شناسهٔ خبر: 177757 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کمک به واکاوی حادثه تروریستی مزار شریف به نفع طالبان است

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: اگر طالبان نیاز به شناسایی از سوی سایر دولت ها از جمله ایران دارد، کمک کند ابعاد حادثه تروریستی مزار شریف مشخص شود تا بتوانیم با آنها برخورد لازم را انجام دهیم.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی ، با بیان اینکه حادثه مزار شریف حادثه تلخ و فراموش نشدنی در روابط ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه است، گفت: بر اساس موازین کنوانسیون در حوزه دیپلماتیک، جان دیپلمات ها در کشورهای میزان باید مورد حفاظت قرار بگیرد، دولت مرکز افغانستان که دولت مجاهدین بود توانایی حفاظت مرکز دیپلماتیک ایران در مزار شریف نداشت و گروه طالبان هم تحت شرایطی که آن زمان داشت فاجعه را رقم زدند و برای ملت و دولت ایران غم همیشگی در روابط تهران و کابل باقی گذاشتند.

نماینده مردم در مجلس بیان کرد: اکنون دستگاه دیپلماسی کشور در قبال حکومت طالبان و شرایط جدید باید موضوع حادثه مزار شریف را مورد واکاوی قرار دهد، در آن زمان طالبان مدعی بود که این اقدام توسط گروه های طالب انجام نشده و افراد خودسر و دشمنان دو کشور دست به این فاجعه زدند تا به روابط آسیب بزنند.

وی تاکید کرد: با این حال اسناد، مدارک، اظهارات و شاهدان عینی از جمله آقای شاهسوند که در آن حادثه حضور داشت نشان می دهد این کار توسط نیروهای تحت امر طالبان صورت گرفته است. می خواهیم موضوع بررسی شود هر کسی عامل بوده و نقش داشته چه در دولت طالبان و چه خارج از دولت یا وابسته به هر کشوری است شناسایی و مجازات شود.

رحیمی جهان آبادی اظهار داشت: این امر به نفع دو کشور و ملت است و می تواند روابط ایران و دولت جدید افغانستان را بهبود ببخشد. از دستگاه دیپلماسی این توقع را داریم خون شهدا و دیپلمات ها پایمان نشود و از طرف افغان بخواهد که این حادثه واکاوی و ابعاد مشخص شود.

این نماینده مطرح کرد: انتظار می رود در روابطمان با طالبان این مسئله را به عنوان یکی از محورهای مذاکره و گفتگو قرار دهد، اخیرا در نقاط مرزی ایران و طالبان چالش هایی رخ می دهد که نشان می دهد پایبندی لازم به قوانین بین المللی مانند گذشته ندارد و اگر قرار باشد حکومت افغانستان را شناسایی کنیم، نمی توان حکومت و گروهی که به قوانین بین المللی، کنوانسیون های دیپلماتیک و کنوانسیون های مرزی و قراردادهای مرزی پایبند نیست را به رسمیت شناخت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: اگر طالبان نیاز به شناسایی و تأیید از سوی سایر دولت ها از جمله ایران دارد، کمک کند ابعاد حادثه تروریستی مزار شریف مشخص شود و بدانیم چه کسانی عامل این حادثه بودند تا بتوانیم با آنها برخورد لازم را انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وزارت امور خارجه ایران در سالروز حادثه تروریستی شهادت دیپلماتهای ایرانی در مزار شریف در بیانیه‌ای، بر ضرورت روشن شدن ابعاد حادثه به عنوان مطالبه‌ای قطعی تاکید کرد.

۲۴ سال پیش و در بحبوحه نبردهای داخلی افغانستان و در پی ورود نیروهای طالبان به شهر مزار شریف، بر خلاف تعهدات اخلاقی، انسانی و بین‌المللی به نمایندگی کشورمان در شهر مزار شریف حمله شد و دیپلمات‌ها و خبرنگار جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند.

نظر شما