شناسهٔ خبر: 177815 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عضو کمیسیون صنایع مجلس: بدون ماشین‌آلات مدرن نمی‌توانیم به چشم‌انداز خود در حوزه معدن برسیم

درخشان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انقلاب در معادن کشور نیازمند به‌روز بودن ماشین‌آلات این بخش است، گفت: بدون ماشین‌آلات مدرن نمی‌توانیم به چشم‌انداز خود در حوزه معدن برسیم.

به گزارش «نماینده»، عبدالناصر درخشان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه ماشین‌آلات معدنی در کشور گفت: فعال کردن معدن در کشور با شعار و حرف امکان‌پذیر نیست و برای انجام این خواسته نیازمند ماشین‌آلات معدنی هستیم و اگر ماشین‌آلات سالم و به روز نباشد نمی‌توانیم به چشم‌انداز خود در حوزه معدن برسیم.

وی افزود: مجلس و وزارت صمت باید سازوکاری پیدا کنند که بتوانیم ماشین‌آلات مدرن و جدید معدنی را وارد کشور کنیم تا بتوانیم از ظرفیت معادن خود نهایت استفاده را بکنیم. کشورهای پیشرفته دنیا که معادن کمتری به نسبت ما دارند در مقابل بهره‌وری بیشتری از معادنشان دارند. باید فرایندی در کشور طی شود که واردات ماشین‌آلات معدنی خارجی به کشور تسهیل شود. مشکل اصلی ما این است که واردات این ماشین آلات در کشور به صفر رسیده و تا جایی که من اطلاع دارم واردات ماشین آلات جدید در حوزه معدن را نداریم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ واردات پنج هزار ماشین آلات معدنی خارجی مصوب شده و برای آن بودجه در نظر گرفته شده است تاکید کرد: اگر بخواهیم انقلابی در حوزه معدن در کشور اتفاق بیفتد باید ماشین‌آلات ما به روز باشد. نگاه در کشور ما این است که واردات ماشین آلات معدنی باعث ارزبری می‌شود، در نگاه اول این موضوع درست است اما ما نمی‌خواهیم این ماشین‌آلات را وارد کنیم و برای سوار شدن از آنها استفاده کنیم بلکه این ماشین‌آلات وارد می‌شود که با استفاده از آنها کاری انجام شود این کار خود به خود برای کشور ارزآوری مضاعفی دارد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت‌ها و پیمانکاران زیادی را داریم که به دلیل در اختیار نداشتن منابع، توان واردات این ماشین‌آلات را ندارند و وزارت صمت به عنوان متولی موجود در دولت باید این موضوع را رهبری کند و به اعطای تسهیلات در این زمینه بپردازد. می‌توان با استدلال وجود تولید داخلی این محصولات واردات آنها را به کشور ممنوع کرد اما ما تولید داخلی این ماشین‌آلات را نیز نداریم.

نظر شما