‌شود. این پول حقوق نبوده و یک وام است. ممکن است بگویند کارمندان هم به اجبار از شهرستان به تهران منتقل می شوند اما به همین کارمند، مدیرکل و مسوول خانه سازمانی داده می‌شود در صورتی که چنین امکاناتی برای نمایندگان وجود ندارد. همین الان ما نماینده‌ای داریم که می‌گوید صاحبخانه او اجاره را دو برابر کرده و برای پرداخت اجاره و ودیعه مسکن با مشکل مواجه شده است.

موضوع دیگر در ارائه طرح‌ها است. هر نماینده به موجب قانون اختیار تهیه و ارائه طرحی را دارد اما تا وقتی آن طرح به قانون تبدیل نشده، اساسا قابل بحث نیست. هر نماینده پاسخگوی رفتار خودش است و این با شرایط دولت فرق می‌کند که رئیس جمهور باید پاسخگوی اعمال وزیرش باشد چون توانایی برکناری وزیرش را دارد اما آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس که نمی‌تواند نماینده‌ای را برکنار کند. نماینده آزاد است و باید نسبت به رفتار و عملکرد خود پاسخگو باشد.

براساس تجربه من در نمایندگی و با توجه به دوره‌های قبلی، اعلام می کنم که مجلس یازدهم مجلس بسیار سالمی است. ما در مجلس نمایندگانی داریم که در نامه‌ای به هیأت رییسه خواسته اند که حقوق آنها افزایش پیدا نکند، وضعیتی که در دوره‌های قبل شاهد نبودیم. یا نماینده‌ای را داریم که در نامه‌ای از هیأت رئیسه خواسته از حقوقش پول ناهار یا استفاده‌های دیگر را کم کنند. یا اینکه در این دوره تعداد متقاضیان سفرهای خارجی بسیار کم است.

مجلس یازدهم، مجلس خوبی است اما ایرادش این است که تعداد زیادی از نمایندگان دوره اولی هستند و تجربه کمی دارند. اگر اکثریت نمایندگان مجلس فعلی برای دوره بعدی مجلس نیز رأی آورند، بهترین مجلس بعد از انقلاب را تشکیل خواهند داد که این موضوع به روحیه کاری و جهادی این نمایندگان بازمی گردد.

شما در بخشی از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره داشتید که نمایندگان مسئول رفتار خود هستند حال اینکه طبق مطالبه رهبری، قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تصویب شد و براساس آن هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل شد. یکی از انتقادات به عملکرد مجلس یازدهم به عملکرد هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان برمی‌گردد. ارزیابی شما از عملکرد هیات نظارت چیست؟

تعداد پرونده‌های هیات نظارت در مجلس یازدهم کم شده و به همین دلیل تعداد جلسات هیات در این دوره به کمترین جلسات رسیده است. اما به طور کلی اگر نماینده‌ای رفتاری خارج از حوزه نمایندگی انجام می‌دهد، باید قوه قضاییه به آن ورود کند نه اینکه هیأت نظارت به آن ورودی داشته باشد. مثلا اگر من در خیابان راه می روم و با یک شهروند دچار درگیری یا زد و خورد، می‌شوم این دیگر ربطی به نمایندگی من ندارد. همان جا دادستان آن شهر می‌تواند حکم بازداشت من را صادر کند. رسیدگی های هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به وظایف نمایندگان بازمی‌گردد.

به طور مثال در گذشته صحبتی علیه رئیس وقت قوه قضاییه مطرح کردم که بنا بر گفته معاون وقت دادستان تهران، دستور بازداشتم صادر شده بود. همان زمان پاسخ دادم که اگر صحبتم براساس وظایف نمایندگی بوده پس باید موضوع به هیأت نظارت ارجاع شود. همچنین در ادوار قبلی قوه قضاییه پرونده‌هایی علیه نمایندگان تشکیل می شد، در صورتی که نماینده آن کار را براساس وظایف نمایندگی‌اش انجام داده بود.

در حال حاضر ارتباطی بین قوای مقننه و قضاییه وجود دارد و تفاهم‌نامه مشترک خوبی در بحث قوانین، مقررات، طرح‌ها، لوایح و همکاری‌های نمایندگان در استان‌ها با مجموعه قوه قضاییه منعقد شده است.

برخی معتقدند که علت ملاحظات هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به دلیل مسائل صنفی و مواجهه با نمایندگان است؟

یکی از آسیب ها در ادوار مختلف مجلس مربوط به آرای نماینده به نماینده دیگر است که نمونه بارز آن را می‌توان در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان دید؛ رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نایب رییس اول مجلس است که باید هر سال از مجلس رای بگیرد پس به رای نمایندگان نیاز دارد. احتمالا اگر من هم رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بودم، یکسری ملاحظات را در نظر می گرفتم.

