شناسهٔ خبر: 177936 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مصوبه کنکوری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی جامعه را طبقاتی می‌کند/ مافیای آموزشی با مصوبه جدید جان تازه می‌گیرد

احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس دلایل مخالفت خود با مصوبه جنجالی شورای عالی انقلاب فرهنگی را تشریح و تصریح کرد: با این مصوبه جامعه به سمت طبقاتی شدن حرکت خواهد کرد و دیگر چیزی به اسم عدالت در جمهوری اسلامی ایران باقی نمی‌ماند.

به گزارش «نماینده»، احمد نادری درباره تقلب‌های کنکور ۱۴۰۱ امسال و تفاوت آن با سال های گذشته گفت: بنده به عنوان یک معلم دانشگاه، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و همچنین رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان سنجش اطلاعات دقیقی دارم که میزان تقلب های امسال در قیاس با سال های گذشته بسیار کمتر بوده است، اما دلایل در بوق و کرنا کردن تقلب های امسال چه بود و چرا ضریب رسانه ای بالایی به موضوع تقلب کنکور امسال داده شد؟

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی سرآغازی برای تخریب کنکور امسال بود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم اضافه کرد: مصوبه ای غیرقانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که هم به لحاظ شکلی ایراد دارد و هم به لحاظ محتوایی؛ این مصوبه سرآغازی شد برای اینکه حملاتی به کنکور امسال صورت گیرد، ولی من معتقدم و البته مستنداتی دارم که مافیای کنکور نیز تعمداً برخی روش های تقلب در کنکور را فاش کرد تا ضریب رسانه ای بیشتری به میزان تقلب های امسال داده شود.

مافیای کنکور با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خود را احیا می‌کند

وی تصریح کرد: علت اینکه مافیای کنکور قصد داشت تا تقلب ها فاش شود، این بود که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مافیا جان تازه ای می گیرد. مافیای کنکور سودی حدود ۸ هزار میلیارد تومان از روش های مختلف در کنکور به دست می آورد، اما سود خود را از کنکور کسب کرده و به دنبال روش های جدید است. با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت بیشتری ایجاد شده تا مافیای کنکور پای خود را به مدارس نیز باز کند و اصطلاحاً از مافیای کنکور تبدیل به مافیای آموزشی شود.

نادری اظهار کرد: ۲۷۱ نماینده مجلس با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفت کردند، اما مافیای کنکور سعی کرد با رو کردن تقلب های گسترده امسال، فشار رسانه ای علیه کنکور ایجاد کند و در واقع با این مصوبه ماراتن یکساله کنکور به سه سال افزایش پیدا می کند که قطعاً سود مافیا دوچندان خواهد شد.

چه جریان‌هایی به دنبال موضوع برجسته کردن تقلب در کنکور امسال بودند؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: با وجود اینکه سال گذشته تقلب های کنکور بیشتر بود، اما کمتر رسانه ای شد، علاوه بر این یک جریان سیاسی نیز برای تخریب دولت به صحنه آمد و ماجرای تقلب های کنکور را در بوق و کرنا کرد که این جریان به طیف اصلاحات نزدیک است. چندین مرتبه مسئولان سازمان سنجش پیرامون این موضوع به کمیسیون آموزش مجلس آمدند و در این باره توضیح دادند. پس از شروع این جریان شبکه های ماهواره ای وابسته به نظام سلطه از صدای آمریکا تا بی بی سی نیز همین خط رسانه ای را ادامه داده و اصطلاحاً در این حوزه شروع به لجن پراکنی کردند.

وی گفت: در واقع تقلب کنکور امسال با یک دستور کار سیاسی و منفعت اقتصادی در رسانه ها به صورت گسترده منتشر شد. در علوم انسانی بحثی را تحت عنوان "فراواقعیت" داریم که یک واقعیت اولیه به قدری بزرگ می شود که در این ماجرا نیز همین اتفاق افتاد.

قطعا با مصوبه جدید شورا امنیت آزمون زیر سئوال می‌رود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، میزان تقلب های کنکور را کاهش خواهد داد، گفت: قطعاً میزان تقلب ها با این مصوبه افزایش می یابد. ما نمی توانیم امنیت را در کنکوری که ۴۰ سال در آن تجربه داریم و طی ۴ روز در کشور برگزار می شود را تامین کنیم، حال چگونه می خواهیم حوزه های امتحانی سراسر کشور که شامل همه مدارس می شود را با مواد درسی زیاد، مدیریت کنیم؟

نادری اضافه کرد: حتی اگر نحوه طرح سوالات، نحوه تصحیح برگه ها و موارد دیگر را کنار بگذاریم، شکل برگزاری همین امتحانات نیز با موارد بسیاری مواجه بوده و غیرممکن است که آزمون سالم برگزار شود، چرا که آموزش و پرورش به هیچ عنوان زیرساخت های مناسبی برای تضمین امنیت آزمون ندارد.

