شناسهٔ خبر: 177748 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تحویل حق‌آبه هیرمند کلید فتح روابط عمیق و کاهش تنش‌ها با حاکمیت فعلی افغانستان است

ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس معتقد است اگر افغانستان می‌خواهد حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را در شرایط سخت داشته باشد باید حسن نیت و حسن همجواری خود را با تحویل حق‌آبه ایران از هیرمند نشان دهد.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل ابوترابی با اشاره به اهمیت تحویل حق‌آبه ایران از سوی افغانستان، گفت: بنا بر موقعیت جغرافیایی، ایران و افغانستان همسایه یکدیگرند و مسائل فی ما بین آنها روی یکدیگر اثر می گذرد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه افغانستان تنها حدود ۱۶۰ سال است که از ایران جدا شده و زبان، فرهنگ، دین و مذهب ما بسیار به هم نزدیک است، اظهار کرد: جنگ های طولانی در افغانستان باعث شده بسیاری از شهروندان این کشور به ایران مهاجرت کرده و اینجا تحصیل و ازدواج کنند.

وی افزود: از این رو افغانستان باید بداند ایران یک ظرفیت فوق العاده برای آنها بوده و بدون تعامل با کشورمان و پذیرفتن پدری جمهوری اسلامی نمی تواند مشکلات خود را حل کند و این موضوع نیز از ان رو است که افغانستان در گذشته بخشی از ایران بوده، ملت این کشور وابستگی زیادی به ما داشته و به تکنولوژی ما نیز احتیاج دارند.

ابوترابی در ادامه با تأکید بر اینکه حاکمیت افغانستان می داند جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود دوست بوده و آنها را در شرایط سخت تنها نمی گذارد، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۶ میلیون نفر افغانستانی در ایران زندگی می کنند پس حاکمان فعلی افغانستان باید بپذیرند که جمهوری اسلامی به عنوان پدر و برادر بزرگ تر آنها بوده و اگر حرکت مثبتی از سوی آنها ببینیم قطعا دوستان خود را تنها نمی گذاریم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که می تواند کلید فتح روابط عمیق و کاهش تنش ها با حاکمیت فعلی افغانستان باشد، تحویل حق آبه هیرمند از سوی آنها است که با توجه به مشکلات آب موجود برای ایران و معاهده ای که از گذشته با افغانستان داشته ایم، لازم است طرف افغانستانی هرچه سریع تر حسن نیت و حسن همجواری خود را با این تحویل نشان دهند.

نظر شما