شناسهٔ خبر: 178040 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پرونده پادمانی ایران بسته شود

محمد رشیدی نماینده کرمانشاه عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا، گفت: ایران از هیچ کدام اظهارات و مواضعی که از ابتدا درباره مذاکرات و احیای برجام مطرح کرده، عدول نکرده است یا خواسته‌های فرابرجامی نداشته است و در پاسخ خود به اتحادیه اروپا حفظ عزت و مصالح نظام را مدنظر داشته است.

به گزارش «نماینده»، محمد رشیدی در خصوص پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا و مواضع جمهوری اسلامی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ کدام اظهارات و مواضعی که از ابتدا درباره مذاکرات و احیای برجام مطرح کرده، عدول نکرده است یا خواسته‌های فرابرجامی نداشته است اما طرف‌های مقابل بسیار زیاده‌خواه هستند و در شرایط مختلف نظرات متفاوتی را بیان کردند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: غربی‌ها و آمریکا می‌خواهند که ایران غنی سازی خود را تا میزان ۲۰ درصد متوقف کند، آنها دنبال کسب بیشترین امتیاز هستند در حالی که مکی خواهند کمترین امتیازات را به ایران بدهند.

وی یادآور شد: حفظ عزت و مصالح نظام جمهوری اسلامی اولویت ماست و در تمام دوران مذاکرات و پاسخی که به اتحادیه اروپا اعلام کردیم خواستار لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و تضمین اقتصادی بودیم که از روز نخست هم مطرح کردیم. قانون اقدام راهبردی مجلس نیز بر حفظ عزت و کرامت ملت ایران و دستاوردهای جمهوری اسلامی تاکید شده است.

رشیدی با بیان اینکه ایران بر تحقق مواضع خود اصرار دارد، گفت: آنها می‌خواهند ایران را در شرایط سخت قرار دهند. در ظاهر توافقی به نام برجام امضا شد اما عملا برای ما دستاوردی نداشت لذا این‌بار اجازه نمی‌دهیم که تجربه تلخ گذشته تکرار شود. بنابراین بر راستی‌آزمایی رفع همه تحریم‌ها، اجرای تعهدات برجامی و اخذ تضمین اقتصادی برای احیای برجام تاکید داریم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: مسائل پادمانی هم باید منتفی شود، دروبین‌های آژانس در چارچوب توافق اطلاعات لازم را ثبت می‌کنند و بیش از آن لازم نیست. متاسفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال ماجراجویی است تا شرایطی را ایجاد کند که ایران باز در بن بست قرار گیرد یا اما و اگر هایی ایجاد کند که توافق را تحت تاثیر قرار دهد اما ما معتقدیم که توافق باید روشن و بدون چالش باشد لذا خواستیم که پرونده پادمانی ایران بسته شود.

نظر شما