از آن جا که از شما به عنوان یکی از نمایندگان حامی دولت سیزدهم نام برده می شود، عملکرد دولت را در یک سال گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟ به باور شما دولت چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟

دولت در جراحی اقتصادی با شجاعت کار بزرگی را انجام داد و جلوی نابودی اقتصاد کشور را گرفت، همچنین در سیاست خارجی منطقه ای هم عملکرد بسیار خوبی داشت. سفرهای استانی رییس جمهوری و حضور در میان مردم به خصوص بعد از وقوع بحران ها از نقاط بسیار خوب کارنامه دولت محسوب می شود. هماهنگی و همراهی با مجلس نیز از دیگر نقاط قوت دولت است به طوری که آقای رییس جمهور با تمامی مجامع نمایندگان استان ها جلسه تشکیل داده، رویکردی که در دولت قبل وجود نداشت.

یکی دیگر از دستاوردهای دولت در بحث مذاکرات هسته ای است. در این دوراز مذاکرات پیوست رسانه ای به خوبی رعایت شد به طوری که اتفاقات رخ داده در این دور از مذاکرات این قابلیت را داشت که پاشنه آشیل کشور شود و حتی تکانه‌ای به اقتصاد دهد اما به دلیل مدیریت رسانه‌ای، این اتفاق رخ نداد. ما به آقایان دولت توصیه کردیم که بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات، تفاوت این دور از مذاکرات با دور قبل را برای مردم توضیح دهند.

اصلی‌ترین نقطه ضعف دولت هم بحث اطلاع رسانی است؛ متاسفانه کارهایی که دولت انجام می‌دهد، به خوبی اطلاع‌رسانی نمی‌شود. همچنین هماهنگی لازم در بدنه دولت بسیار کم است. خود رییس جمهور بسیار باانرژی کار می کند و باید برخی از وزرای دولت هم مثل رییس جمهور تحرک داشته باشند.

شما برای رفع این نقاط ضعف در کارنامه یک سال گذشته دولت سیزدهم چه پیشنهادی دارید؟

باید رسانه‌ها به دولت برای اطلاع رسانی از اقداماتش به مردم کمک کنند. مقام معظم رهبری هم در دیدار با نمایندگان فرمودند که بخشی از جهاد تبیین برعهده نمایندگان است. دولت به معنای حاکمیت است و مردم تمامی امور حتی مجلس و شهرداری را از چشم دولت می‌بینند به خصوص که در حال حاضر قوای مقننه و مجریه از یک جناح سیاسی هستند لذا باید اقدامات دولت برای مردم تبیین و اطلاع رسانی شود تا مردم در جریان خدمات قرار گیرند. البته مشکلات و کمبودها و نارسایی‌ها هم با صداقت با مردم در میان گذاشته شود.

بعد از منتفی شدن استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار شد تا دولت لایحه تفکیک وزارت صمت را به مجلس ارائه کند. این لایحه چه زمانی به مجلس ارائه می شود؟

قرار شده کمیسیون اجتماعی مجلس طرح تفکیک وزارت صمت را آماده کرده و ایراد شورای نگهبان را برطرف کند. همچنین دولت هم با ارسال نامه ای به شورای نگهبان، بار مالی اجرای این قانون را بپذیرد.

بعد از تفیک وزارت صمت، نحوه معرفی وزرا چگونه خواهد بود؟

این موضوع هم بعد از قانونی شدن تفکیک وزارت صمت مشخص می شود و باید مساله را در طرح ارائه شده، حل کنیم.

یکی از موضوعات مورد انتقاد عموم مردم درباره به سرانجام نرسیدن گزارش های تحقیق و تفحص و همچنین گزارش های مربوط به تخلفات با استناد به ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی است. آیا نباید قوه قضاییه هر چه سریعتر این گزارش ها را مورد بررسی قرار دهد؟

این موضوع در آخرین جلسه سران قوا مطرح شد؛ نظر آقای اژه‌ای این است که یکسری از تحقیق و تفحص‌ها بیشتر جنبه گزارش داشته، فاقد اسناد و مدارک بوده و در حد دادخواست است. با این وجود رییس قوه قضاییه با عنایت ویژه شعبه ویژه ای برای رسیدگی به گزارش های مجلس تعیین کرده است.

یکی از این گزارش ها مربوط به تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان و با بیان آمار ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف است.

تخلف با جرم فرق می کند. فرقی بین تخلف و یا وقوع جرم به میزان ۹۲ هزار میلیارد تومان وجود دارد، در این جا تخلف یعنی پولی جابه جا نشده و جرم آن است که این میزان دزدیده و اختلاس شده است. علاوه بر این باید قوه قضاییه این تخلفات را بررسی کرده و در صورت اثبات از سوی دادگاه، برای جرم مرتکب شده مجازات تعیین شود.