جزئیات جلسه تعدادی از نمایندگان با رئیس جمهور و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی درخصوص جلسه تعدادی از نمایندگان با برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور گفت: پس از برگزاری این جلسه ما می دانستیم که فشاری از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ابلاغ مصوبه کنکور بر رئیس جمهور وجود داشت، به همین دلیل از طریق معاون پارلمانی رئیس جمهور و وزیر علوم، پیامی به رئیس جمهور فرستادیم که این مصوبه نباید ابلاغ شود، حتی در صورت ابلاغ ممکن است مجلس به سمت سوال از رئیس جمهور حرکت کند.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم بیان کرد: در جلسه ۲۱ تیرماه کمیسیون آموزش با وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش، کمیسیون خواستار توقف ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شده بود، ولی بازماندگان منصوبین به آقای روحانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی که مورد حمایت شخص رئیس جمهور سابق بودند، به رئیس جمهور برای ابلاغ این مصوبه فشار می آوردند.

وی اضافه کرد: آقای حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور پس از جلسه کمیسیون به ما اعلام کرد که شما فعلا کاری انجام ندهید تا موضوع مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه چهارشنبه ۲۲ تیرماه دولت مطرح شود. در همین روز و در نشست علنی مجلس بود که دکتر حسینی با من تماس گرفت و اینگونه عنوان شد که این مصوبه برای سال ۱۴۰۲ اجرایی نخواهد شد و بنده نیز بابت این مسئله از وی و رئیس جمهور تشکر کردم، اما ۲ الی ۳ ساعت بعد از دفتر رئیس جمهور با بنده تماس گرفتند و عنوان شد که جلسه ای در دفتر رئیس جمهور با حضور برخی از اعضای شورا و آقای رئیسی برگزار خواهد شد که لازم است شما نیز حضور داشته باشید.

در ابلاغ مصوبه شورا خلف وعده صورت گرفت

نادری تصریح کرد: ۲ ساعت پس از همین تماس تلفنی بود که خبر ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس جمهور منتشر شد. پس از این، من با آقای حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور تماس گرفته و گفتم بنده در جلسه با آقای رئیسی شرکت نخواهم کرد، به این دلیل که خلف وعده صورت گرفته ولی با خواهش و اصرار آقای حسینی مواجه شدم و ایشان گفت که مطالب خود را مستقیماً در جلسه با رئیس جمهور مطرح کنم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: حقیقتاً بنده و ۲ الی ۳ نفر از همکاران قصد شرکت در این جلسه را نداشتیم، ولی با اصرار حضور یافتیم. جالب این بود که در جلسه با رئیس جمهور برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضع طلبکار حاضر شده و عنوان کردند که چرا شما علیه شورا مصاحبه کرده و مطالبی از این دست را بیان کردید؟! بحث ما پس از نماز مغرب شروع و تا حوالی ساعت ۱۲ شب در حضور رئیس جمهور ادامه پیدا کرد که نهایتاً جمع بندی و نتیجه خاصی نیز نداشت.

مجلس قانع نشد

وی گفت: در همین جلسه و در حضور رئیس جمهور عنوان کردم که اگر هر کدام از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنند که مجلس را در این جلسه متقاعد کرده اند، از تریبون مجلس اعلام خواهم کرد که به هیچ عنوان چنین چیزی نبوده و دروغ گفته اید، چرا که هیچ یک از نمایندگان حاضر در جلسه قانع نشده و همانطور که به آقای رئیسی گفته شد معتقدم این مصوبه حداقل باید برای کنکور ۱۴۰۲ ملغی شود و اصلاحات اساسی روی آن صورت گیرد.

رفراندومی برای تغییر قانون اساسی برگزار نشده است که سایر مراجع هم قانونگذاری کنند

نادری درباره ایراد شکلی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: مطابق آخرین نسخه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصلاحی ۱۳۶۸، شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانونگذاری ندارد و اگر ما به این نتیجه رسیدیم که مجلس قانونگذاری نکند، باید اصلاح قانون اساسی صورت گیرد و کمیسیون آموزش و مجلس را تعطیل کنیم تا مراجع دیگر قانونگذاری کنند، اما تا اطلاع ثانوی نه رفراندومی برای تغییر قانون اساسی برگزار شده و نه پیش نویس اولیه ای تغییر قانون اساسی تهیه شده است.

این عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ با تایید شورای نگهبان، قانون سنجش و پذیرش توسط مجلس به تصویب رسیده و هیچ نهاد دیگری جز صحن مجلس نمی تواند قانون مصوب مجلس را ملغی کند و این ایراد واضح به لحاظ شکلی به مصوبه شورا وارد است.

