شناسهٔ خبر: 177821 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

مطهری: بدعهدی آمریکایی‌ها مانع اصلی دستیابی به یک توافق خوب است

اردشیر مطهری یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: آژانس باید با فاصله گرفتن از مسائل سیاسی نامربوط و غیر سازنده بستر را برای دستیابی به یک توافق بدون چالش فراهم آورد.

به گزارش «نماینده»، اردشیر مطهری، با اشاره به تلاش غرب برای القاء نهایی‌ شدن توافق در مذاکرات وین گفت: مقامات اروپایی حاضر در مذاکرات، برخی خبرنگاران و همچنین برخی مقامات سیاسی اروپایی به طور یک جانبه از نهایی شدن متن توافق در مذاکرات رفع تحریم ها سخن گفتند.

وی با تصریح بر نادیده گرفتن ماه ها مذاکره و امضای برجام از سوی ترامپ و خروج از برجام به طور یکجانبه افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از یک‌ سال صبوری و بی توجهی آمریکا و غربی ها به تعهدات خود، اقدامات به حق، قانونی و مقابله ای را آغاز و با جدیت تا احقاق حقوق خود ادامه خواهد داد و اینک آمریکا و غربی ها باید پایبندی به مفاد توافق هسته ای را اثبات و به تعهدات خود عمل کنند.

نماینده مردم گرمسار و آرادان با اعلام این مطلب که امکان دستیابی به توافق وجود دارد، توقع عقب نشینی از مواضع به حق، قانونی و نادیده گرفتن حقوق ایران در دستیابی به انرژی هسته ای را اشتباه و زیاده خواهانه قلمداد کرد و افزود: اعلام پایان تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ما، تضمین کافی از سوی آمریکایی ها و اروپایی ها مبنی بر انجام تعهدات، رفع تحریم ها از جمله مواردی است که طرفین را به نهایی شدن توافق نزدیک می کند.

مطهری بدعهدی آمریکایی ها و همراهی غربی ها با آمریکایی ها را مانع اصلی دستیابی به یک توافق خوب و سازنده عنوان کرد و گفت: تا زمانی که آمریکایی ها از خوی بدعهدی و توهم کدخدا بودن و تصورات نادرست ابرقدرتی دست برندارند و غربی ها از آمریکایی ها تبعیت و حمایت کنند، دستیابی به توافق اگر دور از ذهن نباشد، آسان نیست.

وی سخنان وزیر امور خارجه ایران را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: آژانس باید با فاصله گرفتن از مسائل سیاسی نامربوط و غیر سازنده که ساخته ذهن دشمنان ملت ایران است، مسائل پادمانی باقی مانده را به طور کامل حل کند و بستر را برای دستیابی به یک توافق سازنده و بدون چالش فراهم آورد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: صداقت ایران در موضوع انرژی صلح آمیز هسته ای امر روشنی است و ایران همیشه بر صلح ‌آمیز بودن برنامه هسته‌ ای خود تاکید کرده که تاکنون بارها از سوی آژانس مورد تائید قرار گرفته است.

مطهری باز نشر کلیدواژه «متن نهایی توافق» به صورت هماهنگ و سازماندهی شده از سوی رسانه‌های غربی را موجب ایجاد فضای یک‌ سویه ای در اذهان دانست که با واقعیت‌ روند مذاکرات متفاوت بود.

وی با تجلیل از اقدام رسانه ‌های کشور در پاسخ به خط انحرافی ایجاد شده از سوی رسانه ‌های غربی مبنی بر نهایی شدن متن توافق گفت: سخنان مقامات ایرانی مطابق واقع نبودن اظهارات مطرح شده از سوی غربی‌ ها را آشکار ساخت و عملیات روانی طراحی شده از سوی آنان را ناکام گذاشت.

عضو مجمع نمایندگان استان سمنان عنوان کرد: در روند این دوره از مذاکرات «انریکه مورا»، معاون هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا چند ایده را به طرف‌ های مذاکره‌ کننده در وین ارائه کرده که مسلما این ایده‌ها در پایتخت‌ ها مورد بررسی دقیق‌ تر قرار خواهد گرفت و نقطه نظرات نهایی مجددا در روند مذاکرات مطرح خواهد شد.

مطهری در پایان گفت: طبعا زمانی که جمهوری اسلامی ایران به ‌عنوان طرف‌ اصلی مذاکرات در مقابل آمریکایی ها و غربی ها، متن ادعایی را به ‌عنوان توافق نهایی قبول ندارد و از آن سخن نمی گوید، سخن گفتن مقامات اروپایی و فضاسازی رسانه های آمریکایی و غربی سندیتی ندارد و مورد قبول نخواهد بود.

نظر شما