انتقاد به نحوه ارائه گزارش تحقیق و تفحص‌ها را قبول دارم چون بعضا این گزارش‌ها باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شودمثلا درباره واردات نهاده، باید بعد از ترخیص گمرک و انجام کارهای مربوطه، نهاده به بازارگاه داده شود حالا ممکن است با تصمیم وزیر، نهاده قبل از ترخیص گمرک به بازارگاه عرضه شود با این استدلال که جلوی افزایش قیمت و ایجاد بحران گرفته شود. شاید این کار از نظر قانونی تخلف محسوب شود اما وزیر استدلالی برای کارش دارد.در این شرایط مجلس از بازارگاه تحقیق و تفحص می‌کند و در گزارش قید می‌شود که مثلا ۲ میلیون تن گندم و ۵ میلیون تن ذرت قبل از ترخیص گمرک به بازارگاه عرضه شده و تخلف صورت گرفته است، بعد همین گزارش در رسانه ها به عنوان دزدی بیان می‌شود.

در همین باره انتقاداتی به این نحوه گزارش های تحقیق و تفحص وجود دارد. چقدر این انتقادات را قبول دارید؟

این انتقاد وارد است چون بعضا این گزارش ها باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود. در صورتی که این گزارش ابتدا باید توسط دستگاه قضا بررسی و پیگیری می‌شد و سپس منتشر می‌شد. مثلا بعد از انتشار گزارش تفحص از فولاد مبارکه در فضای مجازی مطلبی پخش شد که اگر تیم مذاکره کننده به جای مذاکرات، جلوی تخلف فولاد را می گرفت، آورده ۹۲ هزار میلیارد تومانی برای کشور داشت.

موضوع دیگر این روزها، مذاکرات است. با توجه به اینکه هنوز نتیجه مذاکرات مشخص نشده، فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات را چگونه ارزیای می کنید؟

با توجه به اینکه توضیحاتی از جزییات مذاکرات به مجلس داده شده، فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات خوب است. در جلسه غیرعلنی اخیر یکی از نمایندگان ضمن بیان انتقاداتی مطرح می کرد که ما به ازای مذاکرات، امتیازاتی نگرفتیم که آقای باقری در پاسخ به چگونگی فروش نفت و راستی آزمایی آن اشاره کرد. ظاهرا قرار شده در بازه زمانی ۱۲۰ روزه، ۵۰ میلیون بشکه نفت به کشورهایی فروخته شود که تاکنون حق خرید نفت بدون اجازه آمریکا را نداشته‌اند، در این شرایط ما می‌توانیم راستی آزمایی کنیم که آمریکا در رفع تحریم‌ها راست و یا دروغ می‌گوید؛ این یک روش هوشمندانه است چون در حال حاضر که کشورهایی مانند چین از ما نفت خریداری می‌کنند.

با وجودی که شما فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات را مثبت تلقی کردید اما همچنان تعدادی از نمایندگان مجلس که در دولت قبل انتقادات تندی به تیم مذاکره کننده مطرح می‌کردند، در این دور از مذاکرات همین انتقادات را به تیم جدید بیان می‌کنند.

این موضوع دارای اشکال نیست؛ مجلس به تیم و کمیته هسته ای اعتماد کرده است. اعضای کمیته هسته ای منتخب رهبری هستند و آقای قالیباف هم به نمایندگی از مجلس عضو کمیته هسته‌ای است و گزارشاتی در خصوص مباحث و تصمیمات مربوط به مذاکرات هسته‌ای را به نمایندگان در جلسات غیرعلنی ارائه می‌کند. نمایندگان هم به رییس مجلس اعتماد دارند.

تیم جدید مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اطلاعات و جزییات را در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد، کاری که تیم قبلی مذاکره کننده انجام نمی‌داد. به هرحال برای ما به عنوان نماینده مردم این مهم است که تیم مذاکره کننده با اقتدار مذاکره کرده و از حقوق ملت دفاع کند، این موضوع در کنار نتیجه مذاکرات برای نمایندگان اهمیت دارد.

به طور کلی برجام و مساله مذاکرات برای حل مشکلات اقتصادی مردم است پس هر مذاکره‌ای که با حفظ حقوق، شأن و اقتدار ملت ایران به حل مشکلات اقتصادی منتج شود، مورد تایید نمایندگان مجلس است؛ ما کاری به شرق، غرب و آمریکا نداریم و فقط حقوق ملت برایمان مهم است، این نظری است که دولت هم بر آن پافشاری می‌کند. در این بین ممکن است یک عده‌ای از نمایندگان درباره روش‌های مذاکرات نظرات متفاوتی داشته باشند.

نظر شما