وی گفت: جالب این است مصوبه شورا به قدری فاجعه بار بوده که چندین بار توسط خود شورا تغییر کرده است، در مصوبه اولیه که در زمان آقای روحانی به تصویب شورا رسید اینطور آمده بود که قانون مجلس با این مصوبه ملغی می شود که این مسئله اوج طنز ماجرا است، چرا که کسی که اطلاعات اولیه از علم حقوق را داشته باشد می داند که شورای عالی انقلاب فرهنگی که جایگاهی در قانون اساسی ندارد، نمی تواند قانون مجلس را ملغی کند.

نادری افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستگذار است و نه قانونگذار؛ البته بنده شورا را تکریم می کنم چرا که با اختیارات اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشکیل شده و وظایفی برعهده این شورا است که ما نیز در بسیاری از موارد آن را حمایت کرده ایم، ولی قانونگذاری برعهده مجلس شورای اسلامی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره ایراد محتوایی مصوبه نیز گفت: با این مصوبه شاهد خواهیم بود چیزی به اسم عدالت در جمهوری اسلامی ایران باقی نخواهد ماند، بدین معنی که افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران این بود که از طریق آموزش، سیستم ارتقای عمودی و طبقاتی و همچنین نحوه دسترسی به ثروت تسهیل شود، یعنی کاری که ارتش در زمان پهلوی می کرد، انقلاب اسلامی در نهاد آموزش عالی تسهیل و تعبیه کرد.

وی اضافه کرد: پیش از این، دانش آموز می توانست از مناطق دوردست و محروم با همین کنکور پر از ایراد و اشکال به دانشگاه های برتر کشور راه یابد و مشغول تحصیل شود که نمونه آن در بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی نیز دیده می شود و این یک افتخار برای کشور ما به شمار می آید، ولی با مصوبه فعلی شورا، فرزند کارگر و کسی که از مشاغل پایین ارتزاق می کند الی الابد کارگر می ماند و فرزند کسی که مانند ما به امکانات، ثروت و قدرت دسترسی دارد، دسترسی ویژه ای نیز به سیستم آموزشی خواهد داشت و چون پولدار است، معدل فرزند خود را در یک مدرسه غیرانتفاعی می خرد و فرزند او به راحتی در بهترین دانشگاه های تحصیل خواهد کرد.

مافیای آموزشی با مصوبه جدید جان تازه می‌گیرد

نادری با بیان اینکه مافیای آموزشی با تصویب این مصوبه به شدت فعال شده است، اضافه کرد: پیش از همین گفت وگو یکی از دوستان که سِمت بالایی نیز در کشور دارد، طی تماسی تلفنی به بنده گفت همین الان نرخ معلم های خصوصی که قبلا ساعتی N رقم می گرفتند، سه برابر شده است و این تنها یکی از آثار پیش پا افتاده همین مصوبه است. بدین ترتیب ۶۰ درصد تاثیر در کنکور از طریق همین معدل به راحتی به دست خواهد آمد و برای ۴۰ درصد باقیمانده نیز اتفاق خاصی رخ نداده و همان روال قبلی پیش خواهد رفت.

این عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم بیان کرد: مجموع این موارد یک دانش آموز که دسترسی ویژه ای به سیستم آموزشی دارد را به دانشگاه های کشور هدایت می کند و اشخاصی که پول ندارند و در مناطق دور افتاده هستند، به هیچ عنوان شانسی برای رقابت با آن دانش آموز را ندارد.

وی تاکید کرد: به عبارتی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، طبقاتی کردن جمهوری اسلامی کلید خورد. اولین انحراف را مرحوم هاشمی رفسنجانی با پیاده کردن سیستم نئولیبرالیسم در کشور رقم زدند و فجایع آن امروز با ایجاد شکاف طبقاتی در جامعه دیده می شود و اوج آن در دوره آقای روحانی دیده شد که طبقه متوسط روز به روز ضعیف تر و طبقه ثروتمند، ثروتمندتر شد.

نادری ادامه داد: فاجعه نئولیبرالیسم فقط مختص کشور ما نیست بلکه از سال ۱۹۷۵ میلادی که این پدیده در کشور شیلی پیاده شد و سپس در دهه ۸۰ به انگلستان و آمریکا و سایر کشورها تسری پیدا کرد آثار آن پدیدار شد و شاهدیم که جوامع مختلف امروز به چه شکل طبقاتی شده اند.

با اجرای این مصوبه جامعه ایران به زودی مانند آمریکا و انگلیس طبقاتی می‌شود

عضو هیات رئیسه مجلس، تصریح کرد: اجرای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای همیشه جمهوری اسلامی ایران را از عدالت دور خواهد کرد و خواهیم دید که این مدل چه فجایعی را به بار خواهد آورد. این مصوبه انقلاب اسلامی را از آرمان های خود دور می کند و جامعه را به طور کامل طبقاتی خواهد کرد و جامعه ایران نیز در آینده ای نزدیک چیزی شبیه به جامعه فعلی آمریکا و انگلیس خواهد شد.

