شناسهٔ خبر: 177930 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ضرورت شفافیت تسهیلات کلان بانکی/ ‏‬کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری می‌کند

پژمانفر431 رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: بانک مرکزی باید گزارش مربوط به تسهیلات‌دهی بانک‌ها به ویژه تسهیلات کلان را به ما ارائه دهد و حتماً کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیگیر این موضوع خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی عملکرد بانک‌ها، اظهار داشت: تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ درباره بررسی وضعیت عملکرد بانک‌ها و تطبیق عملکرد بانک‌ها با چارچوب‌های قانون در تسهیلات‌دهی است که باید به طور دقیق اجرایی شود.

وی بیان کرد: همچنین قرار بر این بوده است که هر سه ماه یک بار گزارشی درباره تسهیلات کلان بانک‌ها به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برای انجام وظایف نظارتی ارائه شود. این مسئله در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده و لازم‌الاجرا است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس این مصوبه را در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و در راستای شفاف‌سازی به تصویب رساند که باید به طور کامل اجرا شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود که تسهیلات کلان بانک‌ها به چه افرادی داده می‌شود و به کجا می‌رود، گفت: شفافیت درباره اعطای تسهیلات کلان بانک‌ها ضرورت دارد.

پژمانفر اظهار داشت: اگر مشخص و شفاف نشود که تسهیلات کلان بانک‌ها را چه کسانی دریافت کردند، آن فردی که امروز تورم را در جامعه ایجاد می‌کند، مشخص نمی‌شود. اما اگر شفاف‌سازی شود، ما می‌توانیم شاهد کنترل خلق پول و تورم باشیم.

وی با اینکه تسهیلات‌دهی بانکی باید شفاف باشد، گفت: نباید در این زمینه هیچ گونه استثنایی قائل شویم. برای مثال اگر استثنا قائل شویم و بگوییم اطلاعات مربوط به برخی از تسهیلات شفاف نشود، یا تسهیلات در یک بخش اعلام شود و در بخش دیگری اعلام نشود، موجب انحراف می‌شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک مرکزی باید گزارش مربوط به تسهیلات‌دهی بانک‌ها به ویژه تسهیلات کلان را به ما ارائه دهد و حتماً کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیگیر این موضوع خواهد بود.

نظر شما