شناسهٔ خبر: 177812 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عضو کمسیون صنایع مجلس: تمرکز دولت بر واردات خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار است

سیاه کلی لطف‌الله سیاهکلی بیان کرد: تمرکز آیین‌نامه تدوینی از سوی وزارت صنعت بر واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار بوده است.

به گزارش «نماینده»، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، درباره اظهار نظر اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه واردات خودرو باید مشروط به انتقال تکنولوژی باشد، گفت:‌ به طور کلی این حرف رئیس جمهور کاملا درست است منتها در زمان اضطرار واردات صرفا تنظیم بازار می‌کند و زمانی که عرضه و تقاضا باهم هماهنگ نباشد اجباراً هر دولتی واردات می‌کند تا بازار را تنظیم کند.

وی افزود: اما هوشمندی در واردات با در نظر گرفتن آینده نگری این است که واردات باید همراه با انتقال تکنولوژی باشد و اگر نه صرف واردات مسکن بوده و صرفا بازار را تنظیم می‌کند اما اگر همراه با انتقال تکنولوژی باشد در میان مدت منجر به افزایش تولید در داخل کشور خواهد شد که می‌تواند به شکل مستمر نیاز داخلی کشور به خودرو را تاحدودی تامین کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد:هر چه از یک محصول وارداتی در داخل کشور تولید شود معنای آن پایداری در بازار،‌ استقلال و ایجاد اشتغال است.

سیاه‌کلی اظهار کرد: در مورد واردات خودرو نیز همانگونه است و در قانون ساماندهی بازار خودرو تصریح شده است که واردات خودرو باید منجر به انتقال تکنولوژی هم شود لذا باید بخشی از خودروهای وارداتی با پیوست انتقال تکنولوژی وارد کشور شوند تا بتوانند در میان‌مدت علاوه بر تامین نیازهای داخلی، منجر به تولید اشتغال در کشور نیز شود.

وی با اشاره به ایرادات مربوط به واردات خودرو، گفت:یکی از اشکالات این است که توجه آن بیشتر معطوف به خودروهای زیر 10 هزار دلار است یعنی به نظر می‌رسد در واردات خودرو کیفیت فدای کمیت شده است.

نماینده قزوین در مجلس افزود:البته نظر مسئولان وزارت «صمت» این است که ما در کشور نیازمند این هستیم که خودروهای اقتصادی برای اقشار کم درآمد تولید کنیم و هدف این است که این خودروها با انتقال تکنولوژی به خودروهایی تبدیل شود که اقشار کم درآمد را صاحب خودرو کند اما از نظر مجلس این تقسیم بندی باید به گونه‌ای دیگر باشد. به طور مثال باید 70 درصد از خودروهای وارداتی زیر 25 هزار دلار و حدود 30 درصد هم بالای 25 هزار دلار باشد.

وی ادامه داد: البته باید گفت که با قیمت کمتر از 10 هزار دلار خودروی چندان مناسبی در بازار وجود ندارد ولی قیمت کمتر از 25 هزار دلار مردم می‌توانند خودرو خوبی سوار شوند.

سیاهکلی در پاسخ به این پرسش که آیا در آیین نامه بحثی درباره کاهش حقوق گمرکی شده است؟گفت: ما باید در موضوع حقوق گمرکی به این صورت عمل کنیم که مثلا به خودروهای تا 25 هزار دلار 10 تا 30 درصد گمرک اضافه شود و مابقی که بالای 25 هزار دلار قیمت دارد عوارض را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه وارد خودرو بیشتر واردات خودروهای زیر 10 هزار دلار را ملاک قرار داده است، گفت:ما نباید در واردات خودرو صرفا به تنظیم بازار توجه کنیم بلکه مسئولان باید به خواست جامعه برای واردات خودروهای قابل قبول، پاسخ دهند.

عضو کمیسیون صنایع درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه واردات خودرو، اظهار کرد: این آیین‌نامه هنوز در دولت مصوب نشده، ما در حال بحث در این باره هستیم، آخرین صحبتی که بنده داشتم این است که در هفته آینده یک بررسی مجددی دراین خصوص صورت گیرد.

نظر شما