وی اضافه کرد: مایکل سندل در کتاب استبداد شایستگی آورده است که چگونه سیستم آموزشی ایالت متحده آمریکا بر نظام طبقاتی این کشور تاثیرگذار است و اصطلاحا طبقاتی شدن جامعه را بازتولید می کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: با روشی که در نظر گرفته شده هیچ راه صعودی به طبقات بالای جامعه وجود نخواهد داشت مگر اینکه مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اجرایی نشود چرا که این مصوبه خیانتی به آرمان های انقلاب اسلامی است.

وی درباره اینکه گفته می شود اگر مجلس نیز طرحی برای حذف کنکور ارائه می کرد چیزی شبیه همین طرح فعلی شورا بود، گفت:

اینگونه اظهارات به هیچ عنوان درست نیست چرا که جایگزین های خیلی بهتری نسبت به مصوبه فاجعه بار شورا وجود دارد، البته در اینکه آیا می شود کنکور را حذف کرد یا خیر باید به صورت کارشناسی بحث کرد اما پیش از اینکه بگوییم جایگزین چیست، باید بررسی کنیم که جایگزین چه چیزی نیست قطعا مصوبه فاجعه بار شورا جایگزینی برای حذف کنکور نخواهد بود.

نادری تاکید کرد: برای ثبت در تاریخ می گویم تا آیندگان بدانند که مجلس مخالف با قطبی کردن، طبقاتی کردن و فاصله گرفتن از آرمان های انقلاب اسلامی بود و مخالفت خود را به هر نحوی که توانست اعلام کرد و همچنان نیز مسیر لغو مصوبه را دنبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما در کمیسیون آموزش در حال تهیه طرحی بودیم که می توانست با تفاهم و تشکیل کمیسیون مشترک با دولت کار را پیش برد و جایگزینی بهتر برای حذف کنکور در نظر گرفت که می توان این طرح دو فوریتی را دوباره احیا کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: یکی از مباحثی که می توان در این راستا مطرح کرد پذیرش داوطلب توسط خود دانشگاه هست، روشی که در خیلی از دانشگاه های مطرح دنیا انجام می پذیرد. بحث دیگر می توان با نظام متمرکز سهم مناطق محروم را مشخص کرد تا ترتیبی اتخاذ شود که دانش آموزان مناطق محروم رقیب دانش آموزی که در شمیرانات تحصیل می کند، نباشند. حتی در کنکور فعلی ما مناطق ۳ گانه برای رقابت داوطلبان پیش بینی کردیم که این مسئله در آن دیده شده اما در مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به هیچ عنوان چنین مسئله ای نیز دیده نشده است.

وی افزود: با همین کنکور فعلی بنده به عنوان معلم دانشگاه تهران هر ترم شاهدم که یک سوم از دانشجویان حاضر در کلاس درس بنده از مناطق محروم هستند که دیدن این صحنه بسیار خوشایند است هرچند من آرزو می کنم که این رقم بیشتر هم شود اما با مصوبه شورا دیگر شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود یعنی ساز وکار فعلی بسیار بهتر از مصوبه ای است که شورا مصوب کرده است.

آقای رئیس جمهور چرا با معلمان گفت‌وگو نمی‌کنید؟

نادری اضافه کرد: به آقای رئیس جمهور عرض کردم که شما که هر هفته به سفرهای استانی می روید چرا یک یا دو ساعت از وقت خود را به دیدار با معلمان و دانش آموزان صرف نمی کنید و نظرات آن ها را در قبال مصوبه جویا نمی شوید قطعا اگر در این باره سوال پرسیده شود این گونه اصرار بر اجرای این مصوبه نمی ورزند.

وی یادآور شد: انصافا رئیس جمهور با حضور در کف میدان درک خیلی خوبی از آنچه در جامعه رخ می دهد، دارد که در مقایسه با رئیس جمهور قبلی که نگران بودیم زخم بستر بگیرد جای تقدیر دارد اما خوب است در یکی از این سفرها فراخوانی برای معلمان داده شود تا معلمان که بهترین کارشناسان و متخصصان در حوزه کنکور هستند نیز نظرات خود را بیان کنند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: قطعا نیاز به کار کارشناسی بیشتری است و ضرورت دارد اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که فقط ۲ الی ۳ نفر از آن ها اصرار به اجرای این مصوبه دارند و مابقی آن ها هیچ ایده ای در خصوص این مصوبه ندارند باید مواجه بیشتری با معلمان، کارشناسان، نمایندگان مجلس و کارشناسان دولت داشته باشند تا اجرای این مصوبه منجر به قربانی شدن دانش آموزان، خانواده های آنان و به ویژه معلمان نشود.

نظر شما